1

تمرکزگرایی آموزش و پرورش به سراغ خردسالان می‌رود

سازمان ملي تعليم و تربيت كودك آغاز به كار كرد

گروه اجتماعي

يكي از آخرين يادگارهايي كه دولت روحاني از خود به جا گذاشت، تدوين و تصويب تشكيل «سازمان ملي تعليم و تربيت كودك» بود. اين سازمان روز گذشته و با سخنراني وزير آموزش و پرورش رسما افتتاح شد. حالا بر اساس اساسنامه اين سازمان كه اسفند ماه سال گذشته در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده بود، مهدها و پيش‌دبستاني‌ها و مراكز نگهداري كودكان اعم از دولتي و غيردولتي مكلف هستند ظرف شش ماه پس از ايجاد سازمان خودشان را با مقررات و دستورهاي ابلاغي تطبيق دهند.

اين سازمان قرار است نظارت بر كليه امور مراكز آموزشي و تربيتي كه براي صفر تا 6 ساله‌ها تعريف شده‌اند را در اختيار بگيرد.  «در زمينه تعليم و تربيت، فرصت‌هاي متعددي را در ۴۰ سال گذشته از دست داده‌ايم و از اهميت تعليم و تربيت دوران كودكي غافل شديم؛ زيرا تعليم و تربيت در دوران كودكي از اهميت بيشتري برخوردار است.»

محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش روز گذشته در جريان آيين آغاز به كار رسمي «سازمان ملي تعليم و تربيت كودك» گفت كه اين سازمان در راستاي منويات رهبري تاسيس شده است و با اشاره‌اي به روي كار آمدن دولت تازه هم افزود: «با توجه به اينكه دكتر رييسي؛ رييس‌جمهور منتخب مردم نيز همواره در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي از اين اقدام حمايت مي‌كردند، قطعا اين سازمان در دولت جديد نيز حمايت خواهد شد و ما از اين موضوع بسيار خرسنديم.»

به گفته وزير آموزش و پرورش 8 ميليون كودك تا پيش از سن مدرسه در كشور هستند كه تنها 14 درصد آنها در مهدهاي كودك حاضر مي‌شوند: «خانواده‌ها به فرزندان‌شان علاقه‌مند هستند اما لزوما علاقه كافي نيست. آيا ما به آنان چيزي آموخته‌ايم؟ پنج سال اول زندگي در شكل‌گيري شخصيت كودكان تعيين‌كننده است. با شكل‌گيري اين سازمان، نظام آموزش و پرورش خودش را نسبت به اين دوره سني مسوول مي‌داند و بايد خانواده‌ها نيز تحت آموزش و خدمات مشاوره‌اي قرار بگيرند.»

پيش از اين بحث بر سر كسب مجوز مهدكودك از سازمان بهزيستي محل مناقشه آموزش و پرورش با اين سازمان بود، اما حالا در عين تاسيس سازمان تعليم و تربيت كودك نه تنها صدور مجوز كه نحوه اداره مهدكودك‌ها و چارچوب‌ها و ضوابط آنها هم بيشتر از هر زمان ديگري به صورت متمركز زيرنظر يك وزارتخانه قرار مي‌گيرد.

براساس اساسنامه سازمان ملي تعليم و تربيت كودك، «هيات امنا، عالي‌ترين مرجع سازمان در زمينه تعيين خط‌مشي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي كلان و داراي كليه اختيارات قانوني در حدود اهداف و وظايف سازمان و اداره امور آن است».

تركيب هيات امناي اين سازمان هم غير از رييس سازمان كه از سوي وزير آموزش و پرورش تعيين مي‌شود و البته خود وزير و چند تن از معاونان او شامل اين افراد حقوقي مي‌شود: «دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نماينده حوزه‌هاي علميه كشور، معاون ذي‌ربط رييس سازمان صدا و سيما، نماينده تام‌الاختيار رييس قوه قضاييه و…» البته نمايندگاني از سوي والدين، فعالان حوزه تعليم و تربيت كودك، موسسان مهدكودك‌ها و مانند اين هم قرار است در اين تركيب حضور داشته باشند.

اواخر فروردين‌ماه سال جاري «اعتماد» در مطلبي با عنوان «سازمان صفر تا 6 ساله‌ها» از رضوان حكيم‌زاده، معاون ابتداي وزير آموزش و پرورش پرسيد: «ساختاري كه براي هيات امناي سازمان تعليم و تربيت كودك تعريف شده، مثل اين است كه يك شوراي عالي انقلاب فرهنگي تدارك ديده‌ايد براي صفر تا 6 سالگي. چرا چنين ساختار عريض و طويلي بايد براي صفر تا 6 سال وجود داشته باشد در حالي كه كار آموزش كودك يك كار كاملا تخصصي است؟» حكيم‌زاده در پاسخ گفت: «هر سازماني كه هيات امنا دارد، مثلا در سازمان برنامه و بودجه، از مجلس، نهادهاي نظارتي و غيره جزو روتين‌شان هست كه به‌طور طبيعي اين افراد عضويت دارند. در خصوص كار تربيتي، طبيعتا به نوعي در ارتباط با سازمان‌هايي است كه به نوعي درگير فعاليت‌هاي علمي، فرهنگي و تربيتي هستند. سازمان‌هايي كه عضو شده‌اند هم دقيقا با همين نگاه بوده و كل سازمان هم زير نظر آموزش و پرورش است و قرار نيست توسط جايي جز وزارت آموزش و پرورش مديريت شود.» در عين حال او در مورد اينكه آيا با تاسيس اين سازمان مهدكودك‌ها باز هم مي‌توانند كلاس‌هاي خودشان را تعريف كنند يا همه بايد سرفصل‌هاي يكپارچه داشته باشند، گفت كه تا آيين‌نامه نوشته نشود و رييس سازمان مشخص نشود نمي‌توان اظهارنظر بيشتري در اين خصوص كرد.

منبع: روزنامه اعتماد 14 مرداد 1400 خورشیدی