تاکید مطالبه گران صندوق ذخیره فرهنگیان بر خصوصی بودن و خصوصی ماندن این صندوق
با ارائه گزارشی توسط اعضای مطالبه گران صندوق ذخیره صورت گرفت:
پافشاری مطالبه گران صندوق بر مطالبات برحق خود
در مقدمه این گزارش آمده است: مطالبه گران صندوق ذخیره فرهنگیان جهت پیشگیری از عمومی شدن اموال اعضای محترم صندوق ذخیره فرهنگیان و اصلاح ساختار این موسسه از همه ظرفیت های قانونی خود بهره می برند .
گزارش رسیده به سخن معلم که حاوی چهار بخش است بر خصوصی بودن صندوق تاکید نموده است و کنش های مدنی مطالبه گران در کنار نهاد های مدنی و رسانه ها را موثر دانسته و بر ادامه آن اصرار می ورزد و در بخش دیگری راهکار های پیش روی مطالبه گران صندوق ذخیره را بر می شمارد و در انتها نیز عمده ترین و شاخص ترین بر نامه های مطالبه گران صندوق ذخیره را یادآور می شود.
متن کامل این گزارش به این شرح است:
#بخش اول چالش های عمومی کردن یک موسسه کاملأ خصوصی :
طرفداران عمومی کردن صندوق ذخیره فرهنگیان ، برای این خطای بزرگ و نا بخشودنی خود چند دلیل مطرح می کنند :
- پرداخت ِ دولت در قالب مفاد تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه
طبق مستندات و ادله گوناگون این پرداختی دولت در قالب کمک و اعانه به بخش خصوصی می باشد . همانطور کمک دولت به دیگر کارکنان دولت ( قانون تشکیل حساب پس انداز کارکنان دولت ) یا سیل زدگان و …دلیل مشارکت عموم مردم در اموال آنان نمی شود . اموال این موسسه فقط و فقط به اعضای محترم این موسسه ، تعلق دارد عموم مردم و حتی عموم ِ فرهنگیان در آن هیچ سهم و نقشی ندارند .
- برخی برای پیشگیری از تکرار تخلفات پیشین در صندوق بویژه در بانک سرمایه ، مدافع عمومی شدن صندوق می باشند .
با توجه بروز و ظهور تخلفاتی مشابه ( کمتر یا بیشتر ) در نهاد ها موسسات عمومی غیر دولتی این فرضیه هم قویأ رد می شود .
در دنیای مدرن راهِ موثر در مبارزه با فساد ، حکمرانی خوب است .
قابل ذکر است که مرکز پژوهش های مجلس ( مجموعه گزارش های مرکز پژوهش های مجلس پیرامون شفافیت و مبارزه با فساد ) که شامل 51 پژوهش است را در دسترس عموم قرار داده است .
یکی از این 51 پژوهش ، عبارت است :
حکمرانی و مبارزه با فساد : طرح پژوهشی حکمرانی خوب است .
در این پژوهش آمده است :
شواهد جهانی گویای آن است که … در کشـورهایی کـه نهادهـای دولتـی کارامد، درستکار و مبتنی بر شایسته سالاری هستند، قوانین و مقررات ساده و روشن اند، حاکمیـت قـانون به گونه ای منصفانه اعمال می شود، سیاست ها و چارچوب های قانونی در تصرف گروه های ذی نفوذ نیست، جامعه مدنی و رسانه های گروهی صدای مستقلی دارند که پاسخگویی دولت هـایشـان را ارتقـاء مـی دهـد .
- نهاد ها و موسسات عمومی و غیر دولتی در ایران برتری به بخش خصوصی ( صندوق ذخیره فرهنگیان ) دارند .
برای نقض این گزاره کارشناسان می گویند :
- صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یک موسسه کاملأ خصوصی که همه اموال آن فقط و فقط به اعضای محترم این صندوق تعلق دارد از نظر ماهیت با نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی تفاوت ماهوی دارد .
- نهاد ها و موسسات عمومی غیر دولتی در ابعاد مختلف، کارکردی، اداری، مالی، نظارتی و … با ابهام ها و چالش های اساسی مواجه می باشند .
ماهیت پژ وهی و جایگاه نهادهای عمومی غیردولتی؛ چالش ها و بایسته ها *
آمده است :
نهادهای عمومی غیردولتی واحدهای اجرایی هستند که در پی نیازهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی پا به عرصه وجود گذاردند.
بعد از انقلاب اسلامی ، واحدهای اجرایی سازمان یافته و نوظهوری تحت عنوان نهادهای انقلابی و متعاقبا ” مؤسسه ها و نهادهای عمومی غیردولتی” شکل می گیرد که در کنار ساختار اداری موجود دولت ، اعمال برخی اقتدارات آن را در قالب ارائه خدمات عمومی به جامعه عهده دارمی شوند.
مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی عمدتًا شامل بنیادها و نهادهای ارائه کننده خدمات عمومی اجتماعی بوده و به لحاظ نحوه ارتباط با دولت متفاوت هستند. گروهی از این نهادها (نظیر بنیاد ِ مستضعفان و برخی دیگر از بنیادها) از دولت کاملأ مستقل هستند. برخی نظیر شهرداری ها، ضمن داشتن استقلال نسبی از دولت، برای انجام مأموریت های خود متکی به کمک های دولت هستند و زیر نظر آن قرار دارند. دسته سوم، مؤسسات و نهادهایی هستند که تا حد زیادی تحت کنترل دولت بوده و مدیران آنها از سوی مقامات دولتی نصب و عزل می شوند . سازمان تأمین اجتماعی و بسیاری از صندوق های بازنشستگی، در شمار این دسته قرار دارند.
اما در کشور ما به رغم تشکیل مؤسسه ها و نهادهای عمومی غیردولتی در چند دهه گذشته و توجه به کارکردهای آنها و افزایش روزافزون سیاستگذاری های عمومی در این زمینه، تا کنون تعریف جامع و شفافی از سوی قانونگذار درخصوص جایگاه و ماهیت حقوقی این قبیل واحدهای تأثیرگذار اجتماعی به عمل نیامده است؛ ضرورتی قانونی که فقدان آن، نظام حقوقی حال حاضر حا کم بر نهادها و مؤسسه های عمومی غیردولتی را در ابعاد مختلف، کارکردی، اداری، مالی، نظارتی و … با ابهام ها و چالش های اساسی فراروی تصمیم گیران و سیاستگذاران این عرصه مواجه کرده است.
به نظر می رسد ماهیت حقوقی نهاد های عمومی غیر دولتی ، در نظام اداری ایران به درستی شناخته نشده و همین مسئله اهداف، سیاستگذاری و کارکردهایی را که دولت اسلامی از طریق ایجاد نهادها دنبال می کند، با موانع روبه رو کرده است.
در کشوری که طبق اصل 44 قانون اساسی موسسات و نهاد های دولتی ، خصوصی یا خصولتی می شوند ! چگونه برای اموال فرهنگیان جهت ، برعکس می شود و یک موسسه کاملأ خصوصی را می خواهند عمومی و غیر دولتی کنند .
#بخش دوم کنش های مدنی مطالبه گران در کنار نهاد های مدنی و رسانه ها به بار نشسته است :
- با توجه به این که اساسنامه ی صندوق ذخیره فرهنگیان در حد نسبتأ قابل قبول ( نه کاملأ قابل قبول ) اصلاح شده است ، انتظار می رود تا در سایه هوشیاری اعضای محترم این صندوق ، در تعامل با نهادهای مدنی فعال در حوزه آموزش و پرورش ( به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسولین ) و رسانه ها ( به عنوان رکن چهارم دموکراسی ) در آینده نزدیک شاهد ِ اصلاح ساختار این موسسه بزرگ اقتصادی هم خواهیم بود . ( ان شاء الله )
#بخش سوم راهکار های پیش روی مطالبه گران صندوق ذخیره
مطالبه گران صندوق ذخیره ( به عنوان یک حوزه عمومی ) که در اصلاح اساسنامه تا کنون و اصلاح ساختار صندوق در آینده نزدیک در حد توان خود نقش آفرینی کرده و می نماید راهکار های ذیل را در کنش های خود ،مورد ِ توجه ویژه قرار داده و می دهند .
- مراجعه مکرر به نمایندگان مجلس جهت احقاق حق.
- تعامل با قلم بدستان و اصحاب رسانه جهت همسو کردن نگاه اعضاء به منظور هموار سازی راه ِ اصلاح ساختار صندوق .
- تعامل سازنده و دو سویه با نهاد های مدنی و کارشناسان برای یافتن نزدیک ترین راه و یافتن راه صواب جهت اصلاح ساختار صندوق .
- بهرمندی از گروه های بزرگ اجتماعی جهت ِ طرح خواسته ها قانونی و دفاع شایسته از مطالبات به حق خود و نمایان کردن راه صواب .
- و مواردی دیگر
#بخش چهارم عمده ترین و شاخص ترین بر نامه های مطالبه گران صندوق ذخیره
۱. مفاد تبصره ۶۳ قانون ِ برنامه دوم توسعه به قانون دائمی تبدیل شود .
2.تلاش مجدانه با تکیه به مستندات گسترده برای خصوصی باقی ماندن صندوق تا اموال اعضای محترم صندوق ذخیره فرهنگیان عمومی نشود .
3.ایجاد سازو کار حرفه ای ( مثلأ نهادهای مقررا ت گذار مستقل) و علمی ، جهت بهبود ِ فرایند های تصمیم گیری و تصمیم سازی .
4.نظارت دقیق بر عملکرد های کل پیکره موسسه ، هلدینگ ها، زیر مجموعه های و … صندوق ذخیره فرهنگیان ، به منظور پیشگیری از هر گونه سوء استفاده ، تخلف و … .
گروه مطالبه گران صندوق ذخیره
دهم تیر ماه 1400