شروط ایدهالگرایانه بازگشایی مدارس
اگر نان نداريد كيك بخوريد!
غزل لطفي
روز گذشته شروط بازگشايي مدارس توسط وزارت بهداشت اعلام شد كه مهمترين آنها فاصلهگذاري ۴ مترمربعي بين دانشآموزان، امكان تهويه كلاسها البته با پوشيدن لباس كافي و باز گذاشتن در و پنجره و رعايت بالاي پروتكلهاي بهداشتي و عدم استفاده از بوفه مدارس بود. با نگاهي به شرايط فوق به نظر ميرسد، مسوولان ستاد مبارزه با كرونا اصلا با شرايط مدارس ايران آشنايي ندارند يا فقط مدارسي را كه فرزندانشان در آن مشغول به تحصيل هستند، ديدهاند. فاصله ۴ مترمربعي بين دانشآموزان با در نظر گرفتن كلاسهاي درسي كانكسي چطور ممكن است؟ پوشيدن لباس كافي براي ساكنين مناطق محروم و كمبرخوردار كه عمدتا در حال تجربه شروع فصول سرد سال هستند و در شرايط عادي هم از حداقلهاي معيشتي و پوشاكي برخوردار نيستند، چگونه امكانپذير است؟ بهتر است مسوولان و تصميمگيران، از پشت ميزهاي خود برخاسته و همراه رييسجمهور در سفرهاي استاني شركت كنند تا شايد كمي دورتر از پايتخت و مراكز آموزشي مرفه را ببينند. در شرايطي كه كارشناسان خبر از بحران سوخت در فصل سرما ميدهند باز كردن درب و پنجره و استفاده از وسايل گرمايشي، پيامدي جز به هدررفت انرژي ندارد و كمكي نيز به سيستم آموزشي كشور نخواهد كرد. اينكه آموزش حضوري و نظارت بر آن را به عهده مديران مدارس گذاشتهايد فقط انداختن توپ تصميمگيري به زميني است كه عملا هيچگونه اختيار و امكاناتي ندارد. با كدام بودجه در مدارس امكان تستهاي سريع و مكرر و غربالگري كرونايي و ضدعفوني سرويسهاي بهداشتي و سطوح قرار است انجام شود؟ تلفيق آموزش حضوري و مجازي، با كدام امكانات امكانپذير است؟ معلم چطور ميتواند همزمان به دانشآموزان حاضر در كلاس و شاگردان آنلاينش رسيدگي كند؟
برخي مسوولان فكر ميكنند مدارس ما از دستيار معلم در هر كلاس و امكانات هوشمند بهروز دنيا برخوردارند؟
شروط ايدهالگرايانه بازگشايي مدارس، من را ياد اين جمله از ماريآنتوانت انداخت كه اگر نان نيست كيك بخوريد!
حالا كه تصميم به بازگشايي مدارس گرفتهايم و تا به امروز هم فكري براي تهويه و فاصلهگذاري در كلاسها نكردهايم؛ معلمان و دانشآموزان لباس بيشتري بپوشند. كودكان درگيري بيشتري در سويه دلتا دارند و پيك ششم كرونا با اين سويه در حال هجوم است. ابتلا يك كودك يعني ابتلاي مادر و پدر و ديگر اعضاي خانه كه بايد از فرزند بيمارشان مراقبت كنند. بهتر نيست به جاي اين همه پافشاري روي بازگشايي مدارس با نگاهي واقعبينانه، بازگشاييهاي پيشين را نيز متوقف كنيد. در اولين اقدامات مديريت كرونا در شروع هر پيك، اقدام به بستن پاساژها و رستوران و كافيشاپها ميشود تا از هر گونه اجتماع و گرد هم جمع شدن افراد جلوگيري شود و امكان انتقال بيماري به حداقل برسد و امروز شاهد اين موضوع هستيم كه از طرفي از شروع پيك ششم كرونا خبر ميرسد و از طرفي ديگر شروط بازگشايي مدارس!!! در چنين شرايطي هرچند فرصت تابستان از دست رفته اما به نظر ميرسد با توجه به اينكه همچنان، ما درگير كروناويروس هستيم و در آينده نيز نيازمند آموزش مجازي، راهاندازي خط توليد تبلتهاي ارزانقيمت آموزشي ضروري است تا همه دانشآموزان امكان استفاده از آموزش مجازي را داشته باشند. در اين حوزه بايد بررسي هزينه و فايده صورت بگيرد كه آيا اتفاقات احتمالي در بازگشايي مدارس هزينه بيشتري دارد يا توليد تبلت ارزانقيمت با امكانات حداقلي كه بتوان به صورت گسترده استفاده كرد. قطعا كشور عزيز ما با توانمنديهاي فني بسيار، به راحتي ميتواند تبلتهاي ارزانقيمت توليد كند و در اختيار دانشآموزان قرار دهد. لازم به ذكر است اينترنت رايگان آموزشي كه در حال حاضر به شبكه شاد اختصاص دارد كار بسيار خوب و مفيدي است. همچنين صدا و سيما ميتواند به عنوان راهكاري به كمك سيستم آموزشي كشور آمده و براي هر پايه يك شبكه آموزشي راهاندازي كند تا دانشآموزان بتوانند از آموزش آفلاين نيز برخوردار باشند. بهطور حتم همه بر اين باور هستيم كه سرمايهگذاري براي ارتقاي نظام آموزش كشور، بهترين سرمايهگذاري براي حال و آينده كشور است. و آخرين نكته؛ گرچه بازگشايي مدارس ميتواند در افزايش روحيه دانشآموزان و خانوادهها موثر باشد ولي خطرات احتمالي نيز باعث كاهش اميدهاي اجتماعي خواهد بود.
منبع:روزنامه اعتماد 10 آبان 1400 خورشیدی