نقش “خانواده و اولیا” ودیدگاه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش
صدرا خوش قدم
فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران
” و اذا حکمتم بین الناس ان تحکمو بالعدل”
چند روزی است از زمان معرفی وزیر پیشنهادی دولت جدید جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش می گذرد ولی همچنان ناداوری ها و قضاوت هایی در مورد ایشان صورت می پذیرد که گاها یا به علت عدم شناخت کافی از ایشان و نداشتن اطلاعات لازم می باشد یا به دلیل هجمه های زیادی است که در فضای مجازی این روزها در حال انتشار هست که باعث شد طیف زیادی از فرهنگیان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر این فضا قرار گیرند.
در این یاداشت سعی شده است با توجه به صحبت ها و نظرات وزیر پیشنهادی جواب یکی از این شبهات داده شود.
برداشت نادرستی از صحبت های آقای باغگلی در ارتباط با نقش “خانواده و اولیا” در آموزش دانش آموزان در بین جامعه فرهنگی شکل گرفت در صورتی که منظور ایشان درست انعکاس داده نشد. همین عامل اعتراض طیف زیادی از فرهنگیان را در پی داشت که وزیر جدید قصد دارد نقش معلم ها را در آموزش نادیده بگیرد.
عوامل دخیل در تعلیم و تربیت دانش آموز ثابت شده و لازم ملزوم همدیگر هستند طوری که هیچ نطریه پردازی در حوزه علوم تربیتی نمیتواند منکر این عوامل یا کمرنگ نشان دادن یکی از این عوامل شود.
سه عنصر مهم معلم،دانش آموز و خانواده هر کدام نقش اساسی در آموزش دانش آموز دارند که بدون یکی از این اضلاع مثلث یادگیری کامل نمی شود.
اگر سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش و پرورش رسمی کشور بدانیم و پیروی از آن را باعث رشد و بالندگی آموزش و پرورش بدانیم،می بینیم در فصل دوم سند تحول یکی از گزاره های مهم،ارتقای جایگاه و نقش تربیتی “خانواده” و مشارکت اثربخش آن در نظام تعلیم و تربیت رسمی است.همچنین در فصل سوم سند در قسمت بیانیه ماموریت،وزارت آموزش و پرورش را متولی فرایند تعلیم و تربیت در همه ساحت ها با مشارکت “خانواده” و نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی می داند.
آقای دکتر باغگلی که در طی این چندسال نقش مهمی در تدوین مطالعات پشتیبانی سند تحول بنیادین داشتند و اعتقاد و ایمان به اجرای کامل سند برای رشد و بالندگی آموزش و پرورش دارند، با صحبت های خود می خواستند نقش کمرنگ و جامانده “اولیا”را متذکر شوند و یاداوری نمایند که سه ضلع مثلث تعلیم و تربیت رسمی باید با هم به صورت منسجم همکاری نمایند تا آموزش و پرورشی پویا و هدفمند داشته باشیم. به نقش”خانواده” در بین عناصر تعلیم و تربیت(دانش اموز.معلم.خانواده) کمتر بها داده شده است و اگر هم جایی این عنصر در آموزش و پرورش رسمی دیده می شود به صورت ظاهری و کمتر تاثیر گذار ظاهر شده است و حتی بعضی مواقع به عنوان رقیب مربی و مدرسه طرد و کنار گذاشته می شود.در صورتی که ظرفیت و پتانسیل بالای “خانواده”در تعلیم و تربیت رسمی باعث صرفه جویی های مادی و معنوی می شود و کمکمی کند تا مطابق با سند تحول زودتر به اهداف عالیه در اموزش وپرورش برسیم.
به زعم بنده و کسانی که بخواهند از روی انصاف قضاوت کنند صحبت های دکتر باغگلی در مورد نقش خانواده ها و پدر و مادرها در آموزش دانش آموزان در راستای این گزاره از سند تحول بنیادین هست که پویایی آموزش و پرورش رسمی را در پی دارد.کما اینکه اگر بخواهیم مثالی برای این موضوع بیاوریم باید به آموزش مجازی که در طول این دو سال تحصیلی در کشور حاکم بود اشاره کنیم.در آموزش مجازی که به علت شرایط خاص جامعه و بیماری کرونا حاکم شد، نقش “خانواده و اولیا” خیلی پر رنگ و به صورت مستقیم بود طوری که اولیا به عنوان کمک مربی یا کمک معلم در اموزش دانش آموزان نقش مستقیم داشتند و کلاس فیزیکی درس از مدرسه به خانه نقل مکان کرد و به همه نظریه پردازان تعلیم و تربیت ثابت شد که در آموزش جدید نقش خانواده و اولیا خیلی پر رنگ هست و نباید از آن غافل شد.
در پایان از همه جامعه بزرگ آموزش وپرورش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که واقعیت ها را در تصمیم گیری و انتخاب وزیر آموزش و پرورش در نطر بگیرند و تابع هجمه های رسانه و سوء تبلیغات فضای مجازی قرار نگیرند.
#اختصاصی سخن معلم