احکام پیشنهادی تشکلهای صنفی وسیاسی معلمان برای برنامه ششم توسعه
تشکلهای معلمی پس از نشستهای متعدد با معاونت رییسجمهور در نامهای پیشنهادهای خود را برای گنجانده شدن در برنامه ششم توسعه به ایشان ارایه دادند.
در این نامه که خطاب به محمدباقرنوبخت نوشته شده، آمده است: نظر به هماهنگی و رهنمودهای حضرتعالی در خصوص اخذ نظرات فرهنگیان با واسطه تشکلهای صنفی و سیاسی فرهنگیان کشور به استحضار میرساند نظرات پیوست که در قالب احکام پیشنهادی برنامه ششم حضورتان ارسال میگردد مواردی است که کلیه فرهنگیان کشور در حوزه تصویب قانون جدید که ظرفیتی را برای مجموعه فرهنگیان کشور ایجاد نماید به آن تاکید داشتهاند.
در این نامه به شیوههای جمعآوری نظرات هم اشاره و تاکید شده که نظرات فرهنگیان کشور از روشهای ذیل گردآوری شده است:
الف – طراحی پرسشنامه تفصیلی و تکمیل آن توسط ١٠٠ نفر از نخبگان فرهنگی سراسر کشور
ب- گروههای تخصصی فرهنگیان در شبکههای اجتماعی
ج- ساختارهای شورای مرکزی تشکلها در تهران، شورای مرکزی و کمیتههای تخصصی در استانها و مناطق کشور به صورت جلسات منظم نظرات تخصصی خود را ارسال کردهاند.
در ادامه این نامه آمده است: به نظر میرسد مجموعه نظرات فرهنگیان در این زمینه اخذ گردیده است هر چند تنوع نظرات در حوزههای مختلف آموزش و پرورش که بعضا نیاز به طرح به عنوان حکم برنامه و قانون را ندارد و عمدتا مسائل داخلی آموزش و پرورش است بسیار زیاد است ولی به نظر میرسد با اجرای برخی از احکام پیوست بسیاری از این چالشها نیز قابل حل باشد.
احکام مورد نظر تشکلها که به رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی و معاونت رییسجمهور پیشنهاد شده است و به گفته یکی از نمایندگان تشکلها در سند راهبردی دولت گنجانده شده به شرح زیرمی باشد.
١- دولت مکلف است طی سال اول برنامه توسعه ششم لایحه تشکیل سازمان نظام صنفی معلمان ایران را با هدف ساماندهی امور صنفی و سازمان جامع رفاهی، مشارکت معلمان در اداره امور مدارس و آموزش و پرورش مناطق وشوراهای آموزش وپرورش، استفاده از ظرفیتهای معلمان مجرب در امور کیفیتبخشی، نظارت و ارزشیابی و رتبهبندی حرفهای معلمان، تمرکززدایی و استقرار مدیریت مدرسه محور، تصویب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.
٢- دولت مکلف است نسبت به پیشبینی منابع موردنیاز برای پرداخت سرانه مطلوب مدارس با در نظر گرفتن شرایط منطقهای و مقطع آموزشی به عمل آورده به نحوی که این مبلغ حداکتر تا قبل از پایان شش ماهه اول سال به صورت کامل به حساب مدارس واریز گردد. آیین نامه اجرایی این ماده با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
٣- دولت مکلف است طراحی و اجرای نظام و الگوی بودجهریزی مخصوص بخش آموزش و پرورش را به گونهای ارایه دهد که بودجههای سنواتی بدون کسری و با حفظ تعادل منطقی بین اعتبارات پرسنلی و سایر هزینهها برقرار گردد. وزارت آموزش و پرورش مکلف است اقدامات اصلاحی لازم در ساختار و نحوه بهکارگیری منابع انسانی برای بهرهوری لازم در مصرف منابع در اختیار را حداکثر تا پایان سال اول برنامه برای تحقق هدف این ماده به انجام رساند. (به طوری که حداقل یک درصد به بودجه آموزش و پرورش هر سال در بودجه کشور یا سهم آموزش وپرورش از تولید ناخالص ملی اضافه گردد. )
۴- دولت مکلف است ضمن اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و افزودن یک فصل جداگانه به آن، نظام حقوق و دستمزد و جبران خدمت معلمان را متناسب با شرایط تحصیلات و ارتقای معیشتی و منزلت اجتماعی حرفه معلمی پیش بینی و برای تصویب حداکثر تا پایان سال اول برنامه به مجلس ارایه نماید.
۵- با توجه به اهداف پیش بینی شده در اهداف توسعه پایدار و برنامه آموزش ٢٠٣٠ مبنی بر فراگیر کردن آموزش، وزارت آموزش و پرورش مکلف است ضمن فراهم کردن شرایط اجرایی این برنامهها نسبت ساماندهی و کاهش تنوع مدارس خاص دولتی و توسعه عدالت آموزشی برای همه قشرها وطبقات مردم بر اساس آییننامهای که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش میرسد اقدام نماید.
۶- وزارت آموزش و پرورش مکلف است ضمن ایجاد زمینههای لازم برای اجرای راهکارهای سند تحول بنیادین به نحوی اقدام نماید که راهکارهای مرتبط با صرفه جویی در هزینهها وتنوع بخشی در منابع (راهکارهای ١-٢٠ و ۵-٢٠)، اصلاح ساختار اجرایی وکاهش تعداد واحدهای اداری (راهکار ۵-٢٢)، بهینهسازی نظام پرداختها مبتنی بر شایستگی معلمان ونظام ارزیابی صلاحیت معلمان (راهکارهای ١-١٢و ۴-١١) در اولویت قرار گرفته و از طریق آن الگوی لازم برای مدیریت بهرهوری منابع طراحی و اجرا گردد.
٧- به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود آن قسمت از فضاهای در اختیار مدارس که قابلیت درآمدزایی داشته و خدشهای به فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدارس وارد نمیآورد را به بخشهای غیردولتی، دولتی و تعاونی اجاره دهد. درآمد حاصل از این ماده به حسابی که همه ساله در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی میگردد واریز و صددرصد آن به عنوان درآمد اختصاصی به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده میشود. آیین نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
٨- دولت موظف است به منظور ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان و تامین رفاه آنان ضمن تسویه بدهی خود به صندوق ذخیره فرهنگیان حداکثر ظرف مدت سه سال، همه ساله در قوانین بودجه سنواتی ردیفی را با اعتباری معادل واریزی ماهانه اعضا پیشبینی نماید.
لازم به ذکر است این پیشنهادها توسط چهار تشکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، انجمن اسلامی معلمان ایران، سازمان معلمان وکانون صنفی معلمان ارایه شده است.