1

کسانیکه شرایط لازم برای معیشت معلم قائل نیستند حق دانش آموز را ضایع می‌کنند

محمد داوری سخنگوی سازمان معلمان ایران در گفتگو با مستقل:

شرایط لازم برای معیشت معلمان فراهم نیست

سرویس سیاسی: اعتراضات معلمان دوباره به سرخط خبرهای فضای مجازی بازگشته و اين صنف تاثيرگذار در ايران براي حقوق خود بار ديگر دست به اعتصاب‌هاي موقت و تجمعات اعتراضي زده است. از سوي ديگر تغيير دولت در سال اخير باعث ناهماهنگي‌ ميان مذاكرات معلمان و دولت در راستاي حقوقشان شده است. بايد ديد كه دولت رئيسي در ماه‌هاي آينده چه برخوردي با اين مطالبه‌ي حقوقي و معيشتي خواهد داشت. به جهت بررسي موضوع فوق گفتگو كرديم با محمد داوري، معلم، فعال مدني و روزنامه نگار كه مشروح آن را مي‌خوانيم:

اعتصابات اخير معلمان به چه علت برگزار شد؟ آيا رتبه‌بندي نقشي در شكل‌گيري اين اعتصاب داشت؟
بطور مشخص اتفاقات جديد مربوط به رتبه‌بندي است اما اساسا مشکلاتی ريشه‌دار است. يعني الان اصل مسئله مربوط به رتبه‌بندي است در اصل ريشه در مطالبه بيست ساله يعني ترميم حقوق و مزايا دارد. به اين معنا كه فرهنگيان به طور مشخص از سال ۸۵ خواستار عدالت در پرداخت‌ها شدند. لايحه مديريت خدمات كشوري كه در پايان دولت خاتمي به مجلس ارائه شده بود و دولت احمدي‌نژاد مي‌خواست لايحه را پس بگيرد و تقريبا از دي تا اسفند ۸۵ تجمعات بزرگي شكل گرفت و معلمان خواستار اين شدند كه لايحه خدمات كشوري كه به نظام هماهنگي پرداخت حقوق مشهور بود پس گرفته نشود. فرهنگيان نظرشان بر اين بود كه اين لايحه تصويب شود تا عدالت در پرداخت‌ها تحقق یابد. در حاليكه چون بحث حقوق و مزايای فرهنگيان خيلي رسانه‌اي مي‌شود افكار عمومي اينطور فكر مي‌كنند كه فرهنگيان به دنبال افزايش حقوق‌اند، درحالیکه بدنبال كف پرداختي مثل ديگر كاركنان‌اند كه يك معلم با يك مدرك مشخص مانند ديگر همكاران در نهادهاي ديگر حقوق بگيرد.
چون لايحه هماهنگي حقوق درباره معلمان اجرا نشد لايحه رتبه‌بندي را با موضوعي جدا دادند اما معلمان اين مسئله را فرصتي دانستند براي مسئله‌ي حقوق و نگاه مي‌كنند به اینکه با اين لايحه درصدي به حقوقشان اضافه مي‌شود.
لايحه اوليه مي‌توانست افزايش مناسبي را داشته باشد اما الان كه لايحه تغيير كرده دوباره معلمان عصباني و ناراحتند و اصرار دارند كه چرا لايحه تغيير و كاهش پيدا كرده است و خواستار اجرای دقيق لايحه هستند.

با گذشت چند روز از اين اعتراضات سراسری آيا نتيجه‌اي نيز براي معلمان حاصل شده است؟ با كدام بخش از دولت مذاكره شد؟
بحث همسان‌سازي بازنشسته‌ها و رتبه‌بندي بيش از يكسال و بطور مشخص ۷ ماه اخير توسط فعالين صنفي معلمان پيگيري شده است و جلسات متعددي اين نمايندگان با آقاي نوبخت در دولت قبلي داشتند الان هم جلساتي در دولت جديد با كميسيون آموزش مجلس داشته‌اند. اين جلسات نتيجه‌اش اين شد كه لايحه‌اي كه دولت داد متناسب با مطالبات فرهنگيان باشد و قرار بود بحث هفتاد هزار و يا پنجاه هزار ميليارد در يك سال اجرايي شود و آقاي نوبخت نيز پنجاه هزار ميليارد را تاييد كردند. يعني ۲۵ هزار ميليارد براي شش ماه كه قرار بود از آغاز سال ۱۴۰۰ شروع شود اما به تاخير افتاد. هرچند مذاكرات اوليه نتيجه داد اما كلياتي كه به مجلس بردند و تصويب شد، بعدا ميركاظمي كه جاي نوبخت آمد، دولت جديد مخالفت كرد و مجلس كلياتي را كه تصويب كرد به كميسيون ارجاع دادند و در اصلاحات كميسيون متاسفانه اعتباري ۵۰ هزار ميليارد براي يكسال و اجرای از فروردين ۱۴۰۰ تغيير كرد و اجرا به اول مهر واگذارشد. اعتبار هم نصف كردند يعني الان ۱۲/۵ ميليارد اعتبار گذاشتند و دلايل اعتراض نيز اين است كه تعامل اوليه رنگ باخته و از مسير اصلي خود منحرف شده است.

خبر برخورد با معلمين تا چه حد درست است؟
تنها چيزي‌كه شنيدم بازداشت آقاي بداغي از اعضای كانون صنفي و سخنگوی كانون‌ها بوده است. غير از آن خبر ديگري نشنيدم ايشان هم پنجشنبه گويا بازداشت شده بود. البته قبلا هم ايشان بازداشت شده بود و همه اين اتفاق را نمادين تلقي مي‌كنند. تذكرهاي غيررسمي هم وجود دارد.

اعتراضات معلمان در ميان دانش آموزان چگونه تحليل مي‌شود؟ آيا دانش آموزان نيز در اين ميان متضرر مي‌شوند؟
همدلي بين همه وجود دارد هم دانش آموزان هم والدين به معلمان حق مي‌دهند که با وضع اقتصادي فعلي معترض باشند، اما به ويژه والدين نگران اين آسيب به دانش آموزان هستند. دانش آموزان نيز از نظر عاطفي و رواني همراهند اما فعالان صنفي و معلمان نمي‌خواهند دانش آموزان و والدين را وارد مطالبه‌گري كنند و خودشان اكثر تجمعات را پنجشنبه‌ها مي‌گذارند تا به دانش آموزان آسيبي نرسد. برخي فعالين نيز برخي كلاس‌ها را برگزار نكردند. تحصن در جاهاي مختلف متفاوت بوده است اما معلمان ملاحظه دارند كه براي حقوقشان حق دانش آموز ضايع نشود. حق دانش آموز توسط كساني ضايع مي‌شود كه به فكر معلمان و اين حرفه نيستند. اين يك ساعت تحصن و يك جلسه كلاس نرفتن حق دانش آموز را آنقدر ضايع نمي‌كند كه سال‌ها به معلمان آسيب زده شده و توان و روحيه آن‌ها براي معلمي كاهش پيدا كرده است. كسانيكه شرايط لازم براي معيشت معلم قائل نيستند حق دانش آموز را ضايع مي‌كنند.

اعتصاب و اعتراض معلمان تا چه زمان و تا دستيابي به چه نتیجه‌ای ادامه دارد؟
اين اعتصابات چون از طريق كانون‌هاي صنفي اعلام مي‌شود از تصميمات آن‌ها اطلاع ندارم اما تا زمانيكه رضايت نسبي حاصل نشود ممكن است موقتا اعتراضات تعطيل شود.
اما هميشه اين پتانسيل وجود دارد كه اين اعتراضات وجود داشته باشد با توجه به اين فشارها و مشكلاتي كه وجود دارد بعيد است كه اين رضايت حاصل شود و بعيد هم هست كه با توجه به طيف گسترده، معلمان خسته شوند. با توجه به اينكه شبكه‌هاي اجتماعي كمك مي‌كند و اين شرايط براي اعلام و دعوت راحت‌تر است و يك دسته از فعالين هم كه به عنوان پيشرو هستند انگيزه آن‌ها براي استمرار اعتراضات بيشتر از سكوت است تا شايد نتيجه‌اي بگيرند.
ممكن است تاخير در پاسخگويي و يا پاسخ ندادن مسئولين بخشي را دلسرد كند اما بخشي را نيز قوي‌تر مي‌كند و برخي فعالان خسته نمي‌شوند براي همين كسانيكه خسته و نااميد نمي‌شوند ديگران را هم دنبال خود مي‌كشند.

منبع:روزنامه مستقل 22 آذر 1400 خورشیدی