معلمان مطالبهگر، آموزش کارآمد
محمد داوری
کمتر زمانی بوده که مانند این روزها معلم و معلمی بر سر زبانها افتاده و در راس اخبار رسانههای داخلی و خارجی قرار گرفته باشد و کمتر سپهر عمومی و افکار عمومی مانند ماهها و هفتههای اخیر متوجه این صنف و حرفه بوده است. هر چند هر کس که چند کلاسی سواد دارد یا به درجات عالی تحصیلی رسیده با مدرسه و کلاس و درس و معلم آشناست و بسیاری خاطرات نوستالوژیک از دوران مدرسه و معلمان خود دارد، اما آنچه این روزها معلم و معلمی را به راس اخبار آورده و توجه همگان را جلب کرده وجه مطالبهگری معلمان است که در این راستا باید پرسشی را مورد تامل قرار داد و آن پرسش این است که این مطالبهگری چه نسبتی با کارآمدی نظام آموزشی دارد؟
بیتردید این پرسش ابعاد گستردهای دارد، اما برای طرح بحث اشارهای کلی خواهم داشت تا شاید بهانهای باشد برای سایر قلم به دستان حوزه آموزش و فعالان رسانهای تشکلها تا بیشتر به آن بپردازند، چراکه به نظر میرسد تصویری ناقص از مطالبهگری معلمان در ذهن عموم نقش بسته که نیازمند اصلاح است تصویری که مطالبه معیشتی به خاطر انعکاس ناقص رسانهها به ویژه صدا و سیما از مطالبات معلمان شکل گرفته و این نگرانی وجود دارد که حرفه معلمی به خاطر آن بیش از گذشته آسیب ببیند و به جای درست کردن ابرو چشم را کور کرده باشیم و بدتر اینکه نه تنها مساله معیشت معلم را حل نکنیم، بلکه منزلت آسیبدیده او را هم لگدمال کنیم. متاسفانه توسط عموم مردم و مسوولان و رسانهها فقط شعارهای معلمان در تجمعات شنیده میشود شعارهایی که البته لازم است شنیده شود اما باید توجه داشت که این شعارها نوک کوه یخ مطالبات معلمان است و اگر به تاریخچه مطالبهگری معلمان نگاه جامعتری بیندازیم و علاوه بر شعارها، مقالات و مصاحبهها و تحلیلها و تفسیرهای کنشگران صنفی و مدنی و رسانهای معلمان را نظری بیندازیم در خواهیم یافت که مطالبات معلمان در واقع یک نقطه محوری دارد و تمام آنچه توسط معلمان معترض فریاد میشود برای رسیدن به آن نقطه محوری است که در واقع مطالبه 15 میلیون دانشآموز و 30 میلیون والدین آنها نیز است و آن نقطه محوری چیزی نیست جز «کارآمدی نظام آموزش و پرورش» . کمتر کسی است که در ناکارآمدی نظام آموزشی ما تردید داشته باشد و کمتر کسی است که محوریت معلم را نپذیرد، چراکه اگر معلم را از چرخه آموزش حذف کنیم سایر عناصر آموزشی بیمعنا خواهند شد و تمام عناصر انسانی و غیرانسانی از بالاترین سطح در وزارتخانه تا پایینترین و مهمترین سطح در مدرسه نقش پشتیبان دارند تا معلم نقش خود را به درستی ایفا کند، لذا هر مطالبهای در ابعاد منزلتی، معرفتی، مهارتی و معیشتی که برای ارتقای حرفه معلمی صورت میگیرد در اصل مطالبه کارآمدی نظام آموزشی است.
منبع: روزنامه اعتماد 27 آذر 1400 خورشیدی