باتلاق روزمرّگی در آموزش و پرورش
محمد داوري
اگر از وزير آموزش و پرورش خواسته شود كه اقدامات تحولي خود را زودتر آغاز كند تا فرصتها از دست نرود شايد پاسخ داده شود كه وزير، به ويژه در ماههاي نخستين وزارت كارهاي مهمتري دارد، مانند بازگشايي مدارس در دوران پساكرونا، شيوه آموزش مبتني بر بيماري كرونا، انتصاب مديران، تنظيم بودجه، مديريت منابع انساني و… اما نبايد فراموش كرد كه همه اينها براي اجراي آموزش و پرورش باكيفيت و متناسب با شرايط، در مدارس است. درد مزمن آموزش و پرورش در تمام سالهاي گذشته اين بوده كه مديران، آنقدر درگير كارهاي اجرايي و روزمره شدهاند كه يادشان رفته است كارهاي اجرايي، نه هدف كه وسيله ارتقاي سطح تعليم و تربيت دانشآموزان است و لاغير. البته اخيرا در دانشگاه فرهنگيان مصوبهاي را گذراندهاند تا كارمندان مياني تا ارشد اين دانشگاه صرفا از اعضاي هيات علمي آن دانشگاه انتخاب شوند كه اين تصميم عجيب با نفس كار اجرايي منافات دارد و درد مزمن آموزش و پرورش را به زخمي ناسور تبديل كرده است. مشكلات وزير و تنگناهاي وزارت آموزش و پرورش را درك ميكنيم ولي هرگز آنها را دليل موجهي براي روزمرّگي و عدم تحول نميدانيم. اگر وزير درگير روزمرّگي است، كمترين كاري كه ميتواند بكند اين است كه گروهي از كارشناسان و متخصصان اين حوزه را مسوول تحول در آموزش و پرورش كند، گروهي كه درگيريهاي اداري روزانه نداشته باشند و در عين وقوف به محدوديتها، بتوانند راهكارهاي عملياتي ارايه دهند و وزير آنها را ابلاغ كند. آنچه كه گذشتگان انجام دادهاند قطعا بهترين و كاملترين راهكار براي اصلاح و تحول در آموزش و پرورش نبوده است اما تجربه وزراي پيشين هر چه هست مورد توجه قرار گيرد و بايد در اسرع وقت نقطه شروعي براي حل موضوعات و مسائل مبتلا به آموزش و پرورش درنظر گرفت.
جهان منتظر ما نيست تا بعد از اينكه از خواب بلند شديم، همراه ما حركت كند؛ مردم جهان، به سرعت در حال بهبود روشهاي آموزشي خود هستند تا آينده كشور خود را به دست دانشآموزان تواناي خودشان بسازند.
وزير جديد بايد متوجه اين موضوع باشد كه براي ايجاد تحول علاوه بر تجربههاي موفق و ناموفق وزراي قبلي ضرورت دارد از نظرات و ديدگاههاي اساتيد و پژوهشگران و فعالان حوزه آموزش و پرورش كه در اين سالها دلسوزانه و كارشناسانه منتقد وضع موجود بودهاند بهره گيرد و به نيروهاي مستقر در ستاد يا حلقه نزديكان خود اكتفا نكند، به عبارتي اشتباه وزراي پيش از خود را مرتكب نشود، چراكه تحول وضع موجود و حركت به سمت وضع مطلوب تنها با استفاده از نيروهاي منتقد وضع موجود و كارشناسان صاحب ايده و راهكار ممكن خواهد شد.
منبع:روزنامه اعتماد 18 آذر 1400 خورشیدی