کسانیکه شرایط لازم برای معیشت معلم قائل نیستند حق دانش آموز را ضایع میکنند
محمد داوری سخنگوی سازمان معلمان ایران در گفتگو با مستقل:
شرایط لازم برای معیشت معلمان فراهم نیست
سرویس سیاسی: اعتراضات معلمان دوباره به سرخط خبرهای فضای مجازی بازگشته و این صنف تاثیرگذار در ایران برای حقوق خود بار دیگر دست به اعتصابهای موقت و تجمعات اعتراضی زده است. از سوی دیگر تغییر دولت در سال اخیر باعث ناهماهنگی میان مذاکرات معلمان و دولت در راستای حقوقشان شده است. باید دید که دولت رئیسی در ماههای آینده چه برخوردی با این مطالبهی حقوقی و معیشتی خواهد داشت. به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با محمد داوری، معلم، فعال مدنی و روزنامه نگار که مشروح آن را میخوانیم:
اعتصابات اخیر معلمان به چه علت برگزار شد؟ آیا رتبهبندی نقشی در شکلگیری این اعتصاب داشت؟
بطور مشخص اتفاقات جدید مربوط به رتبهبندی است اما اساسا مشکلاتی ریشهدار است. یعنی الان اصل مسئله مربوط به رتبهبندی است در اصل ریشه در مطالبه بیست ساله یعنی ترمیم حقوق و مزایا دارد. به این معنا که فرهنگیان به طور مشخص از سال ۸۵ خواستار عدالت در پرداختها شدند. لایحه مدیریت خدمات کشوری که در پایان دولت خاتمی به مجلس ارائه شده بود و دولت احمدینژاد میخواست لایحه را پس بگیرد و تقریبا از دی تا اسفند ۸۵ تجمعات بزرگی شکل گرفت و معلمان خواستار این شدند که لایحه خدمات کشوری که به نظام هماهنگی پرداخت حقوق مشهور بود پس گرفته نشود. فرهنگیان نظرشان بر این بود که این لایحه تصویب شود تا عدالت در پرداختها تحقق یابد. در حالیکه چون بحث حقوق و مزایای فرهنگیان خیلی رسانهای میشود افکار عمومی اینطور فکر میکنند که فرهنگیان به دنبال افزایش حقوقاند، درحالیکه بدنبال کف پرداختی مثل دیگر کارکناناند که یک معلم با یک مدرک مشخص مانند دیگر همکاران در نهادهای دیگر حقوق بگیرد.
چون لایحه هماهنگی حقوق درباره معلمان اجرا نشد لایحه رتبهبندی را با موضوعی جدا دادند اما معلمان این مسئله را فرصتی دانستند برای مسئلهی حقوق و نگاه میکنند به اینکه با این لایحه درصدی به حقوقشان اضافه میشود.
لایحه اولیه میتوانست افزایش مناسبی را داشته باشد اما الان که لایحه تغییر کرده دوباره معلمان عصبانی و ناراحتند و اصرار دارند که چرا لایحه تغییر و کاهش پیدا کرده است و خواستار اجرای دقیق لایحه هستند.
با گذشت چند روز از این اعتراضات سراسری آیا نتیجهای نیز برای معلمان حاصل شده است؟ با کدام بخش از دولت مذاکره شد؟
بحث همسانسازی بازنشستهها و رتبهبندی بیش از یکسال و بطور مشخص ۷ ماه اخیر توسط فعالین صنفی معلمان پیگیری شده است و جلسات متعددی این نمایندگان با آقای نوبخت در دولت قبلی داشتند الان هم جلساتی در دولت جدید با کمیسیون آموزش مجلس داشتهاند. این جلسات نتیجهاش این شد که لایحهای که دولت داد متناسب با مطالبات فرهنگیان باشد و قرار بود بحث هفتاد هزار و یا پنجاه هزار میلیارد در یک سال اجرایی شود و آقای نوبخت نیز پنجاه هزار میلیارد را تایید کردند. یعنی ۲۵ هزار میلیارد برای شش ماه که قرار بود از آغاز سال ۱۴۰۰ شروع شود اما به تاخیر افتاد. هرچند مذاکرات اولیه نتیجه داد اما کلیاتی که به مجلس بردند و تصویب شد، بعدا میرکاظمی که جای نوبخت آمد، دولت جدید مخالفت کرد و مجلس کلیاتی را که تصویب کرد به کمیسیون ارجاع دادند و در اصلاحات کمیسیون متاسفانه اعتباری ۵۰ هزار میلیارد برای یکسال و اجرای از فروردین ۱۴۰۰ تغییر کرد و اجرا به اول مهر واگذارشد. اعتبار هم نصف کردند یعنی الان ۱۲/۵ میلیارد اعتبار گذاشتند و دلایل اعتراض نیز این است که تعامل اولیه رنگ باخته و از مسیر اصلی خود منحرف شده است.
خبر برخورد با معلمین تا چه حد درست است؟
تنها چیزیکه شنیدم بازداشت آقای بداغی از اعضای کانون صنفی و سخنگوی کانونها بوده است. غیر از آن خبر دیگری نشنیدم ایشان هم پنجشنبه گویا بازداشت شده بود. البته قبلا هم ایشان بازداشت شده بود و همه این اتفاق را نمادین تلقی میکنند. تذکرهای غیررسمی هم وجود دارد.
اعتراضات معلمان در میان دانش آموزان چگونه تحلیل میشود؟ آیا دانش آموزان نیز در این میان متضرر میشوند؟
همدلی بین همه وجود دارد هم دانش آموزان هم والدین به معلمان حق میدهند که با وضع اقتصادی فعلی معترض باشند، اما به ویژه والدین نگران این آسیب به دانش آموزان هستند. دانش آموزان نیز از نظر عاطفی و روانی همراهند اما فعالان صنفی و معلمان نمیخواهند دانش آموزان و والدین را وارد مطالبهگری کنند و خودشان اکثر تجمعات را پنجشنبهها میگذارند تا به دانش آموزان آسیبی نرسد. برخی فعالین نیز برخی کلاسها را برگزار نکردند. تحصن در جاهای مختلف متفاوت بوده است اما معلمان ملاحظه دارند که برای حقوقشان حق دانش آموز ضایع نشود. حق دانش آموز توسط کسانی ضایع میشود که به فکر معلمان و این حرفه نیستند. این یک ساعت تحصن و یک جلسه کلاس نرفتن حق دانش آموز را آنقدر ضایع نمیکند که سالها به معلمان آسیب زده شده و توان و روحیه آنها برای معلمی کاهش پیدا کرده است. کسانیکه شرایط لازم برای معیشت معلم قائل نیستند حق دانش آموز را ضایع میکنند.
اعتصاب و اعتراض معلمان تا چه زمان و تا دستیابی به چه نتیجهای ادامه دارد؟
این اعتصابات چون از طریق کانونهای صنفی اعلام میشود از تصمیمات آنها اطلاع ندارم اما تا زمانیکه رضایت نسبی حاصل نشود ممکن است موقتا اعتراضات تعطیل شود.
اما همیشه این پتانسیل وجود دارد که این اعتراضات وجود داشته باشد با توجه به این فشارها و مشکلاتی که وجود دارد بعید است که این رضایت حاصل شود و بعید هم هست که با توجه به طیف گسترده، معلمان خسته شوند. با توجه به اینکه شبکههای اجتماعی کمک میکند و این شرایط برای اعلام و دعوت راحتتر است و یک دسته از فعالین هم که به عنوان پیشرو هستند انگیزه آنها برای استمرار اعتراضات بیشتر از سکوت است تا شاید نتیجهای بگیرند.
ممکن است تاخیر در پاسخگویی و یا پاسخ ندادن مسئولین بخشی را دلسرد کند اما بخشی را نیز قویتر میکند و برخی فعالان خسته نمیشوند برای همین کسانیکه خسته و ناامید نمیشوند دیگران را هم دنبال خود میکشند.
منبع:روزنامه مستقل 22 آذر 1400 خورشیدی