اگر جناب وزیر بخواهند منفعلانه کماکان به نظاره بنشینند…………………
تنها خواسته معلمان از وزیر
محمودرضا اسفندیار
اگر بحث بودجه ۱۴۰۱ و وضع بلاتکلیف و نامطلوب رتبهبندی یا ترمیم حقوق و به تعبیر درست ایشان همسانسازی نبود، میشد به وزیر محترم فرصت ۱۰۰روزه داد تا گزارش عملکردی در راستای برنامههای کوتاهمدت اعلامی دهند. اما این دو مقوله اضطراری و تعیینکننده توانمندی مقام عالی وزارت به عنوان دو شاخص تعیینکننده عیار وزیر است که تاکنون بر خلاف روحیه جهادیای که از جناب نوری سراغ داشتیم…
ورود موثری به این دو اقدام اضطراری و کوتاهمدت مورد مطالبه جامعه فرهنگیان، از ایشان مشاهده نشده است، به نحوی که جامعه معلمان بر آن شد خود از مجاری ممکن، مطالبه این دو مهم را کند که قطعا وضع خوشایندی برای هیچ یک از طرفین نیست نه نهادهای حاکمیتی ذیربط و نه جامعه فرهیخته معلمان.
اگر جناب وزیر بخواهند منفعلانه کماکان به نظاره بنشینند یا نهایت به یک مصاحبه اکتفا کنند و برونداد عینی از دغدغهمندی ایشان در حل مطلوب مساله را شاهد نبود یا همچون برخی وزرای مستعجل پیشین اهتمام لازم و بهنگام به این مهم نداشته باشند که مقام عالی وزارت میتواند با مطالبهگری موثر خود آرامش را در مدرسه و خانواده بزرگ آموزش و پرورش برقرار کند، قطعا مسیر پیشرو چندان امیدبخش نخواهد بود.
افراد عاقل تجربیات خود را به کار میبندند و افراد هوشمند تجربیات مفید دیگران را نیز هم.
جا دارد جناب نوری با هماهنگی نمایندگان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان را دعوت به آرامش کنند و قول پیگیری عاجل و مطالبهگری موثر هم در بحث رتبهبندی شایسته منزلت جامعه معظم فرهنگی به عنوان صاحبان قلم و هم ترمیم بحث بودجه ۱۴۰۱ در راستای افزایش سهم آوپ از GDP و بودجه عموی که کمتر از 11 درصد پیشنهاد شده است را بدهند و در تحقق آن تمام مساعی خود را به کار بندند، چراکه این عین تعامل سازنده و مدیریت جهادی است، همچون رییسجمهور محترم باید به دل رویداد بزنند و در کنار معلمان بایستند تا دوشادوش به عنوان راهبر آموزش مدرسهای یک به یک برنامههای عمل مدنظر را پیش برند.
پرواضح است که همه اهداف پیش روی وزیر و حوزه تعلیم و تربیت بدون همراهی همدلانه بدنه با حوزه ستادی و رفع دیوار موجود بین صف و ستاد که در طول چند دهه شکل گرفت، قابل تحقق نخواهد بود کما اینکه در ۱۹ سال اخیر محقق نشد.
مگر جناب نوری قصد تحول مطلوب و تحقق اهداف سند تا افق ۱۴۰۴ را ندارند؟
مگر برنامه عملیاتی برای تحقق آن ارایه نکردند؟
مگر جز جامعه بزرگ آموزش و پرورش گروه هدف دیگری باید در تحقق آن گام بردارند؟
برادر ارزشی، انقلابی و مومن
بیایید پای کار تا معلمان ببینند که شما دغدغهمند دغدغههایشان هستید تا دغدغهمند دغدغههایتان شوند. آنگونه که دیگر وزرا برای کارکنان خود میکنند و لزومی نیست چاره راه کف خیابان و… باشد.
وزیر محترم اگر در چنین روزهایی در کنار معلمانش نباشد و خود به نمایندگی گزارشی از روند رو به جلوی مطالبهگری از نهادهای مسوول به جامعه معلمان و خانواده بزرگ آوپ ارایه نکنند، به تجربه دیدیم که سرنوشتی جز استعفا، استیضاح و وزارت مستعجل نمیتوان متصور بود، چراکه معلمان هرگز در اینگونه موارد پای حمایت از وزیرشان نایستادند و عدم همراهی بدنه آوپ با وزیر یعنی مجدد هدررفت وقت و منابع.
با نگاهی به ۴ دهه اخیر میتوان دید، وزیری که یک قدم برای جامعه بزرگ فرهنگیان برداشته و خنثی و منفعل عمل نکرده و به نحوی دغدغهمندی خود را بروز داده است، همواره نامشان به نیکی یاد میشود و نقاط عملکردی ضعیفی هم اگر داشت که داشتند، نادیده گرفته میشود.
جناب وزیر بدانند که جامعه معلمان بسیار منصف بوده و کمترین انتظارشان از وزیر آوپ این است که تمامقد وزیر باشد.
منبع:روزنامه اعتماد 23آذر 1400 خورشیدی