1

گزارش اولیه صدای معلم از نخستین نشست رسانه ای یوسف نوری

انتقاد مدیر صدای معلم در نخستین نشست رسانه ای یوسف نوری از نخستین انتصاب : از دیدگاه مثبت شما در حوزه رسانه تشکر می کنم اما این باید در عمل به اثبات برسد!

وزیر آموزش و پرورش : توقع ما از یک رسانه ، یک توقع فرمایشی نباید باشد . یک درخواست واقعی باید باشد

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از نخستین نشست رسانه ای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

نخستین نشست رسانه ای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز شنبه چهارم دی ساعت ده در سالن اجتماعات وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .

وزیر آموزش و پرورش با ده دقیقه تاخیر وارد سالن شد و با وجود آن حسین صادقی مسئول جلسه وقت ایشان را برای سخنرانی فقط 20 دقیقه اعلام کرد اما آقای نوری نزدیک به 40 دقیقه به ایراد سخن پرداخت .

استقبال خبرنگاران از این نشست قابل توجه بود و بسیاری از آنان برای طرح پرسش ثبت نام کرده بودند ؛ با این حال و در پایان وقت قانونی نشست ، 8 خبرنگار هنوز نتوانسته بودند پرسش های خود را از وزیر آموزش و پرورش بپرسند .

با این حال آن خبرنگاران ضمن طرح پرسش قرار شد تا وزیر آموزش و پرورش پاسخ آن ها را به صورت مکتوب برای آنان ارسال نماید .

دقایق نخستین سخنان وزیر آموزش و پرورش به حوزه « رسانه » اختصاص داشت .

نوری گفت :

گزارش صدای معلم از نخستین نشست رسانه ای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

« من ابتدا می خواهم قدری ارتباط و نقش رسانه را با نظام آموزش و پرورش عرض کنم . مستند هم عرض می کنم .

ارکان فرآیند تربیت در مبانی اسناد تحولی به چهار نهاد تقسیم می شود . برای آن بیشتر از من در جریان قرار بگیرید یک خواهشی دارم .

اصحاب رسانه یک نگاهی به این چند صفحه ای که در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی هست به عنوان یکی از اسناد مبانی تحول بنیادین بیندازند .

سند تحول بنیادین قطعا مستخرج از این سه گانه سند هست . اولی فلسفه تربیت جمهوری اسلامی هست .

صفحات 174 تا 182 را حتمن با پاورقی ها مطالعه بفرمایید.

ارکان فرآیند تربیت عبارتند از : یک- خانواده  ؛ دو – حکومت ؛ سه – رسانه و چهارم نهادها و سازمان های غیردولتی .

ببینید نهاد رسانه چه اهمیتی دارد .

گزارش صدای معلم از نخستین نشست رسانه ای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

و لذا قاعده این بود که ما با شما یک ماه دیگر جلسه داشتیم اما پیش تر گذاشتیم که مباحثی از برنامه را خدمت شما عرض کنیم و یک مقدار آن کارهایی که اجرا شده و می خواهیم انجام دهیم با هم مبادله کنیم .

امروزه قدرت ارتباطات در تحکیم مبانی دولت ها و در حکومت و اداره نقشی بی بدیل دارد . اگر نقش بی بدیلی نداشت در ارکان فرآیند تربیت این را محققانه نمی آوردند و عالمانه هم آوردند .

هر جایی رسانه به کمک ارزش ها و ضد ارزش ها آمد ؛ آن جامعه ارزش مند و یا ضد ارزش خواهد شد . آن جامعه با هنجار و یا ناهنجار خواهد شد .

ارزیابی های زیادی از این نهاد انجام شده است . در این چند صفحه ای که من در مورد فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران عرض کردم به بخشی از این پرداخت شده است و به نقش آن در تربیت .

حتمن این را ببینید .

کتاب های زیادی وجود دارند . دانشمندان زیادی در قدرت ارتباطات و رسانه های ارتباط جمعی کار کرده اند . خوشبختانه امروز رسانه های ما مخصوصن رویش هایی که در رسانه ها وجود دارند به خوبی آن را پی گیری می کنند و الان داریم رفتارهای عالمانه و محققانه و رفتارهای سنجیده رسانه هایمان را مخصوصن با نظام تعلیم و تربیت می بینیم .

ما از رسانه ها انتظار داریم صرف نظر از سلیقه ها ، گرایش ها به اهداف غایی تعلیم و تربیت همه چیز را مستند کنند .

گزارش صدای معلم از نخستین نشست رسانه ای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

نیاز امروز ما در رسانه همین است .

اگر بخواهیم در جایی در مورد سند تحول بنیادین گفتمان سازی کنیم بی شک این کار را باید رسانه انجام دهد .

الان هر فرد هم می تواند یک رسانه برای خودش ایجاد کند و برای همین جدا آوردم .

در عصر رسانه با شتاب و جهش فن آوری اطلاعات و ارتباطات و آی سی تی و مخصوصن آن سی داخلی آی تی ، این اتفاق افتاد .

این ارتباطات به منابع تبدیل شد . منابعی که چارچوب بندی می کند و افکار عمومی را مدیریت می کند .

رسانه ، این نقش را دارد . به سمت ارزش ها و چارچوب بندی و مدیریت افکار عمومی به سمت ارزش ها .

این توقع ما از یک رسانه ، یک توقع فرمایشی نباید باشد . یک درخواست واقعی باید باشد .

هر جایی رسانه ، ضعفی را دید حتمن منتقدانه و مشفقانه منتقل کند و ما برای او آن نقیصه و برای آن چالش با کمک هم راهکار و پیشنهاد بدهیم و این را در جامعه منتشر کنیم .

تفاوت نظام تعلیم و تربیت با دیگر دستگاه ها همین جاست . در هیچ کدام از دستگاه ها ، این به عنوان ارکان فرآیند آن دستگاه باشد اما برای ما ارکان فرآیند تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران است .

به عنوان یک خادم و همکار عزیزان فرهنگی و خادم و خدمتگزار این عزیزان از شما تقاضا دارم این رسالت را با هم به انجام برسانیم .

از همکارانم می خواهم که بستر حضور رسانه ها را فراهم کنند مخصوصن در استقرار سند تحول بنیادین . اگر استقرار سند تحول بنیادین اتفاق بیفتد آن اجزا و یا بخش ها و زیر مجموعه ها در حوزه های مختلف اتفاق خواهد افتاد .

قطعا با شما این دوستان من همراهی خواهند کرد و از ظرفیت بسیار بالای شما استفاده خواهند کرد . »

معمولا در نشست های رسانه ای شورای معاونین حضور داشتند اما در نشست امروز برخی معاونین و آن هم در تعداد بسیار محدود حضور پیدا کرده بودند .

خبرنگار ایسنا به عنوان نخستین پرسش کننده ابتدا ضمن تبریک به یوسف نوری برای انتخاب وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش  از تعامل ایشان و تیم وی با رسانه ها انتقاد کرد .

فاطمه اسماعیلی از وزیر آموزش و پرورش پرسید که با توجه به گذشت چهار ماه از شروع کار کابینه در دولت سیزدهم چرا تغییرو تحولات را در وازتخانه آغاز نمی کند و چرا خبری از انتصابات نیست ؟

خبرنگار ایسنا تاکید کرد که وزارت آموزش و پرورش به حال خود رها شده است .

زمانی که نوبت به طرح پرسش توسط مدیر صدای معلم رسید ، علی پورسلیمان در مقدمه ضمن انتقاد از نخستین انتصاب یوسف نوری در هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش گفت : « از دیدگاه مثبت شما در حوزه رسانه تشکر می کنم اما این باید در عمل به اثبات برسد که می تواند از طریق تعداد و تعدد نشست های رسانه ای وزیر آموزش و پرورش و میزان پاسخ گویی وی و همکاران وی در تعامل با رسانه ها مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار گیرد .

گزارش صدای معلم از نخستین نشست رسانه ای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

پورسلیمان ضمن اشاره به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد کلید خوردن بحث انتصابات در وزارت آموزش و پرورش از نخستین انتصاب یوسف نوری در مورد مدیر کل هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرد و تصریح و تاکید کرد که اگر قرار است بقیه انتصابات با همین منطق باشد اساسا نیازی به آوردن فرد جدید نیست ! طوری نشود که بگویند کسی نرفته که بهتر از او بیاید !

انتصابات زمانی قابل قبول و مفید فایده است که متکی و مبتنی بر یک منطق کارشناسی و علمی مشخص و در نظر گرفتن مصالح و منافع جمعی آموزش و پرورش باشد .

همچنین در بخش دیگر ، محمد داوری خبرنگار روزنامه اعتماد با انتقاد از سخنان وزیر آموزش و پرورش که به اظهار نظر در مورد تجمعات اعتراضی معلمان پرداخت و افراد شرکت کننده در این تجمعات را نماینده همه یک میلیون و هشتصد هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته را ندانسته بود گفت : « پرسش من در مورد اعتراضات معلمان هست . من متاثر شدم که شما فرمودید چند نفری و یا چند هزار نفری .

گزارش صدای معلم از نخستین نشست رسانه ای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

اگر یک معلم معترض باشد ؛ اعتراضش ارزش ندارد ؟

و تشکل ها ، مطالبه گری و برخورد امنیتی با معلمان زندانی در نگاه شما چه جایگاهی دارد ؟

آیا شما هم معلمان را تحریک شده از سوی مخالفین و آن ور آبی ها می دانید ؟