1

تاکید مطالبه گران صندوق ذخیره فرهنگیان بر خصوصی بودن و خصوصی ماندن این صندوق

با ارائه گزارشی توسط  اعضای مطالبه گران صندوق ذخیره صورت گرفت:

پافشاری مطالبه گران صندوق بر مطالبات برحق خود 

در مقدمه این گزارش آمده است: مطالبه گران صندوق ذخيره فرهنگيان جهت پيشگيري از عمومي شدن اموال اعضاي محترم صندوق ذخيره فرهنگيان و اصلاح ساختار اين موسسه  از همه ظرفيت هاي قانوني خود بهره مي برند .

گزارش رسیده به سخن معلم که حاوی چهار بخش است بر خصوصی بودن صندوق تاکید نموده است و کنش هاي مدني مطالبه گران در کنار نهاد هاي مدني و رسانه ها را موثر دانسته و بر ادامه آن اصرار می ورزد و در بخش دیگری راهکار هاي پيش روي مطالبه گران صندوق ذخيره را بر می شمارد و در انتها نیز عمده ترين و شاخص ترين بر نامه هاي  مطالبه گران صندوق ذخيره را یادآور می شود.

متن کامل این گزارش به این شرح است:

#بخش اول چالش هاي عمومي کردن يک موسسه کاملأ خصوصي :

طرفداران عمومي کردن صندوق ذخيره فرهنگيان ، براي اين خطاي بزرگ و نا بخشودني خود چند دليل مطرح مي کنند :

  1.  پرداخت ِ دولت در قالب مفاد تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه

طبق مستندات و ادله گوناگون اين پرداختي دولت در قالب کمک و اعانه به بخش خصوصي مي باشد . همانطور کمک دولت به ديگر کارکنان دولت ( قانون تشکيل حساب پس انداز کارکنان دولت )  يا سيل زدگان و …دليل مشارکت عموم مردم در اموال آنان نمي شود . اموال اين موسسه فقط و فقط به اعضاي محترم اين موسسه ، تعلق دارد  عموم مردم و حتي عموم ِ فرهنگيان در آن هيچ سهم و نقشي ندارند .

  1. برخي براي پيشگيري از تکرار تخلفات پيشين در صندوق بويژه در بانک سرمايه ، مدافع عمومي شدن صندوق مي باشند .

با توجه بروز و ظهور تخلفاتي مشابه ( کمتر يا بيشتر )  در نهاد ها موسسات عمومي غير دولتي اين فرضيه هم قويأ رد مي شود .

در دنياي مدرن راهِ موثر در مبارزه با فساد ، حکمراني خوب است .

قابل ذکر است که مرکز پژوهش هاي مجلس (  مجموعه گزارش هاي مرکز پژوهش هاي مجلس پيرامون شفافيت و مبارزه با فساد )  که شامل 51 پژوهش است  را در دسترس عموم قرار داده است .

يکي از اين 51 پژوهش ، عبارت است :

حکمراني و مبارزه با فساد : طرح پژوهشي حکمراني خوب  است .

در اين پژوهش آمده است :

شواهد جهاني گوياي آن است كه … در كشـورهايي كـه نهادهـاي دولتـي كارامد، درستكار و مبتني بر شايسته سالاري هستند، قوانين و مقررات ساده و  روشن اند، حاكميـت قـانون به گونه اي منصفانه اعمال مي شود، سياست ها و چارچوب هاي قانوني در تصرف گروه هاي ذي نفوذ نيست، جامعه مدني و رسانه هاي گروهي صداي مستقلي دارند كه پاسخگويي دولت هـايشـان را ارتقـاء مـي دهـد .

  1. نهاد ها و موسسات عمومي و غير دولتي در ايران برتري به بخش خصوصي ( صندوق ذخيره فرهنگيان ) دارند .

براي نقض اين گزاره کارشناسان مي گويند :

  1. صندوق ذخيره فرهنگيان به عنوان يک موسسه کاملأ خصوصي که همه اموال آن فقط و فقط به اعضاي محترم اين صندوق تعلق دارد از نظر ماهيت با نهادها و موسسات عمومي غير دولتي  تفاوت ماهوي دارد .
  2. نهاد ها و موسسات عمومي غير دولتي در ابعاد مختلف، کارکردی، اداری، مالی، نظارتی و … با ابهام ها و چالش های اساسی مواجه مي باشند .

در مقاله علمي – پژوهشي

ماهیت پژ وهی و جایگاه نهادهای عمومی غیردولتی؛ چالش ها و بایسته ها *

آمده است :

نهادهای عمومی غیردولتی واحدهای اجرایی هستند که در پی نیازهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی پا به عرصه وجود گذاردند.

بعد از انقلاب اسلامی ، واحدهای اجرایی سازمان یافته و نوظهوری تحت عنوان نهادهای انقلابی  و متعاقبا  ” مؤسسه ها و نهادهای عمومی غیردولتی” شکل مي گیرد که در کنار ساختار اداری موجود دولت ،  اعمال برخی اقتدارات آن را در قالب ارائه خدمات عمومی به جامعه عهده دارمي شوند.

مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي عمدتًا شامل بنيادها و نهادهاي ارائه کننده خدمات عمومي اجتماعي بوده و به لحاظ نحوه ارتباط با دولت متفاوت هستند. گروهي از اين نهادها (نظير بنياد ِ مستضعفان و برخي ديگر از بنيادها) از دولت کاملأ مستقل هستند. برخي نظير شهرداري ها، ضمن داشتن استقلال نسبي از دولت، براي انجام مأموريت هاي خود متکي به کمک هاي دولت هستند و زير نظر آن قرار دارند. دسته سوم، مؤسسات و نهادهايي هستند که تا حد زيادي تحت کنترل دولت بوده و مديران آنها از سوي مقامات دولتي نصب و عزل مي شوند  . سازمان تأمين اجتماعي و بسياري از صندوق هاي بازنشستگي، در شمار اين دسته قرار دارند.

اما در کشور ما به رغم تشکیل مؤسسه ها و نهادهای عمومی غیردولتی در چند دهه گذشته و توجه به کارکردهای آنها و افزایش روزافزون سیاستگذاری های عمومی در این زمینه، تا کنون تعریف جامع و شفافی از سوی قانونگذار درخصوص جایگاه و ماهیت حقوقی این قبیل واحدهای تأثیرگذار اجتماعی به عمل نیامده است؛ ضرورتی قانونی که فقدان آن، نظام حقوقی حال حاضر حا کم بر نهادها و مؤسسه های عمومی غیردولتی را در ابعاد مختلف، کارکردی، اداری، مالی، نظارتی و … با ابهام ها و چالش های اساسی فراروی تصمیم گیران و سیاستگذاران این عرصه مواجه کرده است.

به نظر می رسد ماهیت حقوقی نهاد هاي عمومي غير دولتي ، در نظام اداری ایران به درستی شناخته نشده و همین مسئله اهداف، سیاستگذاری و کارکردهایی را که دولت اسلامی از طریق ایجاد نهادها دنبال می کند، با موانع روبه رو کرده است.

در کشوري که طبق اصل 44 قانون اساسي موسسات و نهاد هاي دولتي ، خصوصي يا خصولتي مي شوند ! چگونه براي اموال فرهنگيان جهت ، برعکس مي شود و يک موسسه کاملأ خصوصي را مي خواهند عمومي و غير دولتي کنند .

#بخش دوم کنش هاي مدني مطالبه گران در کنار نهاد هاي مدني و رسانه ها به بار نشسته است :

  1. با توجه به اين که اساسنامه ي صندوق ذخيره فرهنگيان در حد نسبتأ قابل قبول ( نه کاملأ قابل قبول ) اصلاح شده است ، انتظار مي رود تا در سايه هوشياري اعضاي محترم اين صندوق ، در تعامل با نهادهاي مدني فعال در حوزه آموزش و پرورش ( به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسولين ) و رسانه ها ( به عنوان رکن چهارم دموکراسي ) در آينده نزديک شاهد ِ اصلاح ساختار اين موسسه بزرگ اقتصادي هم خواهيم بود  . ( ان شاء الله )

#بخش سوم راهکار هاي پيش روي مطالبه گران صندوق ذخيره

مطالبه گران صندوق ذخيره ( به عنوان يک حوزه عمومي ) که در اصلاح اساسنامه تا کنون و اصلاح ساختار صندوق در آينده نزديک در حد توان خود نقش آفريني کرده و مي نمايد راهکار هاي  ذيل را در کنش هاي خود ،مورد ِ توجه ويژه قرار داده و مي دهند .

  1. مراجعه مکرر به نمایندگان مجلس جهت احقاق حق.
  2. تعامل با قلم بدستان و اصحاب رسانه جهت همسو کردن نگاه اعضاء به منظور هموار سازي راه ِ  اصلاح ساختار صندوق .
  3. تعامل سازنده و دو سويه با  نهاد های مدنی و کارشناسان براي يافتن نزديک ترين راه و يافتن راه صواب جهت اصلاح ساختار صندوق .
  4. بهرمندي از گروه های بزرگ اجتماعي جهت ِ طرح خواسته ها قانوني و دفاع شايسته از مطالبات به حق خود و نمايان کردن راه صواب  .
  5. و مواردی ديگر

#بخش چهارم عمده ترين و شاخص ترين بر نامه هاي  مطالبه گران صندوق ذخيره

۱. مفاد تبصره ۶۳ قانون ِ  برنامه دوم توسعه به قانون دائمی تبدیل شود .

2.تلاش مجدانه با تکیه به مستندات گسترده برای خصوصی باقی  ماندن صندوق تا اموال اعضای محترم صندوق ذخیره فرهنگیان عمومی نشود .

3.ایجاد سازو کار حرفه ای ( مثلأ نهادهاي مقررا ت گذار مستقل) و علمی ، جهت  بهبود ِ فرایند های تصمیم گیری و تصمیم سازی .

4.نظارت دقیق بر عملکرد های  کل پيکره موسسه  ، هلدينگ ها، زير مجموعه هاي و … صندوق ذخیره فرهنگیان ، به منظور پیشگیری از هر گونه سوء استفاده ، تخلف  و …  .

 

گروه مطالبه گران صندوق ذخيره

دهم تير ماه 1400