سال تحصیلی مجازی آغاز میشود
75 درصد والدین خواستار بازگشایی حضوری مدارس هستند
سال تحصیلی مجازی آغاز میشود
گروه اجتماعی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش میگوید که قرار است بازگشایی مدارس «خیلی آرام، بیدغدغه و باشکوه» انجام شود و البته به صورت رسمی اعلام کرد که این بازگشایی مجازی خواهد بود.
روز گذشته گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور با محوریت «پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید» برگزار شد و هر یک از معاونان به تشریح برنامههای پیشبینیشده برای سال تحصیلی پیش رو پرداختند. در این نشست علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «مهر امسال و آغاز سال تحصیلی به صورت مجازی خواهد بود و تلاش داریم بازگشایی مدارس خیلی آرام، بیدغدغه و باشکوه انجام شود.» در عین حال یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش میگوید که ۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند. روز گذشته علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: «براساس آمار، 75 درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها 25 درصد اعلام نارضایتی کردهاند که باید با آموزشهای لازم، از دغدغه خاطر آنها در بازگشایی مدارس کم کنیم.» به گفته او روند بازگشت به مدرسه با تکیه بر اصل ««تدریجی بودن آموزشهای حضوری و اقتضایی بودن آن» رخ خواهد داد: «در مفهوم کلیدی تدریجی بودن، باید در بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی عمل کنیم و بازگشایی را کاملا در اختیار استان و منطقه، با توجه به شرایط قرار دهیم. البته در مدارس کمجمعیت که کلاسهای زیر 15 نفر داریم بازگشایی حضوری به صورت حتمی انجام خواهد شد ولی در مدارسی که تعداد دانشآموزان بالاتر از 450 نفر است باید با برنامهریزی دقیق، دانشآموزان در کلاسهای درس حضور داشته باشند تا بتوانیم با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی، با مراقبت از سلامتی دانشآموزان، شاهد حضور آنها در مدارس باشیم. تمامی اختیارات بازگشایی مدارس در مناطق به استان و منطقه سپرده شده است. با تشخیص استان یا هر منطقه، پروژه مهر انجام شده و مدارس سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.» به گفته او برای اقناع معلمان، اولیا و دانشآموزان در مساله بازگشایی و ضرورت حضور دانشآموزان در محیط مدرسه و کلاس درس، برنامههای آموزشی و گفتوگومحور با حضور اساتید و کارشناسان امر تعلیم و تربیت تهیه شده است که از طریق صدا و سیما و پرتال وزارت آموزش و پرورش، در حال پخش است.
از ابتدای تابستان موضوع اولویتبخشیدن به واکسیناسیون معلمان، کادر مدارس و رانندگان سرویسهای مدارس مطرح شد تا عزم آموزش و پرورش برای بازگشایی کلاسهای درس را نشان دهد. از نیمههای مردادماه روند واکسیناسیون فرهنگیان رفتهرفته آغاز شد و در حال حاضر گزارشهای استانی حاکی از پوشش میزان قابل توجهی از معلمان واکسینهشده هستند. روز گذشته مهرزاد حمیدی، معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست معاونان با اشاره به ایجاد ۴۲۷مرکز تجمیعی برای واکسیناسیون معلمان اعلام کرد: «تاکنون بیش از 82 درصد معلمان، دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردهاند و در برخی استانها تا 80 درصد از معلمان دوز دوم واکسن را نیز دریافت کردهاند. طبق برنامهریزیهای انجامشده، واکسیناسیون تمام معلمان تا اول مهر به پایان خواهد رسید.» با این وجود در حالی که واکسیناسیون عمومی کشور هنوز هم نتوانسته حتی با کشورهای منطقه رقابت کند، حضور همزمان بیش از 15 میلیون دانشآموز در مدارس در عمل امکانپذیر نیست؛ آنهم در شرایطی که آمار موج دلتا که بالاترین میزان ابتلا و مرگومیر را در کشورمان (از ابتدای شیوع کرونا) به جا گذاشت در همین روزهای اخیر اندکی رو به کاهش گذاشته است. در عین حال هشدارها نسبت به عواقب تعطیل ماندن مدارس و آموزش از راه دور همچنان ادامه دارند. یونیسف در روزهای گذشته برای چندمین بار خواستار پیدا کردن راهی برای باز ماندن مدارس شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری افه اسپانیا، «رابرت جنکینز» مدیر جهانی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در نشست کمیته فرعی پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: «ما باید اولویت را به بازگشایی مدارس بدهیم و اطمینان حاصل کنیم که این اقدام در بطن برنامههای بهبودی کشورها قرار گیرد.» مدیر جهانی آموزش یونیسف در سخنرانی خود یادآور شد: «حتی قبل از همهگیری، جهان دچار «بحران یادگیری» بود و ۵۳ درصد کودکان دهساله در کشورهای در حال توسعه قادر به خواندن متنی ساده هم نبودند، اما باید توجه داشت که بحران بهداشتی این مشکلات را تشدید کرده است.» جنکینز سپس هشدار داد که ۹۰ درصد کودکان دچار وقفه و اختلال در تحصیلات خود شدهاند. هنوز کودکانی وجود دارند که در طول ۱۸ ماه پس از همهگیری حتی نتوانستهاند در یک کلاس درس حضور یابند. یکی از نگرانیهای یونیسف این است که در حال حاضر از هر سه کودک در جهان، یک نفر به آموزش از راه دور دسترسی ندارد. جنکینز ضمن هشدار دادن درباره اینکه ۲۳ میلیون کودک به دلیل آثار اجتماعی پاندمی به مدارس بازنخواهند گشت، تاکید کرد: «این موضوع نه تنها بر کل زندگی کودک تاثیر خواهد گذشت، بلکه جوامعی را که این کودکان در آن زندگی میکنند نیز متاثر میکند. بانک جهانی تاثیر اقتصادی این کمبود آموزش را ۳ تریلیون دلار برآورد کرد.»
بخش قابلتوجهی از دانشآموزان ایرانی در همان دستهای هستند که یونیسف میگوید در 18 ماه گذشته در حتی یک کلاس درس هم حضور نداشتهاند. هرچند سال گذشته مهرماه با شیوه ترکیبی آغاز شد و به دستور ناگهانی دولت وقت، در روزهای پایانی شهریور مدارس ملزم شدند درهای خود را باز بگذارند و برای نحوه حضور شیفتی دانشآموزان تدبیری بیندیشند اما در عمل با اوج گرفتن دوباره کرونا از نیمههای پاییز سال گذشته باز هم اغلب دانشآموزان خانهنشین شدند. مهر امسال به بحرانی که دلتا با خود به همراه آورد سال تحصیلی مجازی آغاز میشود، با این تفاوت که اگر روند واکسیناسیون طبق وعدهها پیش برود، ممکن است بتوان به بازگشایی تدریجی مدارس امید داشت.
منبع:روزنامه اعتماد 21 شهریور 1400 خورشیدی