1

صدای مظلومیت معلمان غیررسمی شنیده نمی شود

قانون شکنی رئیس کمیسیون و سکوت آقای قالیباف

سخن معلم: نیرو های غیر رسمی وزارت آموزش و پرورش از سال 91 تا 99 ( مربیان پیش دبستانی، سرباز معلم، برونسپار ، حق التدریس، نهضت ، خرید خدمات، معلمین مدارس زیر نرم) براساس نیاز قطعی استان ها و شهرستان ها ( نه به صورت برف انباری) و براساس معیار های علمی ، عقیدتی و اخلاقی به صورت غیررسمی جذب آموزش و پرورش شده اند و تاکنون کمبود شدید نیروی انسانی آموزش و پرورش را مرتفع ساخته اند و مدارس و دانش آموزان را تنها نگذاشته اند و علاوه بر آن کلیه ی حقوق و مزایای خود را از بودجه ی دولتی دریافت کرده اند و بصورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت قرارداد آموزش و پرورش بوده اند. این درحالیست که این کار را با کمترین حقوق و مزایا و در صعب العبور ترین مناطق به انجام رسانیده اند و همه آنها به امیدی این سختی ها را تحمل کرده اند که روزی بصورت رسمی به استخدام در آیند.

انتظار و آرزوی که سال ها است ادامه دارد و در پیچ و خم تصمیات دولت ها و مجالس گذشته معطل و مبهم مانده است و در این سال های اخیر که به یاری شبکه های اجتماعی این مطالبه بیشتر فریاد شده است برخی نمایندگان دست بکار شده اند تا چاره ای برای برون رفت از این معظل فراگیر و مساله چندین ساله که از یک سوی به ظلمی که بر این نیروها می رود مرتبط است و از سوی دیگر به نیاز و کمبود شدید آموزش و پرورش به معلم.
یکی از فعالان پیگیر در این زمینه به سخن معلم گفت: با روی کار آمدن مجلس یازدهم که شعار اکثر اعضای کمیسیون آموزش، تعیین تکلیف و جذب نیروهای غیررسمی تحت قراداد با آموزش و پرورش ( بعد 91) بود. متاسفانه و به نظر عامدانه اعضای کمیسیون تدوین و ارائه ی طرح را تا تصویب طرح شورای عالی ( مصوبه شماره ۳۱۷۷ ) در آذر ماه 99 به تاخیر انداختند و بعد از آن تازه آقایان متفکرآزاد و اسماعیلی طرحی نوشتند که مصوبه ی شورای عالی را به قانون تبدیل کنند و به آن رسمیت ببخشند. این معلم غیررسمی افزود: همانطور که می دانیم وظیفه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاریست ، نه قانونگذاری و آنچه در مصوبه ی ذکر شده آمده ، قانونگذاریست نه سیاستگذاری؛ و جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها نهاد قانونگذار کشور را زیر سوال می برد و قانون اساسی را نقض می کند به طوری که دیگر مجلس در راس امور نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سخن معلم گفت: در 8 آبان 99 و قبل از مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی مهندس جلال محمودزاده نماینده مهاباد طرحی را با عنوان ” تبدیل وضعیت استخدامی معلمین ” برای تعیین تکلیف معلمین غیر رسمی بعد از سال 91 , به مجلس ارائه دادند و پس از اعلام وصول در شهریور 1400, در 12 دی ماه 1400 در کمیسیون آموزش مورد بحث قرار گرفت و کمیسیون آموزش به خاطر دفاع از طرح خود ( ادغامی طرح آقایان متفکرآزاد و اسماعیلی ) طرح ایشان را رد می کنند. سپس مهندس محمودزاده با اصرار به جامع و کامل بودن طرح خود ، طبق آیین نامه ی داخلی مجلس خواستار بررسی طرح خود در صحن علنی مجلس شدند که با قانون شکنی رئیس کمیسیون و همچنین سکوت آقای قالیباف ، طرح مهندس محمودزاده به صحن ارجاع نشده و علت آن این است که کمیسیون آموزش می خواهد ابتدا طرح خودش را به صحن علنی بیاورد و پرونده نیروهای بعد از 91 را با تبدیل آزمون ماده 28 به تنها راه ورود به آموزش و پرورش ببندد و زحمات چندین ساله ی نیرو های بعد از 91 را که حدود 100 هزار نفر هستند را کاملا به باد دهد.

این معلم شاغل در یکی از استان ها در تماس با سخن معلم در تکمیل مطالب خود گفت: این درحالیست که طبق استعلامی که از رهبری گرفته شده ، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بعد از سال 1399 است در حالی که نیرو های مشمول طرح مهندس محمودزاده برای سال های 91 تا 99 هستند. تمام نیرو های غیررسمی وزارت آموزش و پرورش بطور صد درصدی با طرح مهندس محمودزاده موافق هستند و خواهان بررسی طرح مهندس محمودزاده در صحن علنی و در نهایت تصویب آن هستند. کسانی که مشمول طرح مهندس محمودزاده هستند و سالها با آموزش و پرورش همکاری کرده اند طی دوره ای و در طی ۴ سال(بدون بار مالی برای دولت) آموزش های دانشگاه فرهنگیان را می گذرانند و کسانی که بتوانند از آزمون های پایان دوره ی دانشگاه فرهنگیان را با کسب حدنصاب لازم، با موفقیت پشت سر بگذرانند، به استخدام آموزش پرورش درمی آیند و در غیر این صورت رد می شوند. در حالی که در طرح کمیسیون آموزش و لایحه ی احتمالی وزارت که آزمون ماده ۲۸ است حدود ۹۴ درصد نیروها در مراحل مختلف حذف می شوند(۵۰ درصد بخاطر رشته ی غیرمرتبط، نصف باقیمانده یعنی ۲۵ درصد بخاطر عدم اعلام نیاز استان، نصف باقیمانده یعنی ۱۲ درصد بخاطر عدم قبولی در آزمون کتبی، و نصف آن یعنی ۶ درصد بخاطر عدم قبولی در مصاحبه). این معلم شاغل در یکی از مدارس استان های جنوبی کشور در پایان گفت: بهانه ی کمیسیون آموزش برای مخالفت با طرح مهندس محمودزاده مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگیست که می گوید همه باید آزمون ماده ۲۸ بدهند در حالی که طرح تبدیل وضعیت معلمین طرح امین و همچنین طرح تبدیل وضعیت معلمین فرزندان ایثارگر بدون آزمون ماده ۲۸ بعد از مصوبه ی شورای عالی تصویب شد و هیچ مشکلی بوجود نیامد.لذا انتظار داریم رسانه ها صدای مظلومیت معلمان غیر رسمی را به گوش مسئولان برسانند چرا که احساس می کنیم علی رغم فریاد زدن ها ی ما، صدای مظلومیت معلمان غیررسمی به گوش کسی نمی رسد.