فریاد مطالبه گرانه به حق معلمان
روز جهانی معلم و معلمان ایران
محمد داوری
عضو شورای مرکزی و سخنگوی سازمان معلمان ایران
در حالی روز جهانی معلم ۲۰۲۱ را تجربه می کنیم که برای سومین دهه است که فریاد مطالبه گرانه معلمان به حق بلند است.
فریادی که مهم ترین نشانه ناکارآمدی نظام آموزشی ایران است، چرا که نظام آموزشی که معلمانش رضایت شغلی نداشته باشند انگیزه لازم برای ایفای نقش حرفهای را نخواهند داشت و امیدی به کارآمدی چنین نظامی هم نمیتوان داشت.
علیرغم تحولات گسترده و عمیق در نظامهای آموزشی جهان، همچنان موفقیت نظامهای آموزشی دنیا در گرو بهرهمندی از معلمان توانمند، باانگیزه، دارای دانش، مهارت و صلاحیتهای حرفهای مناسب این حرفه است که لازمه برخورداری از چنین معلمانی تامین نیازهای معیشتی و برخورداری منزلتی است که متاسفانه معلمان ایران از هر دو جهت به شدت آسیب دیده و در معرض تهدید هستند.
سال تحصیلی جدید نیز در شرایطی آغاز شد که اعتراضهای معلمان شاغل و بازنشسته در نقاط مختلف، بیانگر عمیق و گستردهتر شدن مشکلات و مسائل معلمان ایران است.
معلمان در حالی در نقاط مختلف جهان سال به سال از جهات مختلف شرایط حرفهایاشان بهبود مییابد که معلمان ایران سال به سال شرایط کاریاشان بدتر میشود.
مهمترین مسئله و مشکل معلمان ایران علاوه بر گرفتار بودن در سیستم متمرکز و سنتی و فرسوده و سیاسی و ایدئولوژیک، گرفتاری در تنگناهای معیشتی و بحران اقتصادی است.
بحرانی که موجب شده است تا معلمان نه تنها امیدی به برخورداری از حداقلهای امکانات زندگی را نداشته باشند بلکه توان پاسخگویی به نیازهای روزمره زندگی را هم ندارند.
لذا نمیتوان انتظار داشت چنین معلمانی تامین کننده و تضمین کننده کارآمدی مدارس و نظام آموزشی باشند.
روز جهانی معلم فرا رسیده است اما متاسفانه جهان معلمان ایرانی همچنان تیره و تار است و امیدی به بهبود شرایط حرفه معلمی نیست.
همچنان در فرایند جذب و گزینش و نگهداری و ارتقا توانمندی و ایجاد انگیزه و امید در معلمان ایران مشکلات فراوانی وجود دارد.
لذا تا اطلاع ثانوی سرنوشت کودکان و نوجوانان مورد تهدید جدی قرار دارد چرا که با معلمان بیانگیزه و مدارس ناکارآمد نمیتوان به فردای نسل امروز امیدوار بود.
منبع: کانال تلگرمی محمد داوری