قالیباف و آموزشوپرورش
محمد داوری
در جلسهای مهم و عمومی اشاره کردم که اگر روزی مسوولیت تاثیرگذاری در دولت داشته باشم حتما تمشیت امور وزارت آموزشوپرورش را به شکل جزیی پیگیری میکنم. این عین سخنان رییس مجلس است که از او در رسانهها نقل شده است و آخرین ابراز نظر محمدباقر قالیباف کاندیدای چند دوره انتخابات ریاستجمهوری و شهردار سه دوره شهر تهران و رییس پلیس و فرمانده اسبق سپاه که حالا در مقام رییس یکی از سه قوه آنهم قوهای که هم مسوولیت قانونگذاری و هم مسوولیت نظارت را دارد ابراز شده است. نمیدانم منظور وی از مسوولیت تاثیرگذار چیست؟! و تعجب میکنم که چرا ریاست مجلس را مسوولیت تاثیرگذار نمیداند. به احتمال زیاد آقای قالیباف منظورش ریاستجمهوری است چون بعید است مقام بالاتری مدنظرش باشد چرا که میداند سقف مسوولیتی که ایشان میتوانند در ساختار موجود کسب کنند ریاست دولت است. حال پرسش من این است که وی چه کاری را قصد انجامش را در حوزه آموزشوپرورش دارد که الان در جایگاه رییس مجلس توان یا امکان آن را ندارد؟! اگر این سخن و خواست ابراز شده وی جدی و صادقانه است به راحتی با ارایه طرح یا درخواست لایحهای از سوی دولت میتواند اقدامات لازمی که برای تحول به قول خودش در آموزشوپرورش ضروری است را عملی سازد. البته بعید است منظور ایشان قرار گرفتن در جایگاه وزیر آموزشوپرورش باشد چرا که اولا ایشان دیگر بعد از تجربه شهرداری به کمتر از ریاست قوه رضایت نمیدهد و دوم اینکه میداند که با توجه به پیشینه و ویژگیهای شخصیتی و مدیریتی به درد وزارتخانهای مثل آموزشوپرورش نمیخورد. در هر صورت این سخنان را به فایل نیک میگیریم و از ایشان در همین جایگاه که به نظر بسیار هم تاثیرگذار است انتظار داریم در راستای این ادعای خود نقشآفرینی کند و چند مطالبهای که به نظر میرسد در راس مطالبات فرهنگیان است و مستقیم به مجلس ارتباط دارد را براساس خواست و اراده معلمان که به قول ایشان اساس آموزشوپرورش هستند جامه عمل بپوشاند. نخست اینکه مانع از آن شود که وزیری ناتوان و شخصی نامناسب با شرایط دستگاه آموزشوپرورش سکان مدیریت این وزارتخانه را برعهده بگیرد و همانگونه که تاکنون با عدم اعتماد به دو گزینه قبلی، مجلس نشان داد که برای آموزشوپرورش اهمیت قائل است و یک شخص تحولخواه باتجربه مثبت و مدیریت کارآمد را برای این دستگاه از دولت مطالبه میکند، در ادامه نیز بر همین خواسته پافشاری کند تا رییس دولت مجبور شود فردی در تراز این وزارتخانه را معرفی نماید. دوم اینکه رتبهبندی معلمان را به معنای واقعی به تصویب برساند و اجازه ندهد این لایحه به شیر بییال و دم و اشکم تبدیل شود و اعتباری که قرار بود برای شش ماه منظور شود یکساله نشود و این لایحه بیش از این به درازا نکشد و هرچه زودتر تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ گردد و دو مورد دیگر اینکه اجازه ندهد برخلاف خواست اعضای صندق ذخیره فرهنگیان و برخلاف تجربه 25ساله و اسناد و مدارک موجود، صندوق ذخیره فرهنگیان عمومی یا دولتی شود و از همه مهمتر اینکه به کمیسیون آموزش ماموریت بدهد طرح سازمان نظام معلمی را در دستور کار جدی خود قرار دهد.منبع:روزنامه اعتماد 6 آذر 1400 خورشیدی