1

“الگوی مدرسه محور”در مدیریت مدارس آستان قدس و گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش

صدرا خوش قدم

فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران

“ان حکمت فاحکم بینهم بالقسط ان الله یحب المقسطین”
این روزها قضاوت های زیادی راجع به گزینه پیشنهادی دولت جهت تصدی وزارت آموزش و‌پرورش می شود.قضاوت هایی که شاید از سر دلسوزی برای حوزه تعلیم و تربیت باشد ولی شاید بتوان گفت خیلی از اینها پیش داوری و عدم شناخت از گزینه مورد نظر که تا چند روز قبل حتی نام ایشان را هم نشنیده بودند ،باشد.قضاوت هایی که بر اساس یکی دو تا کلیپ صحبت های ایشان در گذشته به عنوان صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت هست و نه به عنوان وزیر پیشنهادی دولت.
ولی جا دارد کمی هم تامل در این خصوص داشته باشیم.آیا کسی که ایشان را به عنوان وزیر پیشنهاد می دهد هیچ گونه شناختی از ایشان یا از آموزش و‌پرورش ندارد؟آیا واقعا به خاطر مخالفت با طیف وسیع جامعه آموزش و‌پرورش این انتخاب صورت گرفت تا سیستم آموزشی و تربیتی کشور را نابود کند؟آیا هیچ عقل سلیمی به این سوالات جواب مثبت می دهد؟یقینا در این فرد ویژگی های لازم وجود داشت که تشخیص دادند ایشان را به عنوان گزینه تصدی وزارت معرفی نمایند.
یکی از این ویژگی ها به نظر بنده جوان بودن و به تبع آن ،جرات مندی ایشان هست.ویژگی که این سالها در راس هرم آموزش و پرورش کمتر شاهد آن بودیم.جرات مندی یک‌وزیر کجا می تواند در این وزارت عریض و طویل چاره کار کند؟
در سیستم آموزشی کشور ما مسایل ثابت شده ای وجود دارد که کاربرد و اجرایی کردن آنها روند رو به رشد برای نظام تعلیم و تربیت ما شکل خواهد داد ولی به دلیل نقیصیه جرات مندی و روحیه محافظه کاری و بی انگیزگی یا عدم آشنایی کامل مدیران کلان با نظریات جدید تعلیم و تربیت، همچنان در فایل های بایگانی آموزش و‌پرورش مسکوت می مانند و هر ساله با برگزاری همایش ها و نمایش ها دنبال راههای برون رفت و راههای توسعه در سیستم آموزشی و تربیتی می باشند.دریغ از اینکه ریشه خیلی از این مشکلات اظهر من الشمس هست ولی عدم”جرات” و “جرات مندی” مانع اجرای راه حل های ثابت شده می شود.
اگر به شیوه کاری آقای دکتر باغ گلی یا به برنامه اجرایی ایشان در مدارس آستان قدس نگاهی اجمالی بیاندازیم، می بینیم که ایشان با پیاده سازی “الگوی مدرسه محور”در مدیریت مدارس آستان توانست یکی از مهمترین راهبردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که اجرای آن زمینه “تمرکززدایی” و زمینه ساز “مدرسه محوری” و رشد خلاقیت در مدیران و نیروی انسانی مستقر در مدرسه می شود را به مرحله عمل در بیاورد.راهکاری که همیشه در آرزوی رسیدن به آن شعارش با صدای بلند داده می شد ولی “جرات” انجام آن نبود.ویژگی که آقای دکتر باغ گلی دارند و در مجتمع ۷ هزار نفری مدارس آستان قدس رضوی با موفقیت به عنوان یک الگوی آموزشی و تربیتی پیاده کردند.

#اختصاصی سخن معلم