ارزیابی دبیران کل سازمان معلمان و مجمع فرهنگیان از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش
نمایندگان و معلمان درباره «مسعود فیاضی» چه میگویند
راه دشوار وزارت
وزارت آموزش و پرورش سازمانی است که مسوولیت تعلیم و تربیت کودکان و نوجوان را به عهده دارد. ماموریت این سازمان آنقدر مهم است که برخی کارشناسان علت اصلی بسیاری از آسیبهای اجتماعی که در جامعه وجود دارد را مرتبط با همین دوران کودکی و نوجوانی و سیستم آموزشی میدانند. با این حال با اینکه بیش از 3 ماه از کار دولت میگذرد، روزهای آخر هفته گذشته از معرفی گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه خبر رسید.
پس از برگزاری جلسه رای اعتماد وزرای دولت سیزدهم و عدم توفیق «باغگلی» برای تصدی وزارت آموزش و پرورش نهایتا، رییسجمهور «مسعود فیاضی» را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد. فیاضی معاون مرکز پژوهشهای مجلس و از تدوینکنندگان طرح صیانت از کاربران فضای مجازی است.
البته برخی رسانهها از نسبت برادری داماد علیرضا زاکانی با فیاضی خبر میدهند. مسعود فیاضی دارای لیسانس عمران از دانشگاه تهران است و مدرک دکترایش را از کمیسیون نخبگان بدون مدرک وزارت علوم دریافت کرده است.
مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درخصوص بررسی کارنامه و برنامههای وزیر جدید اعلام کرد؛ «کمیسیونها به مدت یک هفته فرصت دارند برنامهها و کارنامه وزیر پیشنهادی (مسعود فیاضی) را مورد بررسی قرار دهند.»
فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان و طاهره نقییی، دبیرکل سازمان معلمان، درخصوص این وزیر که گزینه پیشنهادی از سوی دولت سیزدهم است، نظرات خود را با «اعتماد» در میان میگذارند.
موافقان و مخالفان مسعود فیاضی
فرج کمیجانی، در ابتدا به نداشتن سابقه و نداشتن منش مرتبط مسعود فیاضی با سیستم آموزش و پرورش میپردازد: «شاید بتوان گفت فیاضی، گزینه پیشنهادی از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی، بیوقتترین پیشنهادی بوده که تاکنون در این سالها صورت گرفته است، چون فیاضی نه منش مرتبط با سیستم آموزش و پرورش را میداند و نه سابقه کاری مرتبط در این زمینه را دارد. در کل، نگاه تحکمآمیز او به نظام آموزش و پرورش با وضعیت کنونی این وزارتخانه مطابقت ندارد. ببینید وقتی رییسجمهور، مسعود فیاضی را به عنوان گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد، ناگهان در مجلس همهمه بر پا شد. به هر حال هیچ رابطهای با توجه به سوابق ایشان و ادبیات گفتمانی او به سیستم آموزش و پرورش دیده نمیشود. برخی جامعهشناسان و روانشناسان اعتقاد دارند آسیبهای اجتماعی در جامعه، به آموزش و پرورش ارتباط دارد و آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته در این زمینه کاری کند. حالا شما درنظر بگیرید اگر شخصی که معتقد است مدارس باید اسلامی شود و هیچ سابقه یا نگرش خاصی در این باره ندارد، چگونه میتواند در نظام آموزش و پرورش درست عمل کند؟»
کمیجانی، درخصوص نحوه گفتمان مسعود فیاضی میگوید: «یادم میآید یک دوره سردبیر مجلات رشد بود. به دلیل نحوه گفتمانش با کارشناسان مجله درگیری پیدا کرده بود. ادبیات فیاضی بسیار تحکمآمیز است و چون قرار است با معلمان مشارکت داشته باشد با این نوع ادبیات نمیتواند کار کند و موفق باشد. سبک مدیریتی مسعود فیاضی با سیستم آموزش و پرورش همخوانی ندارد. پس در این زمینه باید شخصی مسوولیتپذیر را به عهده بگیرد که با تجربه باشد. اما چه کسانی موافق فیاضی و چه کسانی مخالف فیاضی هستند؛ باید بگویم دولتیها موافق مسعود فیاضی هستند، مخصوصا که او میگوید به اسلامی شدن مدارس اعتقاد دارد، اما کسانی که مخالف او هستند؟ معلمین و اشخاصی که مرتبط به نظام آموزش و پرورشاند. درباره ایشان با معلمان زیادی صحبت کردهام، هیچ کدام موافق مسعود فیاضی نیستند. در کل بدنه مرتبط به نظام آموزش و پرورش نگاه مثبتی به این پیشنهاد ندارد.»
اسلامی شدن مدارس بدون عدالت؟
طاهره نقییی در مورد پیشنهاد رییسجمهور درباره گزینه جدید به مجلس شورای اسلامی عنوان میکند: «مسعود فیاضی تجربههای خوبی در زمینه آموزش و پرورش ندارد. با معلمانی که در ارتباط بودم همه آنها اعتقاد دارند، احتمال رای آوردنش بسیار کم است. باید درنظر بگیریم که آموزش و پرورش با آمدن ویروس کرونا به شدت افت کرد. دانشآموزان هم به لحاظ آموزشی و هم به لحاظ آسیب اجتماعی شدیدا دچار آسیب شدند. عدهای از دانشآموزان شرایط مناسب مالی برای تحصیل آنلاین نداشتند و عدهای دیگر هم که امکانات لازم برای تحصیل آنلاین را داشتند، به دلیل نبود تجربه در این نوع آموزش قطعا عقب ماندند و افت کردند.»
نقییی درخصوص نگرش فیاضی در زمینه اسلامی شدن مدارس میگوید: «وقتی در جامعه مشکل داریم چگونه میتوانیم مدارس را اسلامی کنیم؟ وقتی تحصیل به صورت رایگان برای تمام دانشآموزان کل کشور وجود ندارد و عدالت کامل برقرار نشده، چگونه میتوان به اسلامی شدن مدارس حتی فکر کرد؟ پس نتیجه میگیریم تمام این حرفها جز ظاهرسازی، کاربرد دیگری ندارد. خودتان میبینید؛ معلمان بارها اعتراض کردند پس از نظر معیشتی دچار مشکل هستند. باید شخصی مسوولیت را به عهده بگیرد که از پس این کار بربیاید. بنابراین مسعود فیاضی گزینه مناسبی برای آموزش و پرورش به جهات مختلف نخواهد بود.»
منبع:روزنامه اعتماد 22 آبان 1400 خورشیدی