1

رتبه بندی،دانشگاه فرهنگیان و کتاب های درسی از زبان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش

در پاسخ به پانا تشریح شد

آخرین وضعیت اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان

یکی از شرایط ورود به رتبه بندی این است که فرد باید گواهینامه صلاحیت معلمی داشته باشد/جزئیات سن ورود به دانشگاه فرهنگیان اعلام شد/سند تحول بنیادین تا پایان آبان ترمیم می‌شود

محمود امانی تهرانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه امسال یکصدمین سال تولد شورای عالی آموزش و پرورش است اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش قدیمی ترین نهاد قانون گذاری کشور است زیرا ۲۵ سال قبل از تولد رسمی این نهاد در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی اولین شکل شورا با نام انجمن معارف صورت گرفت.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش در یکصد و بیست و پنجمین سال تولد خود است امسال همچنین هزارمین جلسه را در ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ با حضور رئیس جمهور برگزار کردیم.

شورای عالی آموزش و پرورش کمک‌کننده آموزش و پرورش

امانی تهرانی گفت: در قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، این شورا یک نهادی است که به اتفاقات آموزش و پرورش کمک دهد این امر نیازمند آگاهی عمومی است‌.

درباره صلاحیت حرفه ای پاره ای از صلاحیت‌ها به پیش از ورود افراد به عرصه معلمی برمی‌گردد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا درباره آخرین وضعیت گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان عنوان کرد: گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان اتفاق مبارکی است. کار معلمی صفت کیفیت دارد هر کاری که می‌توان درباره کیفیت آن سخن گفت ارزشمند است.

امانی تهرانی اضافه کرد: درباره صلاحیت حرفه ای پاره ای از صلاحیت‌ها به پیش از ورود افراد به عرصه معلمی برمی‌گردد مانند آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان یا افرادی که از طریق دوره‌ها وارد مسیر معلمی و وارد مسیر جذب معلمی می‌شوند.

وی افزود: عرصه تعلیم و تربیت به لحاظ محتوایی و روشی دچار تغییر و پیشرفت است لذا باید به روز باشد این ساز و کار نیازمند تغذیه کارکنان و رصد کارکنان است. در مصوبه اخیر شورای انقلاب فرهنگی موضوع صلاحیت حرفه ای و دارا بودن گواهینامه آن در تمام دوره‌های کاری مورد تاکید بوده براین اساس شورا وارد عرصه عمل شد تا آن را به یک برنامه عملیاتی تبدیل کند.

تدوین شیوه نامه اجرایی اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ما در زیرنظام تربیت معلم صفر تا صد معلم را ترسیم کرده بودیم لذا متنی را آماده کردیم و در جلساتی به تصویب رسید پیرو این متن باید یک شیوه نامه اجرایی تهیه شود که معاونت برنامه ریزی وزارتخانه درحال تهیه و تدوین این امر است چراکه یکی از شرایط ورود به رتبه بندی این است که فرد باید گواهینامه صلاحیت معلمی داشته باشد.

امانی تهرانی اظهار کرد: یک دوره زمانی ۴ تا ۵ ساله زمان می‌برد تا تمام معلمان وارد یک فرایندی از جنس صلاحیت‌ها و دریافت گواهینامه شوند. افراد پس از فارغ التحصیلی از دو دانشگاه رجایی و فرهنگیان گواهینامه دارند و بعد از ۵ سال آن را تجدید می‌کنند افراد ماده ۲۸ نیز این گواهینامه را دارند و بعد از ۵ سال این گواهی نیز تجدید می‌شود.

وی اصالت، استقلال و اتقان را شعار یکصدمین سال تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش دانست و افزود: رتبه بندی استانداردها، سنجش استاندادها و ارزش گذاری استانداردها را بررسی می‌کند. تقلیل رتبه بندی و جدا کردن آن از معیشت کار خوبی نیست.

ماموریت زبان عربی زبان ارتباطی نیست ماموریت زبان عربی این است که برای عامه شهروندان زبان دین آنان است و باید درک معنایی برای متون دینی داشته باشند

در رتبه بندی استانداردهای معلمی دیده می‌شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: وقتی رتبه بندی شکل بگیرد استانداردهای معلمی دیده خواهد شد. این دوره با توجه به تنوع معلمان معلوم نیست اما آغاز آن این پیام روشن را به همراه دارد معلمانی که برای ارتقای سطح خود بکوشند در این بخش ارزشمند می‌شوند.

امانی تهرانی گفت: ماموریت زبان عربی زبان ارتباطی نیست ماموریت زبان عربی این است که برای عامه شهروندان زبان دین آنان است و باید درک معنایی برای متون دینی داشته باشند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: درباره زبان انگلیسی بحث مهارتی مطرح است؛ در عرصه این زبان باید آموزش‌ها کیفیت دار باشد.

وی اضافه کرد: بحث لیسنینگ بخشی از امتحان نهایی پایه دوازدهم است قبول داریم زمان و حجم آموزش با انتظار متفاوت است لذا باید افراد براساس زمینه‌های رشد اقتصادی بتوانند دست به انتخاب نوع و زمان زبان بزنند.

امکان انتخاب گری زبان فراهم می‌شود

چاپ کتاب انگلیسی تالیف موازی

امانی تهرانی افزود در مصوبه ای امکان انتخاب گری زبان فراهم خواهد شد. امسال برای اولین بار مجموعه کتب جذاب در امر انگلیسی به عنوان تالیف موازی از سوی سازمان پژوهش چاپ شده است.

جزئیات سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

ضرورت اصلاح سازوکار کنکور

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره مرجع تصمیم گیری سن ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: براساس قانون تصمیم گیری دراین باره برعهده آموزش و پرورش است این موضوع در شورای عالی مطرح و ۲۴ سال به تصویب رسید در مراحل بعدی نیز این امر مورد بررسی قرار گرفته است.

وی درباره موضوع کنکور بیان کرد: از هر زوایه ای وارد کنکور شویم ضرورت اصلاح سازوکار آن را درمی‌یابیم. مهم ترین پژوهش نیز دراین باره انجام شده است. ما نیز وظیفه داریم جامعه را به سمت آگاهی از مصوبه این امر پیش ببریم چراکه مردم باید ایرادات و اصلاحات کنکور را دریابند. در مصوبه جدید امتحانات نهایی باید معتبرتر باشند.

امانی تهرانی همچنین افزود: در کنکور ۱۴۰۱، ۶۰ درصد پذیرش، نمرات نهایی است که در یک کارگروهی سازوکارهای این امر بررسی خواهد شد.

چگونگی فرایند جذب نیرو در آموزش و پرورش

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره فرایند جذب نیروی انسانی گفت: تمام مسیرهای جذب باید از طریق مسیرهای مجاز باشد؛ در مصوبه شیوه‌های جذب نیرو، اصل براین است که معلم دائمی استخدامی و متعهد به خدمت آموزش و پرورش باید با محوریت دانشگاه فرهنگیان و رجایی وارد شود.

وی گفت: اگر این مصوبه به خوبی اجرا شود تعادلی در راستای جذب معلمی صورت خواهد گرفت. تامین معلم ابتدایی تقریبا راهی جز دانشگاه فرهنگیان ندارد معلم ابتدایی باید مسئولیت چندین درس را برعهده بگیرد این توانمندی نیازمند ملزوماتی است.

امانی تهرانی معتقد است امر تعلیم و تربیت باید از سوی بهترین نیروها شکل بگیرد تا نفع ملی ملت هموار شود.

کلمه ولی اطلاق بر پدر و مادر دارد

سند تحول بنیادین هر ۵ سال یکبار باید بازنگری شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کلمه ولی اطلاق بر پدر و مادر دارد و هردو می‌توانند کارنامه بگیرند. اگر مرجعی در محدود کردن حقی صاحب صلاحیت باشد به آموزش و پرورش ارتباطی ندارد.

وی درباره اصلاح و ترمیم سند تحول بنیادین بیان کرد: هر ۵ سال یکبار باید سند بازنگری شود اکنون زمان این امر است تا سازوکار و فرایند علمی آن را بکار بگیریم. سند از باب‌هایی مورد بازنگری قرار می‌گیرد دو مطالعه مهم از جنس مرور نظام مند سفارش داده شده است.

سند تحول بنیادین تا پایان آبان ترمیم می‌شود

امانی تهرانی اضافه کرد: متن نهایی این امر تا پایان آبان ماه نهایی و کار ترمیم سند انجام می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره نقش این شورا در انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش گفت: در وظایف این شورا نقش و سازوکاری برای انتخاب وزیر پیش بینی نشده اما اعضای این شورا درباره این امر نکاتی دارند تلاش براین است فردی که سکاندار این وزارتخانه خواهد شد از توانمندی‌های علمی، تجربه و عملی کافی برخوردار باشد.

وی همچنین در پایان اضافه کرد برای اینکه تمام نهادها به کمک آموزش و پرورش بیایند یک عزم ملی لازم است.