چرایی اصرار ابراهیم رئیسی بر معرفی گزینه های مشابه برای وزارت آموزش و پرورش
بعنوان بزرگترین و البته مهمترین وزارت خانه ی حال حاضر
محمود صفدری
مسئول شورای سازمان معلمان خراسان شمالی
عضو منتخب استانی شورای عالی آموزش و پرورش
از زمانی که همه ی وزرای معرفی شده دولت رئیسی به جز وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش از مجلس یازدهم به ریاست سردار قالیباف رآی اعتماد گرفتند حدود سه ماه گذشته است.
بی شک بخشی از مخالفت نمایندگان مجلس کنونی با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با وجود جانبداری و حتی فعالیت ستادی برخی از آنان برای ابراهیم رئیسی، ناشی از ضعف کارنامه و رزومه حسین باغگلی و بخش دیگری ناشی از مخالفت یکصدا و قاطع معلمان ایران با چنین انتصاب ضعیف و خارج از مجموعه بود.
هر عقل سلیمی حکم می کند در معرفی گزینه بعدی این قاعده عقلی مدنظر قرار گیرد که آنچه را او فاقد بود، که باید می داشت، این واجد باشد و آنچه را او واجد بود و باید نمی داشت، این گزینه فاقد باشد.
اما در کمال تعجب همچنانکه آقای باغگلی در پایان نطق دفاعش در مجلس خطاب به نمایندگان گفته بود: مسعود فیاضی هم از چندین نظر نسخه ای کاملا مشابه باغگلی است:
۱-مانند او شائبه انتساب فامیلی دارد.
۲-مدرک و رشته او غیر مرتبط تر از باغگلی است.
۳-سابقه کار مرتبط کمتری نسبت به او دارد.
۴-از لحاظ طیف فکری، کپی برابر قبل است.
۵-دهه پنجاهی است.
۶-مانند او تاکنون شخصیتی گمنام بوده است.
۷-فرهنگیان با او مخالف اند.
۸- وجه ایدئولوژیک در حرف ها و شعارهایش برجسته است.
۹-برنامه تدوین شده اش یک کپی ترکیبی است.
۱۰-قاطبه مجلس در برابر او گارد مخالف دارد.
حال می توان فلسفه و چرایی این موضوع “تکرار گزینه” را از چند منظر تحلیل کرد:
۱-ساده ترین حالت آن است که اردوگاه او و مشاورانش خالی از آدم های قوی است. جریان حامی او در یک سیر تاریخی مرتباً شاهد انشقاق، طرد و ریزش نیروهای خودی بوده است و اکنون کار به جایی رسیده است که برای تصدی مناصب مهم، به تعداد لازم آدمِ مطمئن و مورد اعتماد ندارد.
۲-اساساً در نزد چنین طیف فکری ای، تخصص ارزش محسوب نمی شود و بی تخصصی ضد ارزش!
۳-با عنایت به شرایط خطیر کنونی و انباشت مطالبات و مشکلات معلمان و اصرار دولت بر رفتارهای هیجانی و انقلابی!!در مقابل تمام کشورهای متحد دنیا، و احتمال وقوع اتفاقات غیرمترقبه، توانمندان و دانایان از قبول مسئولیت طفره می روند.
۴-با وجود دو سال تعطیلی ناشی از کرونا و انباشت مشکلات دانش آموزان و مطالبات معلمان و اعتراضات فزاینده و به حق آنان و با وجود اعلام علنی خالی بودن خزانه دولت از سوی مسئولان انقلابی! هیچ عاقل توانمندی رغبت و جرآت آن را ندارد پا در این میدان خون فشان بگذارد.
۵-با توجه به آنکه تمام سوابق رئیسی و مشاورانش به قوه قضاییه و نهادهای انتصابی مربوط است او شناختی از نیروی لایزال فرهنگیان در کنش های انتخاباتی ندارد و از آنجا که تصور می کند در انتخابش نه وامدار آنهاست و نه در آینده نیازمند تایید و جانبداری آنها، ضرورتی به توجه به خواست های آنها نمی بیند!
۶- از آنجایی که خاستگاه و صبغه قضایی دارد و معاون سابقش در حال حاضر ریاست قوه قضائیه را در اختیار دارد، به نوعی تصور می کند دست بالا را نسبت به مجلس دارد و می تواند از موضع بالا، نمایندگان را وادار به تایید گزینه ای کپی شده و بلکه ضعیف تر از باغگلی نماید.
۷-همچنانکه شایع شده و مهرعلیزاده هم در جریان مناظرات انتخاباتی بر این شایعه صحه گذاشت که رئیسی سودای پوشیدن ردای رهبری دارد و از آنجا که از ویژگی های بارز رهبری اقتدار است، او به هر قیمت تلاش می کند با تحمیل گزینه ای ضعیف تر از قبل بر مجلس و جامعه بزرگ معلمان که از قضا هر دو گروه مخالف جدی باغگلی بودند، ضرب شستی به این دو گروه و رقبای احتمالی رهبری خویش نشان داده و نشان دهد که از هم اکنون آمادگی رهبری را دارد!
باید منتظر بود و دید چه خواهد شد و کدامیک از این تحلیل ها به وقوع خواهد پیوست!!
#اختصاصی سازمان معلمان ایران