1

یوسف نوری مجوز ورود به ساختمان قرنی را از مجلس گرفت

دولت رئیسی صاحب وزیر آموزش وپرورش شد
یوسف نوری نخستین وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم
بالاخره مجلس یازدهم به سومین گزینه پیشنهادی رئیس دولت سیزدهم رای اعتماد داد تا پس از حدود چهار ماه از شروع به کار دولت، هفدهمین وزیر کابینه مشخص شود.
پس از رای عدم اعتماد مجلس اصول گرا و انقلابی همسو با دولت اصولگرا و انقلابی به حسین باغگلی و مسعود فیاضی نمایندگان مجلس با 194 رای مثبت با پیشنهاد یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش موافقت کردند.
البته 57 رای مخالف و 17 رای ممتنع هم معنادار است که معنای مخالفت ها را در نطق مخالفان و سکوت افراد ممتنع می شود یافت.
در هر صورت در حالی که هنوز چالش کرونا و حضوری یا غیرحضوری شدن کلاس نظام آموزشی را تهدید می کند و معلمان همچنان فریاد اعتراضاشان بلند است و صدها مساله ریز و درشت حل نشده در این بزرگ ترین وزارتخانه وجود دارد، قرار است از امروز یوسف نوری که سال ها است از این دستگاه فاصله دارد بر صندلی وزارت نشسته و برای این مسائل راه حل پیدا کند راه حل هائیکه موافقین او می گویند در آستینش است و مخالفانش بر این باورند که او ناتوان تر از آن است که سرنخ کلاف پیچیده مسائل نظام آموزشی را پیدا کند.
گزارش کامل سخنان نوری در دفاع از خودش و سخنان موافقان و مخالفان تصویری است از نظر مجلس از وزیر جدید آموزش و پرورش.
مجلس به نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کرد
نمایندگان مردم در خانه ملت، به یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، 7 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، نتیجه رای نمایندگان مجلس به یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.

بر این اساس؛ نمایندگان مجلس با 194 رای موافق، 57 رای مخالف، 17 رای ممتنع و از مجموع 268 آرای مأخوذه، تصدی وزارت آموزش و پرورش را به نوری سپردند./

حاجی زاده قرائت کرد
گزارش کمیسیون آموزش درباره برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/کمیسیون صلاحیت نوری را تایید کرد
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد که حاکی از موافقت این کمیسیون با نوری است.
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، رضا حاجی پور در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص صلاحیت و برنامه های یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد که حاکی از موافقت این کمیسیون با وی است.

گزارش کمیسیون آموزش مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام احترام؛

مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای یوسف نوری وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

علیرضا منادی سفیدان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

مقدمه:

وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه های کشور از نظر تعداد ادارات و حجم بالای نیروی انسانی و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

در ادوار مختلف آموزش و پرورش تلاش های وافری از طرف دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و فرهنگیان عزیز صورت گرفته که ضمن قدردانی از تمام این تلاش ها، باید اذعان نمود که نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به گستردگی و پیچیدگی بسیار زیاد حوزه تعلیم و تربیت و چالش های روبروی آن، نیاز به تحول دارد.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، موقعیت فعلی آموزش و پرورش را درک نموده و با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

1- با توجه به نامه شماره 150454/800 مورخ 2/9/1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به استعلام این کمیسیون، صحت مدرک دوره کاردانی ضمن خدمت ایشان در رشته امور تربیتی و همچنین دوره کارشناسی ناپیوسته ضمن خدمت ایشان در رشته برنامه ریزی امور تربیتی از دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مورد تأیید قرار گرفت.

2- با توجه به نامه شماره212993 مورخ 30/8/1400، صحت مدرک کارشناسی ارشد ایشان با ارزش استخدامی و در رشته مدیریت دولتی از مرکز آموزش مدیریت دولتی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با عنایت به نامه شماره 217719 مورخ 3/9/1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان ادامه تحصیل نامبرده در مقاطع بالاتر با توجه به مصوبه 432 مورخ 3/9/1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی بلامانع بوده است. همچنین صحت مدرک دکتری ایشان در رشته مدیریت گردشگری کودک از پردیس شماره دو دانشگاه علامه طباطبایی مورد تأیید قرار گرفت.

3- با توجه به استعلامات انجام شده از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مدت حضور ایشان در جبهه های دفاع مقدس 55 ماه و 17 روز و درصد جانبازی ایشان نیز پنج درصد می باشد.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

1-  کیفیت بخشی فعالیتهای آموش و پرورش و تلاش در جهت تحقق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش

2- بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان

3- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان

4- اجرای دقیق رتبه بندی معلمان

5- ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ظرف یکسال

6- تمرکز زدایی، مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان

7- توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش

8- اصلاح رویه های موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان

9- تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر شاخص های تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام، جامعیت و زمان بندی مطلوب ارزیابی می شود ولی از جهت شاخص های سنجش پذیری و آینده نگری در وضعیت متوسط می باشد.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 61 درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و 33 درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به 6 درصد از احکام نیز اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

جناب آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارتخانه را داشته است و در مقاطعی مدرس مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) نیز بوده اند. با توجه به سابقه مدیرکلی ایشان در وزارت آموزش و پروش به خصوص مدیرکل برنامه و بودجه و همچنین بخش های مختلف، بنابراین از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار هستند.

ایشنان به بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و کم توجهی به وضعیت معیشتی و حقوق دریافتی معلمان آشنا بوده و با توجه به شناخت و تجربه خوبی که دارند و مشکلات آموزش و پرورش را می شناسند و از نزدیک لمس نموده اند، ایده های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه نمودند.

نتیجه گیری و نظر نهایی کمیسیون

با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامه ها و دیدگاههای ایشان، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت نمود./

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی:
سرکردگان سند آموزش ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزشی ندارند/ از تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعدادهای فردی دانش‌آموزی حرکت خواهیم کرد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خصوصیات این نسل راذکر کرده است، گفت: ما نیازمند آن هستیم که این اهداف متعالی را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی آن بر زمین را به مربیان، متربیان، سیاست‌گذاران و مدیران نشان دهیم.
یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، یوسف نوری در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 7 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود گفت: امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد شما نمایندگان ملت، حافظی امین برای اعتماد رئیس جمهور و همراهی صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشور باشم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه در پیشگاه خداوند منان به شما نمایندگان محترم ملت ایران ارائه خواهم کرد ذکر برنامه‌های بنده ذیل مرامنامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد با اجرا و پیگیری آن می‌دانم و معتقدم که باید در قبال عدم رعایت آن پاسخگو باشم.

وی افزود: به فضل الهی، گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهد بود و آنچه این جهش را ممکن می‌سازد، پرورشی تمدن‌ساز است؛ نسلی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی را به سرمنزل مقصود خواهد رساند.

نوری بیان کرد: اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خصوصیات این نسل راذکر کرده است اما ما نیازمند آن هستیم که این اهداف متعالی را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی آن بر زمین را به مربیان، متربیان، سیاست‌گذاران و مدیران نشان دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: تصور بنده بر این است که تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب تربیتی امام خمینی (ره) را روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم، هر سیاست آموزشی و برنامه تربیتی نامفهوم و ناتمام خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگوی تربیتی را رهبری معظم انقلاب به ما نشان داد که فرمودند سلیمانی عزیز نمونه برجسته‌ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود. امروز خداوند این الگوی تربیتی را در مقابل دیدگان ما مسئولان آموزش و پرورش قرار داده است که امکان تحقق اهداف تربیتی سند تحولی آموزش و پرورش را باور و معنای عینی آن را مشاهده می‌کنیم.

نوری ادامه داد: شهید سلیمانی تجلی همزمان ایمان مخلصانه، عواطف پاک انسانی، اخلاق اسلامی، عقلانیت و تدبیر، حریت و عدالت‌خواهی، تقوا و مسئولیت‌پذیری و جهاد بی‌وقفه و از مصادیق به حق آیه شریفه محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش می‌تواند با استفاده از این شاخصه‌ها در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، اعتقادی، اخلاقی، زیستی و هنری، افراد را تربیت کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شهدای علمی ما مانند احمدی روشن، رضایی نژاد و تمامی شهدای هسته ای تربیت یافته مدرسه تربیتی شهید سلیمانی هستند، اگر در آموزش و پرورش توانستیم دانش آموز موحدی تربیت کنیم که حلم و ایثار را با صلح جویی، مقاومت و دفاع از مظلوم و استکبار ستیزی همراه کند هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است.

نوری با اشاره به اینکه اگر توانستیم دانش آموزی ولایی تربیت کنیم که حریت و آزادی خواهی را با تبعیت از حق و حقیقت همراه سازد به آموزش و پرورش تراز انقلاب نزدیک شده ایم، ادامه داد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرطی که ابتدا و پیش از هر چیزی همه ما معتقد شویم مدرسه باید و می تواند مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد هرچند که در این مسیر موانعی پیش رو داریم.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به مسئله ای درون سازمانی تقلیل داده اند باید این نگرش تغییر و به تربیت به عنوان دغدغه و امری ملی نگاه شود، عنوان کرد: در یک نگاه ملی تمام دستگاه ها متولی تربیت انسان هستند و میدان داری آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است. اگر تربیت انسان موحد و مجاهد را شاه بیت انقلاب می دانید وزارت آموزش و پرورش را نیز باید در قله کشور قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تجربه جهانی نشان می دهد که کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده اند چرا که نقش موثری در افزایش تولید ملی از طریق ایجاد ارزش افزوده دارد، افزود: اگر به پیشرفت کشور اهمیت می دهیم بدانید که سرمایه آن در آموزش و پرورش فراهم می شود. براساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی تربیت ابزار و مسیر توسعه نیست بلکه هدف توسعه است و توسعه باید در خدمت تربیت انسان قرار بگیرد و تمامی برنامه های توسعه ای باید با نگرش تربیتی تدوین شود، به نظر شما اکنون چه میزان از این فلسفه سیاسی فاصله گرفته ایم.

نوری با بیان اینکه زمانی می توانیم آموزش و پرورش را به مدرسه تربیتی شهید سلیمانی تبدیل کنیم که از تشتت و تفرقه بپرهیزیم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که لازم است دولت و مجلس برای پشتیبانی مالی آموزش و پرورش به طور جدی تعمل و تدبر کند، اگر آموزش و پرورش را به حال خود رها کنید و پشتیبانی لازم از آن را به عمل نیاورید نمی توان از آموزش و پرورش توقع پیشروی داشت.

وی با اشاره به اینکه امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت و کرامت معلم پیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و هم زبانی دولت و مجلس هستیم، ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر امر تحول خود نیز نیازمند تحول جدی است و باید به صورت مستمر وضعیت تحول در آموزش و پرورش را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود. اما متاسفانه شاهد بوده ایم طی 10 سال گذشته وظایف محوله به آن برای اجرای سند تحول بسیار کند و در مواردی با سوءتدبیر پیش رفته است.

سرکردگان سند آموزش 2030 جایی در نظام آموزشی ندارند

نوری با بیان اینکه برنامه زیرنظام های سند تحول باید حدودا تا یک سال به سرانجام می رسید اما 7 سال طول کشید، گفت: اهداف آموزشی دوره های تحصیلی نیز 7 سال پیش تصویب شد طبق فصل هشتم سند تحول باید پس از 5 سال مورد بازنگری قرار بگیرند اما نه تنها این موضوع اجرایی نشده بلکه پس از گذشت سال ها تدوین و ترمیم نیز انجام نشده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از مهم ترین اقداماتی که آن را پیگیری می کنم کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است، این شورا در مقابل نفوذ سند آموزش 2030 کاملا منفعل عمل کرد و برخی از اعضای آن با این سند همراهی کردند، عنوان کرد: در این تریبون اعلام می کنم سرکردگان سند آموزشی 2030 در ایران به تعداد محدودی هستند جایی در نظام آموزش و پرورش ندارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که مدیران جوان باید شانه خود را به زیر بار مسئولیت دهند، برای تحول گرایی در آموزش و پرورش گریزی جز تن دادن به این فراز از بیانیه گام دوم نداریم زیرا شکستن بن بست های موجود نیازمند روحیه ما می توانیم و پرهیز از محافظه کاری است.

دانشگاه فرهنگیان وظیفه خونرسانی به تمام اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد

وی با بیان اینکه ما برای حرکت به سمت جوانگرایی طرح جدیدی برای استفاده از جوانان خلاق به کار خواهیم گرفت، گفت: در طرح ما نیمی از مدیران جوان خواهند بود که شایسته‌گزینی را برمی‌گزینیم و نیمی دیگر مدیران باتجربه و باسابقه که در حوزه تربیت استخوان خرد کرده‌اند همچنین در این مسیر از رشد آسانسوری، قبیله‌گرایی، رانت‌بازی و سیاسی‌کاری نیز جلوگیری خواهیم کرد.

نوری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش و مرکز ثقل نظام فرهنگیان است، عنوان کرد: این دانشگاه باعث تربیت دینی و انقلابی فرهنگیان شده و وظیفه خونرسانی به تمام اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیش‌بینی شده است و ظرفیتی برای جذب نخبگان به عنوان معلم فراهم کرده اما در علم به عنوان اصلی‌ترین راهکار جذب معلمان استفاده شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت که این رویکرد باعث شد دانشگاه از وضعیت مطلوب خود فاصله داشته باشد و به تبع آن حیات آموزش و پرورش به واسطه این قلب ضعیف، در خطر قرار گیرد که احیای قلبی آن با تقویت دانشگاه فرهنگیان جزء فوری‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات ما خواهد بود.

قصد داریم به جای تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعدادهای فردی دانش‌آموزان حرکت کنیم

وی در ادامه با تأکید بر تقویت کمی و کیفی هیأت علمی‌ها به طوری که نسبت استاد به دانشجو به حد استاندارد برسد، عنوان کرد: تأمین زیرساخت‌ها و بازآرایی برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها از ضرورت‌های ارتقاء کیفیت تربیت معلمان برای جبران کمبود نیروی انسانی کنونی در کوتاه مدت است که تدابیری اندیشیده‌ایم.

نوری در ادامه با اشاره به برنامه درسی که با وجود تلاش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هنوز با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد، اظهار کرد: یکسان بودن دروس در تمامی زیست‌بوم‌ها باعث شده به تفاوت‌های فرهنگی توجه نشود که ما قصد داریم به جای تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعدادهای فردی دانش‌آموزان حرکت کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر زیباشناختی در حوزه درسی اظهار داشت: آموزش و پرورش هنوز بوی سکولاریسم تربیتی می‌دهد که با غلبه بر رویکرد اثبات‌گرایی، روح توحید در آموزش علوم جاری نیست، همچنین تاریخ به صورت سلسله‌ای تدریس می‌شود نه مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز که باید آن را مد نظر قرار دهیم.

آسیب‌های آموزش و پرورش با تحول در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برطرف می‌شود

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه هنوز کلاس درس را به عنوان تنها فضای یادگیری منفک از واقعیات زندگی می‌بینیم، عنوان کرد: همه آسیب‌ها با تحول در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برطرف می‌شود که قصد داریم تزریق نیروهای محقق و خلاق انقلابی را به این سازمان داشته و در نقش و مأموریت آن بازنگری کنیم تا تبدیل تدریجی از متصدی تولید و چاپ به متولی مرجع تنظیم‌گری برنامه‌ریزی درسی در چارچوب راهنمای درسی ملی مصوب، تبدیل شده و باعث کارآمدسازی این سازمان شود.

نوری در ادامه با اشاره به تعطیلی معاونت پرورشی در دوره‌ای، که مجدداً با تأکید رهبری فعال شد، ابراز داشت: با این حال این معاونت دیگر نتوانست به مدار خود بازگشته که از برنامه‌های من این است که با قدرت، امور تربیتی را به کمک کارشناسان و نیروهای فعال تربیتی به دوران اوج خود برسانم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برقراری نظام عدالت تربیتی است، به صورتی که این نظام با کیفیت بالا در خدمت همگان در مناطق مختلف کشور قرار گیرد.

فقط 60 درصد دانش آموزان به سامانه شاد دسترسی دارند

نوری افزود: چنانچه مورد اعتماد شما نمایندگان قرار گیرد، یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا انجام خواهم داد، درخصوص سامانه شاد خواهد بود، در شرایط فعلی فقط 60 درصد از دانش آموزان در سامانه شاد فعال بوده و تعداد بسیاری از این سامانه بازمانده اند، لذا این فاصله باید هر چه سریعتر جبران شود.

وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق عدالت تربیتی را استفاده از فضای مجازی به عنوان بازوی کمکی آموزش حضوری دانست و تصریح کرد: از آنجا که آمار پایه برنامه ریزی ما در کشور است، آمار را مبنای اقدامات خود قرار خواهیم داد تفاوت ها برای تصمیم گیری پیش روی ما باشد، این اقدام نیز در راستای تحقق عدالت تربیتی است.

ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، چهارمین برنامه خود برای اجرای عدالت تربیتی را ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود.

وی نظارت بر مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی را یکی دیگر از برنامه های خود در آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: تمام منافذ تعارض منافع در آموزش و پرورش را خواهیم بست، از جمله این اقدامات تعارض منافع در حوزه چاپ و نشر کتب درسی است. هیچ یک از مدیران آموزش و پرورش حق ندارند خود یا وابستگان نزدیک به خود مدرسه غیردولتی داشته باشند.

نوری بکارگیری ظرفیت های عظیم مردمی را یکی دیگر از برنامه های خود در این وزارتخانه برشمرد و گفت: خیریه ها و موقوفات نقش مهمی در اداره آموزش و پرورش دارند اما به خوبی از ظرفیت آنها استفاده نشده است، لذا فعال سازی تشکل ها و دغدغه مندان امر آموزش و تربیت یکی از برنامه های مهم ما است که احیای شوراهای آموزش و پرورش استانی با حضور نخبگان در همین راستا است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: سهم این وزارتخانه متناسب با سند تحول بنیادین باید در سرانه ها افزایش یابد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان اقدام شود. یکی دیگر از اقدامات لازم استفاده از ظرفیت های بیمه ای برای تحت پوشش قرار گرفتن کارکنان و معلمان در آموزش و پرورش است، این اقدام از طریق تجمیع بیمه های موجود در آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

وی فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز یکی از برنامه های خود در آموزش و پرورش دانست و گفت: اصلاح اساسنامه و اصلاح نحوه بازپرداخت سهم اعضا و برقراری حق انتفاع از طریق خود اعضا و شرکت های تابع صندوق و همچنین حضور در بازار سرمایه از برنامه های ما برای اصلاح صندوق خواهد بود. همچنین اجازه نخواهیم داد این صندوق با رویکردهای سیاسی دستخوش حوادث ناگواری شود.

نوری گفت: اکنون تصویر واقعی از وضعیت نظام آموزشی به ویژه در مدارس در دسترس نیست و به جز آزمون های نهایی به منبع دیگری برای ارزیابی به دانش آموزان نمی توان مراجعه کرد؛ این موضوع نشان می دهد که چشم حاکمیت نسبت به کیفیت نظام تعلیم و تربیت کم سو است و امکان قضاوت و ارزیابی دقیق از آن سلب شده است.

وی ادامه داد: مرکز سنجش آموزش و پرورش باید به نحوی باز طراحی شود که بگوید یک مدرسه در طی 3 سال گذشته در بعد کمی یا کیفی سیر سعودی یا نزولی داشته است. این مرکز باید به چشم بینای وزارتخانه تبدیل شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص منزلت معلمان، تصریح کرد: ارتقاء منزلت و معیشت معلمان کمترین اقدامی است که باید برای ارتقای آن قدم برداشت؛ اعتماد به معلم و واسپاری برخی اختیارات به او و تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله با محوریت معلم و تعامل با هنرمندان و صدا و سیما برای تولید آثار هنری در خصوص منزلت معلم از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

نوری گفت: اگر می خواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسانیم سه راه بیشتر وجود ندارد؛ هر سه راه این است که معلمان را دریابیم؛ البته برخی می گویند راه چهارمی وجود دارد که باید معلم را در حد اعلای خود دریابیم.

وی در پایان ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس در راستای برگزاری جلسات کارشناسی در راستای بررسی برنامه های این وزارتخانه خاطرنشان کرد: امیدوارم عزم ملی برای نجات آموزش و پرورش به عنوان مظهر قدرت و نماد توان راهبردی جمهوری اسلامی و بستر تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد و بتوانیم با هم افزایی و انسجام فکری و عملی این مجموعه را از چنبره تنگ نظری و بی تفاوتی رها سازیم./

بسطامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
برنامه‌های نوری منطبق با احکام ۲۰ ساله کشور و در راستای تحقق عدالت آموزشی است
نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش منطبق با احکام ۲۰ ساله کشور و در راستای تحقق عدالت آموزشی است.
علی اکبر بسطامی در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی اکبر بسطامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 7 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش و در رأس آن معلمان، پیشقراولان صیانت از رسالت گرانقدر انبیاء الهی هستند. این رسالت برای تکمیل خلقت و صیانت از پویایی علمه البیان بوده و برای همه نسل‌ها و انسان‌ها برنامه دارد.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معلمان پرچمدار و امانتدار فطرت پاک و ضمیر درونی انسان‌ها هستند؛ آنها طبیب بوده و طبیب واقعی انسان ره گم کرده در عالم ظلمانی هستند.

وی افزود: امروز به قداست جایگاه معلم از معلمی می‌گویم که یار غار نیروهای انقلاب در سختی های نظام بوده است. وی همرزم شهیدان بوده و خوشحالم دولت کریمه آیت‌الله رئیسی در آستانه برپایی کنگره 3 هزار شهید والامقام استان ایلام یکی از یاران همرزمان شهیدان را به مجلس معرفی کرده است. وی در دوران خوف و رجا با در دست داشتن یک کتاب، برای حفظ کیان نظام و حفظ تمامیت ارزی جمهوری اسلامی تلاش کرده است.

بسطامی ادامه داد: حاج یوسف محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ، معلم ارزنده دوران‌های خوف و خطر در خطوط مقدم جبهه‌ها، یادگار شهیدان کربلای 1، همرزم شهیدان زنده زنده جان داده بلندی‌های شاخ شمیران است. به لطف دولت سیزدهم بعد از 40 سال به مردم استان ایلام محبت شد تا فرزندی از این استان به عنوان وزیر انقلابی، مسئولیت تربیت فرزندان این سرزمین را برعهده بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: حاج یوسف در مکتب امامین انقلاب بزرگ شده است؛ مشی وی در مشی امامین انقلاب بوده و سعی او در مشی او و مشی او در سعی او است.

وی گفت: انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌تواند آینده تربیت فرزندان این سرزمین را روشن کند؛ حاج یوسف در تدوین سند 20 ساله کشور، احکام دائمی، اسناد مالی یک و دو دولت، برنامه ششم توسعه و… به عنوان نیروی انقلابی نقش داشته است.

بسطامی بیان کرد: برنامه‌های نوری در جهت اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و توسعه زیرساخت‌های آموزش و پروش، رفاه فرهنگیان و دانش‌آموزان، دانشگاه فرهنگیان، تحقق عدالت آموزشی و … است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید رابطه دوستانه و برادرانه با قوه مقننه داشته باشد از این رو نمایندگان نیز وی را در اجرای برنامه‌های این وزارتخانه تنها نخواهند گذاشت./

زنگنه در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش فردی را می خواهد که با اقتصاد آشنا باشد/نمی توانیم فقط به بودجه های دولتی اکتفا کنیم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهم ترین مسئله امروز وزارت آموزش و پرورش را اقتصاد این نهاد حجیم دانست و گفت: ما نمی توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه های دولتی اکتفا کنیم.
محسن زنگنه در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محسن زنگنه در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تبریک هفته بسیج، گفت: نهاد بسیج یک نهاد نو پدیدی بود که در برابر بسیج توده ها در غرب و شرق ارائه شد و یک مدل اسلامی در برابر مدل های NGO، حزب و تشکل های کارگری که توانست میلیون ها انسان را در سراسر دنیا جذب کند، تشکیل شد لذا هفته بسیج را به همه بسیجیان و آزادی خواهان تبریک می گویم.

وی در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با استناد به سخنان مخالفین، عنوان کرد: به عنوان نماینده ای که در حوزه اقتصاد در مجلس انجام وظیفه می کنم نکاتی را بیان می کنم؛ آقای نوری از جنس آموزش و پرورش بوده و سال های متمادی از تدریس در مدارس تا دانش سراها و تربیت معلم را گذرانده است و این نقطه قوتی برای یک وزیر محسوب می شود اما آنچه بنده را مجاب کرد که برای موافقت با گزینه پیشنهادی وارد میدان شوم مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است.

زنگنه تاکید کرد: امروز آنچه مشکل ما در حوزه آموزش و پرورش است مسئله اقتصاد آموزش و پرورش بوده چرا که باید قبول کرد مانند 40 سال گذشته نمی توان اقتصاد آموزش و پرورش را اداره کرد. منابع آموزش و پرورش و منابع پایدار بودجه نشان می دهد که ما نمی توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه های دولتی اکتفا کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به گستردگی ساختار انسانی آموزش و پرورش، حجم فرهنگیان و کارمندان، طرح های معیشتی و بودجه بر این نهاد نمی تواند نیازهای بخش تعلیم و تربیت را در درازمدت پاسخگو باشد.

وی ارتقای کیفی و کمی ساختمان های آموزشی، ساخت فضاهای فرهنگی و ورزشی، ارتقاء ابزار آموزشی به ویژه تقویت زیرساخت های آموزش الکترونیک، افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان، گسترش خدمات دوران بازنشستگی و تامین نیروی جوان و متخصص را جزئی از اقتصاد آموزش و پرورش دانست که ما برای تحقق آن هیچ راهی جز اقتصاد مردمی و تقویت صندوق های سرمایه گذاری از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان نداریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: برای تحقق همه موارد عنوان شده هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه فردی بر مسند وزارت آموزش و پرورش تکیه زند که نگاه اقتصادی داشته باشد. امروز کسی را در آموزش و پرورش می خواهیم که اقتصاد این نهاد را بشناسد و با عدد و رقم آشنا باشد کسی که با تامین منابع مالی  آشنا باشد.

وی با اشاره به ایرادهای وارده به صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که رئیس جمهور فردی را به عنوان وزیر معرفی کرده که وی از اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و حداقل قدم اول برای اصلاح صندوق را برداشته است.

زنگنه عدم آشنایی مدیران میانی و استانی با حوزه اقتصاد را یکی از مشکلات اساسی وزارت آموزش و پرورش طی سال های گذشته دانست و گفت: طی سال هایی که نوری از آموزش و پرورش دور بوده وی فعالیت هایش مبتنی بر مسائل اقتصادی بوده و در هولدینگ های بزرگ کشور فعالیت داشته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به سابقه خدمت نوری در قرارگاه خاتم تصریح کرد: نفس کشیدن و مرتبط بودن با این نهاد عملا ویژگی های مالی و اقتصادی افراد را رشد می دهد. بارها در کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان نماینده قرارگاه خاتم میزبان آقای نوری بودیم و به جرات می توان گفت وی به خوبی با مسائل اقتصادی آموزش و پرورش آشنا است.

وی برنامه های نوری در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش را نیز بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با هولدینگ های بازنشستگی بسیار متفاوت است چرا که ما امروز با معلمی مواجه ایم که در طول 30 سال خدمت هر سال مبلغی را به صندوق داده، بازنشسته شده و حتی فوت شده و ورثه او  هم نتوانسته میوه این صندوق را برای خود برداشته کنند. صندوق ذخیره فرهنگیان برای این است که به فرهنگی زنده و حی خدمت کند اما متاسفانه این صندوق از مسیر خود خارج شده است.

وی یکی دیگر از سوابق نوری را مدیرکل برنامه و بودجه آموزش و پرورش دانست و گفت: متاسفانه سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور بسیار پایین بوده و این رقم در مجموع 10 درصد است که حداقل باید به 18 درصد افزایش برسد.

زنگنه ضمن احترام به دو وزیر معرفی شده پیشین که مورد قبول مجلس واقع نشدند، گفت: امروز زمان بایدها نیست بلکه زمان نگاه به رزومه و سوابق افراد است لذا امیدواریم با توجه به سابقه موجود وزیر پیشنهادی آینده روشنی در انتظار آموزش و پرورش باشد./

غضنفرآبادی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
توجه جدی نوری به سند تحول بنیادین و حل مشکلات فرهنگیان
نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به برنامه های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نوری توجه زیادی به سند تحول بنیادین و حل مشکلات فرهنگیان دارد.
موسی غضنفرآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، موسی غضنفرآبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به جوانان فرمودند «دهه های آینده، دهه های شماست و شما هستید که باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور و طلوع ولایت عظما (ارواحنا فدا) است، نزدیک کنید، برای برداشتن گام های استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت و از تجربه ها درس گرفت و اگر از این راهبرد غفلت شود، خسارت خواهیم دید، مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق، اصیل و ایمانی است.»

نماینده مردم بم در مجلس یازدهم ادامه داد: همه می دانیم که آموزش و پرورش پایه پیشرفت، پایه علمی و پایه فرهنگی کشور است، اگر آموزش و پرورش در همه موضوعات در سطح و تراز خود خوب عمل کند، بخش عظیمی از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد که بر همین اساس برنامه ها و سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مورد ارزیابی قرار می دهیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.

وی افزود: با توجه به شناختی که از ایشان وجود دارد و همچنین با توجه به سوابق درخشان ایشان، وی می تواند این جایگاه را پر کند. ایشان برای گام دوم انقلاب تنها بستری را که درک نشده است، آموزش جوانان می داند که تاکید دارند باید به این موضوع پرداخته شود.

غضنفرآبادی اظهار کرد: در برنامه ایشان و بررسی سوابق آمده است که وی مسئول پرورشی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قطر و بحرین، مدیر سازمان های مردم نهاد و خیرین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در دولت و مجلس شورای اسلامی، مشاور معاونت توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی و البته سوابق دیگری نیز دارند که در گزارش کمیسیون آموزش به نمایندگان محترم ارائه شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: ایشان از رزمندگان باسابقه و موثر در جبهه های جنگ بودند و همچنین در بحث برنامه های اولویت دار در کوتاه مدت و میان مدت برنامه های بسیار کاملی دارند که در برنامه های کوتاه مدت ایشان آمده؛ تعریف برنامه های اجرایی و عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیرنظام های 6 گانه، تعیین نقش ها و شاخص های کلیدی و تعیین استلزامات لازم با ملاحظه در بازنگری آن، پیگیری و اجرای کامل رتبه بندی فرهنگیان، برنامه ریزی جهت حضور و اجرای مطلوب برنامه های آموزشی و پرورشی دانش آموزان، استفاده حداکثری از قانون بودجه جهت تامین مالی و پرداخت تعهدات مالی، پیگیری تصویب اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان و اتخاذ تدابیر لازم جهت پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم به ویژه در مناطق محروم و… می باشد.

وی تصریح کرد: در برنامه های میان مدت ایشان تدوین و بازنگری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اصلاح و تصویب لوایح مورد نیاز برای پیشبرد سیستم آموزشی و پرورشی کشور و در نهایت توجه جدی به سند تحول بنیادین است که ایشان توجه جدی به این امر دارد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از همکاران محترم می خواهم که با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی در جهت کمک به فرهنگیان گام مهمی بردارند./

نوروزی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
وزارت آموزش و پرورش باید در اختیار فردی از جنس آن باشد/برنامه های نوری مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس گفت: مدیریت آموزش و پرورش با یک میلیون مدیر و معلم و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز باید در اختیار فردی از جنس آموزش و پرورش قرار بگیرد.
حسن نوروزی در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حسن نوروزی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه ای است که در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازی کشور نقش محوری دارد مدیریت آموزش و پرورش با یک میلیون مدیر و معلم و بیش از 15 میلیون دانش آموز باید در اختیار فردی از جنس آموزش و پرورش قرار بگیرد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی بیش از 95 درصد مردم کشور سواد دارند، ادامه داد: امروزه تعداد آموزشگاه های کشور از 50 هزار به 120 هزار ارتقاء یافته و در حال حاضر 3 هزار و 600 مدرسه شبانه روزی، 16 هزار مدرسه نمونه دولتی، 60 هزار مدرسه عشایری و 14 هزار مدرسه شاهد ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی، 8 سال در اختیار جبهه دوم خرداد، 8 سال در اختیار جبهه تدبیر و امید بود و وضعیت فعلی را بر آن تحمیل کردند، عنوان کرد: امروز باید وزارت آموزش و پرورش را به فردی بسپاریم که مدارک تحصیلی او از فوق دیپلم تا دکتری با اهداف این وزارتخانه ارتباط دارد و بیانگر این است که فردی فرهیخته از جنس آموزش و پرورش عنان مدیریت را در دست می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه برنامه ها و مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است، گفت: وزیر پیشنهادی دارای سابقه 55 ماه حضور در جبهه و جانبازی است.

نوروزی گفت: مطالبات گوناگونی مانند طبقه بندی معلمان، احترام بخشی به معلمان، دانش آموزان و اولیا، ارتقاء فعالیت های آموزش و پرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه بندی معلمان، ایجاد مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس از وزیر پیشنهادی وجود دارد.

وی عنوان کرد: ما نمایندگان در مقابل وظیفه داریم در تدوین قوانین موردنیاز برای تحقق اهداف کلان آموزش و پرورش مانند تدوین قانون جامع به کارگیری نیروی انسانی، نظارت بر اجرای دقیق سند بنیادین دقت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: فراکسیون های شاهد، ایثار و شهادت و ایثارگران مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد خود را به شما می دهند./

چنارانی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
برنامه نوری برای لایحه رتبه‌بندی معلمان اجرایی نیست
نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به ۱۷ میلیون دانش‌آموز در کشور گفت: ورودی و خروجی وزارت آموزش و پرورش تناسبی نداشته و علیرغم تعدد تعداد بازنشستگان آن، با کمبود معلم جوان روبرو هستیم که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی تدبیری برای آن نشده است.
هاجر چنارانی در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 7 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: مخالفت ما با شخص وزیر نیست بلکه با برنامه‌های وی است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: به عنوان معلم می‌گویم حکم کارگزینی خود را به تازگی از آموزش و پرورش گرفته‌ام که هنوز حقوق خود را که 8 میلیون تومان است از این وزارتخانه دریافت می‌کنم لذا نمایندگانی که می‌گویند فرهنگی و معلم هستند مدرک آن را نیز نشان دهند.

وی  در ادامه با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید لایحه رتبه‌بندی را چگونه اجرا می‌کند، عنوان کرد: بنده عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم بوده‌ام لذا وزیر باید توضیح دهد برای برنامه هفتم از چه محلی قصد دارد اعتبارافزایی کند و برای اجرای آن چه برنامه‌ای دارد و معتقدم برنامه وزیر پیشنهادی عملیاتی نیست.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه من یک معلم خادم مردم هستم و چالش‌های وزارت آموزش و پرورش که عمیق و چندبعدی است را می شناسم، اظهار کرد: آقای نوری آیا شما تیم نواندیش دارید؟ آیا هیچ جلسه‌ای با کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت داشته‌اید؟ شما زمانی عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بوده‌اید و مشکلات مالی آنجا را می‌دانید لذا چه برنامه‌ای برای آن دارید.

چنارانی ادامه داد: در دوره‌ای که در هلال احمر بودید موضوعی را از شما پیگیری کردم که حتی پاسخگو هم نبودید. اکنون 10 سال است از فضای آموزش و پرورش هم فاصله گرفته‌اید و دغدغه‌های آموزش و پرورش که زمین مانده را نمی شناسید. فضای مجازی اتاقی شیشه‌ای است که همه چیز را نمایان می‌کند و تمام مسائل و دغدغه‌ها مطرح می‌شود، شما چه اشرافی به آن دارید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: 4 اردوگاه بزرگ در کشور داریم که بزرگترین آن شهید رجایی نیشابور است که در گذشته متعلق به پیشاهنگان بوده و یونسکو اعلام کرده این محل بزرگترین پتانسیل شرق کشور است و سالیانه 15 هزار دانش‌آموز در آن رفت و آمد دارند اما هیچ رسیدگی به این منطقه نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان معطل مانده و چوب حراج به آن زده‌اند، ابراز داشت: از کجا می‌خواهید برای آن افزایش اعتبار جذب کنید لذا رسما بگویید آیا قلباً به رتبه‌بندی اعتقاد دارید یا خیر. همچنین به مردم و معلمان درباره محل بودجه آن توضیح دهید.

چنارانی تصریح کرد: ورودی و خروجی آموزش و پرورش تناسب ندارد، چنانچه تعداد بازنشستگان زیاد است اما معلم جوان کم داریم و این در حالی است که 17 میلیون دانش‌آموز داریم که برای آنها تدبیری نشده است ضمن اینکه باید توضیح دهید پیوست شما برای تمام وزارتخانه‌ها چیست.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در پایان با تأکید بر ضرورت ارائه برنامه از سوی وزیر پیشنهادی درباره نیروهای این وزارتخانه و سند تحول با توجه به هویت، معیشت و امنیت آنها خاطر نشان کرد: مشکل صندوق ذخیره فرهنگیان بسیار بزرگ است، همچنین ما خواستار ارائه برنامه‌های شما در حوزه اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری، وضعیت دانشگاه فرهنگیان و بیمه معلمان هستیم./

نیک‌بین در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
تقویت دانشگاه فرهنگیان و حذف مافیای کنکور در برنامه های نوری دیده نمی شود
نماینده مردم کاشمر در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید در برنامه‌هایش تشریح می‌کرد چه رویکردی برای دانشگاه فرهنگیان و مقابله و حذف مافیای کنکور دارد.
جواد نیک بین در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جواد نیک بین در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 7 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: این انقلاب باید بر اساس قواعد و قوانین عادی در طی 4 دهه گذشته سقوط می‌کرد؛ کودتاها، جنگ‌ها، ترورها، فتنه‌ها را پشت سر گذاشتیم و این بسیج بود که در این 4 دهه اجازه نداد انقلاب به مسیری که برخی از نفوذی‌ها در داخل و دشمنان در خارج می‌خواستند برود.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای نوری در بدنه آموزش و پرورش رشد پیدا کرده و برنامه‌هایی برای این وزارتخانه ارائه کرده که جای سوالات جدی به جای گذاشته است ؛ به عنوان مثال باید مشخص شود برنامه وی برای حذف و مقابله با مافیای کنکور که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش پول می‌خورند، چیست. این غول و اژدهای چند سر موجب شده دانش‌آموزان سالانه هزینه‌های زیادی را انجام دهند.

وی افزود: وزیر پیشنهادی باید بگوید برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب چه برنامه‌ای دارد، همچنین وی باید پاسخگو باشد برنامه‌اش برای تعارض منافع و مسئله پساشغلی چیست.

نیک بین ادامه داد: مسئله تعارض منافع در هر مجموعه‌ای متفاوت است، به عنوان مثال در مجموعه‌ای مثل وزارت بهداشت مسئول غذا و دارو نباید خودش داروخانه داشته باشد و نه عضو هیأت مدیره شرکتی باشد که متأسفانه این مسائل وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید برنامه‌اش برای تغییر ساختاریافته در این وزارتخانه چیست، امروزه معلمان خرید خدمت، غیرانتفاعی، نهضتی، قرآنی، روزمزد، ساعتی و حجمی در مدارس دربسته حمایتی وجود دارند که تبعیض ساختاریافته محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد: کسری معلم را نمی‌توان با بازگشت به تدریس معلمان بازنشسته درست کرد؛ تبعیض ساختاریافته، داد معلمان را درآورده است، این داد از فقر نیست بلکه از تبعیض است. دو معلم در یک مدرسه فعالیت می‌کنند اما درآمدشان متفاوت است. معلمان غیرانتفاعی با ماهی 500 هزار تومان در تهران فعالیت می‌کنند و بیمه نیز نیستند؛ وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای مافیای مدارس غیرانتفاعی دارد.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی گفت: همواره به مسئولان گفته‌ام اگر می‌خواهید وضعیت کشور درست شود از بودجه وزارتخانه‌ها 30 الی 50 درصد کاسته و به آموزش و پرورش اضافه کنید زیرا این مجموعه مهمترین وزارتخانه کشور است و آینده در دستان این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید پاسخ دهد نظرش در مورد خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش چیست؛ دوستان غربزده این کشور محتوای آموزشی را به سمتی بردند که واژه‌های ایثار و خودگذشتگی را حذف کنند از این رو وزیر پیشنهادی باید برنامه‌اش در این خصوص را ارائه دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: لایحه رتبه‌بندی معلمان یکی از مهمترین مسائلی است که این روزها در مجلس شورای اسلامی مطرح است، آقای نوری باید پاسخ دهد چطور می‌خواهد اعتبار اجرای این لایحه را تأمین کند و برنامه‌اش برای تأمین اعتبارات این وزارتخانه چیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آموزش و پرورش پیشتر دنبال شایسته سالاری در آزمون‌ها بودند اما در این سال‌ها عموماً ملاک سنجش و رتبه‌بندی دانش‌آموزان را تست‌ها مشخص می‌کند نه استعدادها؛ در نطق‌های گذشته گفته‌ام آموزش و پرورش بی‌سوادپرور و استعدادکش است که بیانگر نکته مذکور ست؛ به عنوان مثال فرزند بنده نمره‌اش در درس ادبیات 20 است اما در دروس زبان انگلیسی و ریاضی نمرات 10 و 12 می‌گیرد. چرا سیستم آموزشی می‌خواهد ریاضی این فرد مثل ادبیاتش شود در حالی که وی استعداد ادبیات دارد و می‌تواند مولوی، حافظ و شهریار، پروین اعتصامی و فاضل نظری شود.  وزیر پیشنهادی باید بگوید چه برنامه‌ای برای به فعلیت رساندن استعداد دانش آموزان و شایسته سالاری در این حوزه دارد.

نیک‌بین بیان کرد: 12 سال فرزندانمان در نظام آموزشی درس می‌خوانند اما باید مشخص شود چه چیزی یاد می گیرند؛ اما زبان داخلی و خارجی فرا می‌گیرند کدام مهارت در سیستم آموزشی به آنها یاد داده می‌شود و اصلا کدام برنامه مهارتی در آموزش و پرورش وجود دارد؛ متأسفانه فرزندانمان بعد از 12 سال تحصیل موضوع یاد نمی‌گیرند مگر اینکه خودشان و خانواده‌هایشان اقدام کنند.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی گفت: 80 درصد قبولی کنکور مربوط به دانش‌آموزان غیرانتفاعی و 20 درصد مربوط به دانش‌آموزان مدارس دولتی است در حالی که 15 درصد جمعیت دانش‌آموزان در غیرانتفاعی تحصیل کرده و 75 درصد در مدارس دولتی که بیانگر نتیجه عکس در قبولی کنکور است؛ سیستم آموزشی استعدادها را می‌کشد و بی‌سواد می‌پروراند و در برگزاری کنکور اشتباه تعداد قبولی‌ها نیز متفاوت می‌شود.

وی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید چه برنامه‌ای برای دانشگاه فرهنگیان دارد؛ این موضوع یکی از مولفه‌های مهم سند تحول بنیادین به عنوان اسناد بالادستی نظام است.

این  نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید برنامه‌اش برای اعمال مدرک دوم و سوم فرهنگیان چیست؛ فرهنگیان درخواست دارند مدارک بالاتر از زمان استخدامشان اعمال شود./

لازم بذکر است که دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شناخته شده با لقب مجلس انقلابی از ۷ خرداد ۱۳۹۹ رسماً آغاز شد. نمایندگان این دوره در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد انتخاب شدند.

مجلس یازدهم تقریباً یک دست از اصولگرایان است. از ۲۹۰ نماینده مجلس قبل (مجلس دهم) ۲۴۸ نفر در انتخابات مجلس یازدهم نامزد شده بودند که بیشترشان یا رد صلاحیت شدند یا رای نیاوردند و تنها ۵۶ نماینده از دوره قبل به دورهٔ فعلی راه یافتند. در کل تعداد ۲۳۸ نفر از نمایندگان اصولگرایان، ۱۸ نفر از نمایندگان اصلاح‌طلبان و ۳۸ نفر از نمایندگان به صورت مستقل به مجلس راه یافتند. ترکیب مجلس یازدهم توسط برخی از تحلیل‌گران، به مجلس هفتم تشبیه شده‌است.