1

اگردغدغه رتبه بندی صحیح فرهنگیان را دارید علیکم به لایحه بودجه

سخنگوی کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری دوره دهم مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش:

علیکم به لایحه بودجه

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش،تحقیقات وفناوری دوره دهم مجلس شورای اسلامی خوشبختانه از معدود نمایندگان مجلس دهم بویژه کمیسیون آموزش است که بی تفاوت نبوده و در پی اعتراضات معلمان به تاخیر و انحراف رتبه بندی نگاهی ریشه ای تر به موضوع مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش و معیشتی معلمان انداخته است و از وزیر در نامه ای سرگشاده خواسته در این فرصت به بودجه تمرکز کند و تلاش نماید همه شعارها را با تدوین بودجه مناسب و بدون کسری عملی سازد.

این نماینده مجلس ذر بخشی از نامه خود آورده:((هیچ اولویتی برای وزارت آموزش وپرورش مهم تراز تدوین بودجه عملیاتی بدون کسری برای سال 1401 نمی باشدکه هم اکنون در دستور کارهیات محترم دولت بوده و به زودی در دستور مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت))

او در بخش دیگری از این نامه چنین می آورد که: ((پیشنهاد می شود در این موقعیت حساس وقت خود را هدر ندهید و از عزل و نصب های اکثرا غیرمفید به حال فرهنگیان پرهیز نمایید،چرا که تجربه نشان می دهد با این نوع اقدامات غیر از متزلزل ساختن مدارس،مناطق ،استانها و ستاد معجزه ای اتفاق نمی افتد))

میرزاده در بخش پایانی تاکید می کند که:((مطمئن باشید اگر تکلیف برنامه های اصلی،وعده های داده شده و دغدغه های اولویت دار فرهنگیان شاغل و بازنشسته درلایحه بودجه مشخص شود فرصت مناسبی خواهدبود جهت پرداختن به وظایف اصلی تعلیم و تربیتی،که دراین صورت نه نیازی به تجمعات صنفی آنها خواهد بود و نه گرفتن وقت دولت و مجلس،بلکه کارشناسان و فرهنگیان و معلمان متخصص و متعهد به رسالت واقعی خود در داخل آموزش وپرورش اهتمام لازم را برای کیفیت بخشی معمول خواهند نمود))

متن کامل این نامه به این شرح است:

(به نام دوست که هرآنچه هست ازاوست)

جناب آقای دکتر یوسف نوری وزیر محترم آموزش وپرورش

احتراما ضمن آرزوی توفیق الهی درجایگاه وزیر آموزش وپرورش جهت خدمت به مردم شریف،خانواده های محترم،خصوصا فرهنگیان صبور و دانش آموزان عزیز،با توجه به شناختی که از سوابق و تجارب مفیدتان دارم بدون مقدمه و حاشیه رفتن ،به عنوان یک همکار شاغل دیروزی درسطوح مختلف و ناظر دغدغه مند امروزی، صراحتا به استحضار می رساند:
در شرایط اضطرار فعلی، جهت تحقق اسناد بالادستی، خصوصا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و انتظارات به حق فرهنگیان شاغل و بازنشسته، هیچ اولویتی برای وزارت آموزش وپرورش مهم تراز تدوین بودجه عملیاتی بدون کسری برای سال 1401 نمی باشدکه هم اکنون در دستور کارهیات محترم دولت بوده و به زودی در دستور مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

بودجه ای که می تواندمهمترین سند عملی نه شعاری در اولویت بودن آموزش وپرورش، جهت اجرا درسال آینده باشد و ریل گذاری برای چهار سال بعد و شاید هم درصورت تحقق وعده ها و ایجاد رضایت نسبی در مردم،هشت سال آینده آموزش وپرورش باشد.
فلذا اگردغدغه تربیت دینی دارید انقلابی هستید و نگران آینده نظام،علیکم به لایحه بودجه.
اگردغدغه سند تحول بنیادین دارید و رتبه بندی صحیح فرهنگیان، علیکم به لایحه بودجه.
اگردغدغه رفع تبعیض دارید و پرداخت مطالبات قانونی فرهنگیان، علیکم به لایحه بودجه.
اگردغدغه نیروهای بلاتکلیف مدارس دولتی و غیردولتی دارید،علیکم به لایحه بودجه.
اگردغدغه تبدیل وضعیت فرهنگیان و اعمال مدرک آنهارا دارید،علیکم به لایحه بودجه.
اگردغدغه دانشگاه فرهنگیان،تخصصی بودن و کمبود معلم دارید،علیکم به لایحه بودجه.
اگردغدغه تعارض منافع،کمبود امکانات مدارس دولتی دارید،علیکم به لایحه بودجه.
اگردغدغه کتب درسی ،کتب به اصطلاح کمک درسی،تشکیلات مختلف ناهماهنگ هزینه بر ،شوراها و مراکز متعدد موازی، مازاد،مزاحم و…دارید ،علیکم به لایحه بودجه.
استحضار داریدنمایندگان محترم مجلس خصوصا کمیسیون آموزش ان شاالله اکثریت به خاطر فرهنگیان و آینده سازان و شاید برخی هم به خاطرآینده سیاسی خودشان ،نه تنها با پیشنهاد دولت برای بهبود وضعیت آموزش وپرورش مخالفت نمی کنندبلکه همراهی هم خواهند داشت و شورای محترم نگهبان به جهت عدم مخالفت با اسلام و قانون اساسی خصوصا اصل هفتاد و پنجی نبودن و در راستای اصول مترقی قانون اساسی از جمله اصل سوم برای رفع تبعیض نابرابر و هم چنین تحقق سندتحول بنیادین آموزش وپرورش ان شاالله مورد تاییدقرارمی دهند.
فلذا پیشنهاد می شود در این موقعیت حساس وقت خود را هدر ندهید و از عزل و نصب های اکثرا غیرمفید به حال فرهنگیان پرهیز نمایید،چرا که تجربه نشان می دهد با این نوع اقدامات غیر از متزلزل ساختن مدارس،مناطق ،استانها و ستاد معجزه ای اتفاق نمی افتد.
آخرسخن اینکه با توجه به ظرفیت های فراوانی که در تبصره های مختلف بودجه سالانه درکشور ما وجود دارد که خیلی از آنها برای آموزش و پرورش ما ناشناخته بوده و در زمان پیشنهاد لایحه بودجه مورد توجه کارشناسان مربوطه قرار نمی گیرد، فلذا همانطوریکه در تغییرات فصول سال معمولا پائیز زمان کاشت،زمستان زمان داشت و بهار و تابستان آینده زمان برداشت محصول است در نظام اداری و بودجه ریزی کشور ماهم تا اواخر پائیز زمان کاشت در دولت،در زمستان زمان داشت مستمر در مجلس و پس از تصویب نهایی و قانون شدن درسال بعد زمان برداشت و بهره برداری است.
امیدوارم باتوجه به تجارب ارزشمندتان درصف  و ستاد خصوصا در حوزه بودجه این فرصت تاریخی از دست نرود که فردا خیلی دیر است.
مطمئن باشید اگر تکلیف برنامه های اصلی،وعده های داده شده و دغدغه های اولویت دار فرهنگیان شاغل و بازنشسته درلایحه بودجه مشخص شود فرصت مناسبی خواهدبود جهت پرداختن به وظایف اصلی تعلیم و تربیتی،که دراین صورت نه نیازی به تجمعات صنفی آنها خواهد بود و نه گرفتن وقت دولت و مجلس،بلکه کارشناسان و فرهنگیان و معلمان متخصص و متعهد به رسالت واقعی خود در داخل آموزش وپرورش اهتمام لازم را برای کیفیت بخشی معمول خواهند نمود و نیازی نیست دغدغه مسئولین به جای معیشت و رفاه عمومی و توسعه کشور مسائل تخصصی آموزش وپرورش برای تربیت آینده سازان وطن باشد.
در پایان با صراحت مجدد تاکید می کنم اگر مشکل آموزش وپرورش امروز در لایحه بودجه سالانه و فردا در لایحه برنامه پنجساله هفتم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی به صورت اساسی حل نشود راه سختی درپیش خواهدبود.

بااحترام :سیدحمایت میرزاده
سخنگوی کمیسیون آموزش،تحقیقات وفناوری
دوره دهم مجلس شورای اسلامی
آذر1400