آموزشوپرورش و قصه تکراری بیکسی
ابوالقاسم صفدری
عضو شورای سازمان معلمان خراسان شمالی
افتادن وزیر آموزشوپرورش از کابینه پیشنهادی رئیسجمهور، فقط افتادن یکوزیر نبود. با افتادن او، وزارت متبوع و به تبعآن سال تحصیلی جدید هم از یک «شروع درست» افتاد. سالی که پارسال حتی زودتر از اول مهر شروع شد، امسال باگذشت بیش از دو هفته هنوز حتی شروع درستی نداشته است! نشان به آن نشان که سامانه آموزشی «شاد» که پایه تمام فعالیتهای آموزشوپرورش در ایام کروناست، هنوز بهطورجدی حتی راهاندازی نشده است. درست است که نسخه جدید این سامانه از آغاز سال تحصیلی در دسترس است، اما باگذشت دو هفته هنوز کلاسها، معلمان و دانشآموزان را بهطور رسمی و سیستماتیک نمیشناسد و همه آنها بهصورت «دستی» و توسط مدیران مدارس تعریفشدهاند. معنی این حرف آن است که بهعنوانمثال یک معلم ابزارهای تخصصی تدریس مجازی (مثل ارائه تکلیف، آزمون هوشمند و …) را هنوز در اختیار ندارد! و فقط یک استفاده حداقلی (در حد ارسال و دریافت مطلب) از سامانه دارد؛ آنهم با سرعت لاکپشتی و آزاردهنده سال قبل!درحالیکه همه عناصر آموزشی در سال تحصیلی جدید منتظر در اختیار گرفتن یک شاد چابکتر، کمنقصتر و توانمندتر از سال قبل بودند، این وضعیت موجی از ناامیدی و دلسردی را بین اهالی آموزشوپرورش راه انداخته است.
با توجه به اینکه مهر و خرداد حساسترین ماههای یک سال آموزشی هستند، خواسته عاجل این روزهای معلمان از رئیسجمهور جدید و مجلس همسویش آن است که با انتخاب هرچه زودتر یک وزیر کارآمد، مجرب و جسور علاوه بر رفع موانع آموزشی مذکور، با پیگیری و بهسرانجام رساندن مطالبات مهم رتبهبندی و همترازی هیئتعلمی (که از آغازین ماههای بهار امسال کلید آن زدهشده است)، فرهنگیان و بهتبع آن دانشآموزان را در مسیر یک سال آموزشی «شاد» و پربرکت قرار دهد.
منبع:روزنامه رسالت 18 مهرماه 1400 خورشیدی