1

اعتراضات و تجمعات معلمان در سخنان فاطمه اسدی،علیرضا دمساز،مسعود محمد حسینی و محمود صفدری فعالان سازمان معلمان ایران

تعدادی از فرهنگیان از تجمع روز پنجشنبه، حاشیه‌ها و مطالباتشان می‌گویند

فرهنگیان از مطالبات‌ به حقشان گفتند؛ رتبه‌بندی، همسان‌سازی و نظام معلمان

لیلا مهداد/صدای معلموعده‌شان ادارات آموزش و پرورش بود. قول و قرارشان را برای روز پنجشنبه گذاشته بودند تا فرهنگیان 27استان و بیش از 80 شهر کشور تجمع کنند. تجمعی در اعتراض به طرح رتبه‌بندی معلمان، هرچند خواهان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم بودند. اصلی‌ترین خواسته‌شان طرح رتبه‌بندی معلمان بود که چندصباحی است میان مجلس، دولت و کمیسیون آموزش سرگردان است. طرحی که اگر اجرایی شدن را به خود ببیند فرهنگیان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و عملکرد به ترتیب در رتبه‌های پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند. معلمانی که در سایه همین طرح مجموع حقوق و مزایای‌شان نباید کمتر از هشتاددرصد حقوق و مزایا و فوق‌العاده‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.  

فرهنگیان در حالی به تعویق اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی اعتراض دارند که کارشناسان خط فقر را 12میلیون تومان برآورد کرده‌اند. خطی که فرهنگیان فاصله معناداری با آن دارند چون معلمی که سابقه یک‌سال پای تخته ایستادن را دارد به حدود 3میلیون و 500 هزار تومان می‎‌رسد. رقمی که نه توان تامین خوراک یک خانواده را دارد و نه زورش به هزینه‌های گزاف مسکن می‌رسد.

فرهنگیان روز پنجشنبه در شهرها مختلف تجمع کردند تا مطالبه‌گری کنند اگرچه حدود 20 تجمع بالاخره رئیس مجلس شورای اسلامی را واداشت تا از بررسی مجدد طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در کمیسیون تلفیق خبر دهد. محمدباقر قالیباف در روزهای ابتدایی مهر وعده داده بود نتیجه بررسی طرح تا 10روز به صحن بیاید. اگرچه رئیس‌جمهور هم بر رفع مشکلات مالی و معیشتی فرهنگیان به یک‌باره تاکید کرده بود.

طرح رتبه‌بندی معلمان به کجا رسید؟

قریب به 80 شهر اعم از مرکز استان و شهرستان شاهد تجمع فرهنگیان بودند. تجمعی که در برخی شهرها بسیار پرشور برگزار شدند و شهرهای دیگر هم شاهد تجمع خوبی بودند. تجمعی که حاصل  چند خواسته فرهنگیان بود و روز پنجشنبه آنها را کنار هم قرار داد. طرح رتبه‌بندی معلمان اولین خواسته و مطالبه فرهنگیان بود؛ طرحی که مدت‌هاست در مجلس، دولت و کمیسیون پاس کاری می‌شود. به باور محمود صفدری مسئول سازمان معلمان خراسان شمالی یکی از دلایل این تجمع بلاتکلیفی بیش از اندازه رتبه‌بندی معلمان بود. تجمعی که شاغلان را پای کار آورد به‌خصوص شاغلانی که سال‌های آخر خدمتشان را سپری می‌کنند. به باور صفدری همسازن‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان مطالبه بعدی تجمع‌کنندگان بود. موضوعی که از دولت قبل اجرایی شدن را به خود دید اگرچه این روزها زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تا آخر آذرماه دیگر اجرایی نشود؛چون قانونش هنوز ابلاغ نشده است.«در مجلس رسیدگی شده بود اما شورای نگهبان تاییدش نکرده است.»

صندوق ذخیره فرهنگیان از همان روزهای ابتدایی با پول معلمان جان گرفت

تجمع‌کنندگان از صندوق ذخیره فرهنگیان هم گفتند. دغدغه‌ای که سال‌هاست فرهنگیان را با خود همراه کرده است. به گفته صفدری حدود چهل و یک یا دو نفر از نمایندگان مجلس برای طرحی امضا جمع کرده‌اند به بهانه نظارت بر صندوق و حسابرسی آن. «می‌خواهند صندوق را از خصوصی بودن خارج کنند و به شکل دولتی یا شبه‌دولتی اداره کنند.» اتفاقی که به نظر صفدری و دیگر فرهنگیان خطرناکترین کار است که می‌شود انجام داد.«اگر این موضوع از حد صحبتی که به جوک شبیه است فراتر برود باعث عصبانیت معلمان می‌شود. پافشاری بر این طرح باعث می‌شود نتوان اتفاقات آینده را پیش‌بینی کرد.»

صندوق ذخیره فرهنگیان از همان روزهای ابتدایی با پول معلمان جان گرفت و رشد کرد و اجرای طرح‌هایی از این دست یعنی دست‌اندازی به اموال خصوصی فرهنگیان.«این موضوع به یک شوخی بیشتر شباهت دارد تا بحثی جدی اگرچه شروع این شوخی مشخص و معلوم است اما نمی‌توان برای آن پایان مشخصی در نظر گرفت.»

فرهنگیانی که خواهان سازمان نظام معلمی‌اند

تاسیس سازمان نظام معلمی ایران خواسه چهارم فرهنگیان است که در تجمع روز پنجشنبه از آن سخن گفته شد. مطالبه‌ای که در بیانیه مشترک سه تشکل؛ سازمان معلمان،انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان آورده شده بود. مطالبه‌ای که سال‌هاست نه در مجلس و نه دولت به شکل لایحه و طرح درنیامده است.«معلمان هم نیازمند سازمانی هستند مانند سازمان نظام مهندسی، پرستاری و پزشکی.»

به گفته صفدری موضوع آخر فرهنگیان مساله قدیمی و کهنه معلمان زندانی بود که در این تجمع به آن پرداخته شد.«برخی از معلمان در زندان هستند. عده‌ای با احکام بازخریدی، بازنشستگی و حتی اخراج مواجهه شده‌اند. این زخم کهنه‌ای است که بر پیکر جامعه فرهنگیان افتاده و هرازگاهی سر باز می‌زند.»

صفدری ابراز امیدواری کرد با رفع مسائل و مشکلات معیشتی و صنفی مساله زندانی شدن معلمان هم از بین برود. او بر این باور است که برآورده شدن مطالبات فرهنگیان به خودی‌خود این مساله را از بین خواهد رفت چون اغلب پرونده‌ها برای کسانی تشکیل می‌شود که به دنبال مطالبات هستند، بیانیه می‌دهند و در تجمعات شرکت می‌کنند. «امیدواریم این مشکل یک بار برای همیشه حل شود.»

تجمع اخیر در مقایسه با تجمعات چندماه قبل پررنگ‌تر و پرشورتر برگزار شد

به اعتقاد صفدری این مساله بیش از اینکه برای معلمان هزینه داشته باشد، هزینه‌ای است که بر نظام متحمل می‌شود آن هم برای مواردی که اصلا ضرورتی ندارند. صفدری حضور و مشارکت فرهنگیان در تجمع را خوب ارزیابی می‌کند.«به غیر از تجمعات بهار 94 که خیلی پرشور بودند تجمع اخیر در مقایسه با تجمعات چندماه قبل پررنگ‌تر و پرشورتر برگزار شد.» به اعتقاد او دلیل آن شور هم‌سویی همه تشکل‌ها می‌تواند باشد. «در گذشته بیشتر تجمعات با محوریت کانون صنفی یا شورای هماهنگی کانون‌های صنفی سراسر کشور برگزار می‌شد.»

به باور صفدری برخورد مسئولان خوب بود و ابراز همسویی با فرهنگیان داشتند. مسئولانی که عنوان می‌کردند مطالبات یکسانی با فرهنگیان دارند.«نجابت معلمان از یک سو و شفافیت خواسته‌هایشان از سوی دیگر باعث شده ما کمترین تشنج را در تجمعات معلمان داشته باشیم.» تجمع فرهنگیان همزمان با بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس صورت گرفت و شاید همین مساله باعث شد این حق محترم شمرده شود و برخوردی با آن صورت نگیرد.

فرهنگیانی که مصر به دنبال خواسته‌هایشان هستند و خواهند بود

سال‌هاست اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها براساس نظام رتبه‌بندی شغلی فعالیت می‌‌کنند و براساس آن جایگاه خاص خود را دارند و متناسب با آن حقوق دریافت می‌‌کنند، اما تاکنون چنین سازمانی برای معلمان تعریف نشده و یک معلم از بدو استخدام تا هنگام بازنشستگی تحت هیچ نظامی رتبه‌بندی نمی‌شود و شاید برای همین است فرهنگیان پنجشنبه خواهان اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بدون هیچ کم و کاستی بودند.

به گفته علیرضا دمساز، مسئول شورای سازمان معلمان کهکلویه و بویراحمد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خواسته دیگر فرهنگیان بوده اگرچه ساماندهی صندوق ذخیره فرهنگیان مطالبه بعدی معلمان را شکل می‌داد.«این صندوق باید توسط خود فرهنگیان و حضور آنها به واسطه انتخابات در هیات امنای این صندوق ساماندهی شود.

فرهنگیان در تجمع اخیرشان از عدالت آموزشی هم گفتند. آنها خواهان رایگان شدن آموزش تا پایان دوره متوسطه بودند. دمساز مورد دیگر را مربوط به نظام سازمان معلم می‌داند. موضوعی که در بیانیه‌ها و صحبت‌ها بر آن تاکید شده تا تصویب و اجرایی شود. تجمع اخیر معلمان شعارهایی هم داشت. شعارهایی که اغلب مجلس و دولت را خطاب قرار می‌دادند؛ مجلس بی‌کفایت خجالت خجالت. صدا و سیمای ما کجایی کجایی؟

و اما حاشیه‌های این تجمع که به خوانده نشدن پیام مدیرکل منتهی شد. پیامی که مدیرکل نوشته بود تا در تجمع فرهنگیان خوانده شود. فرهنگیانی که معتقد بودند یا خود مدیرکل یا معاونانش باید حضوری در این تجمع شرکت می‌کردند. حاشیه بعدی پای صدا و سیما را گرفت.«انتقاد فرهنگیان به پخش گزینشی مصاحبه‌ها بود و مطالبات به طور واقعی از طرف این سازمان بارتاب نیافت. مصاحبه‌هایی که بعدا در فضای مجازی دست به دست شد.»

دمساز تجمع را با استقبال خوبی توصیف می‌کند؛ حضوری که به گفته او سه برابر گذشته بوده است. «در این تجمع فرهنگیان تاکید داشتند در صورت بی‌نتیحه ماندن مطالباتشان تجمع بعدی‌شان را مقابل استاندرای یا صدا و سیما برگزار خواهند کرد.

شکوه تجمع شیراز نماد اعتراضات معلمان

فرهنگیان استان فارس در تجمع باشکوه و پرتعداد همراه با سخنرانی های وزین هم خواهان طرح رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بودند. معلمانی که اغلب شعارهایشان را هم حول محور همین دو خواسته تنظیم کرده بودند؛ رتبه‌بندی حق ماست. معلم می‌میرد سازش نمی‌پذیرد.

به گفته فاطمه اسدی، مسئول شورای سازمان معلمان فارس استقبال معلمان این استان از تجمع خوب بوده.«یکی از دبیران ریاضی میانگین شرکت‌کنندگان را 9 هزار نفر تخمین زده بود. با توجه به مساحت خیابان و تراکم همکاران.»

به گفته اسدی برآورد فرهنگیان از این تجمع مثبت بود. او معتقد است هیچ حرکتی بی‌تاثیر نیست هرقدر این تاثیر کم باشد.«مدیرکل در میان فرهنگیان حاضر شدند و قول‌هایی دادند تا از طریق مسئولانی که در ارتباط هستند مطالبات معلمان را پیگیری کنند و صدای آنها باشد.» به گفته اسدی مدیرکل خود را یک فرهنگی دانسته و گفته بود باید از حقوقتان دفاع کنیم.«درواقع صحبت‌های مدیرکل در حد دلداری بود چون در تجمعات قبلی حضور نداشتند. صحبت‌های مدیرکل برای تعدادی از معلمان بارقه امیدی بود.» اسدی معتقد است روی زمین ماندن مطالبات باعث افزایش تعداد معلمان در تجمعات بعدی خواهد شد.«اگر مجلس به مطالبه فرهنگیان بی‌اعتنا باشد انگیزه معلمان برای مطالبه‌گری بیشتر خواهد شد. معلمانیکه شاید در آینده واکنششان این همه مسالمت‌آمیز نباشد چون فرهنگیان هم تا حدی صبور‌اند و صبوری می‌کنند.»

اجرای رتبه‌بندی بدون کوچکترین تغییر

به گفته مسعود محمدحسینی از استان قم محور تجمع فرهنگیان رتبه‌بندی و همسان‌سازی دریافتی‌ها بود. محمدحسینی می‌گوید فرهنگیان خواهان این بودند که رتبه‌بندی معلمان بدون اینکه دچار کوچکترین خدشه‌ای شود باید اجرایی شدن را به خود ببیند. «فرهنگیان هشدار دادند که کمترین خدشه‌ای به روح رتبه‌بندی وارد نشود.» فرهنگیانی که شعارهایی هم در این تجمع سر دادند که کلیتش بر علیه مجلس بود؛ هیات‌رئیسه خجالت خجالت.

به گفته محمدحسینی بازرس سازمان معلمان ایران در این استان هم مشارکت فرهنگیان بالا بوده است. «حدود هزار و 500 نفر جمع شدند یعنی بیشترین تجمعی که داشتیم.» او ادامه می‌دهد که در تجمعات قبلی مدیرکل در میان تجمع‌کنندگان حاضر می‌شده و قول‌هایی برای پیگیری مطالبات می‌داده اما در تجمع آخر فرهنگیان هیچ‌کدام از مسئولان حضور نداشتند.«شنیده‌ها حاکی از این بود که حتی برای اداری‌ها منع کرده بودند به تجمع ملحق شوند.»