1

نظام معلمی ساختاری برای انسجام صنفی و ارتقای حرفه معلمی

عبدالحسین هاشمی مسئول کارگروه سازمان نظام معلمی سازمان معلمان ایران در گفت و گو با سخن معلم عنوان کرد:

یکی از مطالباتی که کمی مورد مناقشه است اما در کلیت آن میان کنشگران صنفی و سیاسی و کارشناسان توافق نسبی وجود دارد تاسیس سازمان صنفی نظام معلمی است، مطالبه ای که از طرح اولیه آن نزدیک به دو دهه می گذرد، یعنی از زمانی که در بهار اصلاحات تشکل های معلمی سربرآوردند و سازمان معلمان ایران و سپس کانون صنفی معلمان ایران و بعد از آن مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تاسیس شدند و در کنار انجمن اسلامی معلمان که سابقه اش به قبل از انقلاب می رسید به مطالبه گری صنفی و سیاسی پرداختند جای خالی یک نظام صنفی احساس می شد که فراتر از گرایش های سیاسی و اندیشه ای و فکری تمام معلمان را سازمان دهی کند تا هم انسجام صنفی ایجاد شود و هم حرفه معلمی سرو سامان بگیرد و هم برخی از وظایف مرتبط با این حرفه بر دوش این سازمان گذاشته شود.

این مطالبه اما علی رغم کارهای کارشناسی و تدوین اساسنامه پیشنهادی و تعامل صاحب نظران و کارشناسان و مدیران و مسئولان به سرانجام نرسید حتی در مجلس گذشته توسط عده ای از نمایندگان در قالب طرحی ارائه شد اما هیچ وقت در صحن علنی مطرح نشد.

حالا در شرایطی که معلمان با تجمعات گسترده نخستین اولویت یعنی برخورداری از حقوق و مزایای عادلانه و منصفانه و بالاتر از خط فقر و همتراز با سایرکارکنان را مطالبه می کنند، برخی از فعالان و تشکل ها تشکیل سازمان نظام معلمی را هم در دستور کار خود قرار داده و یکی از مطالبات خود اعلام کرده اند.

سازمان معلمان که با تشکیل کارگروهی از همان ابتدا در زمینه رتبه بندی و همسانسازی تا کنون فعال و پیگیر بوده است با تعیین عبدالحسین هاشمی بعنوان مسئول کارگروه سازمان نظام معلمی در صدد است پیگیر این مطالبه نیز باشد.

برای زمینه سازی در مدت کوتاهی که از تشکیل این کارگروه می گذرد فعالیت های انجام شده است و مسئول این کارگروه پس از تشکیل کارگروه مربوطه به رایزنی و همفکری با افراد مختلف در این زمینه پرداخته است که برای اطلاع از فعالیت های انجام گرفته گفت و گوی کوتاهی انجام دادیم با ایشان که تقدیم مخاطبان سخن معلم می نمائیم.

 هاشمی در پاسخ به پرسش سخن معلم که پس از دریافت ابلاغ از سوی دبیرکل و تشکیل کارگروه نظام معلمی چه کردید گفت: اولین جلسه کارگروه تخصصی تشکیل سازمان نظام معلمی به اتفاق دبیرکل سازمان معلمان  در فضای مجازی تشکیل گردید که در این جلسه طی مباحث و گفت وگو های انجام شده بین بنده بعنوان مسؤل کارگروه تخصصی تشکیل سازمان نظام معلمی ایران و دبیر کل سازمان معلمان، پیرامون دعوت از اعضا و افراد علاقمند به تشکیل سازمان نظام معلمی، چگونگی تشکیل جلسات کارگروه و  اقدامات مناسب در راستای اهداف تشکیل کارگروه ، تصمیماتی اتخاذ گردید.

وی در ادامه گفت: دومین جلسه کارگروه تخصصی تشکیل سازمان نظام معلمی یک هفته بعد با حضور اعضای کارگروه در فضای مجازی تشکیل گردید که در این جلسه از سوی اعضای کارگروه کلیاتی در مورد طرح پیشنهادی« قانون سازمان نظام معلمی» که در جلسه علنی مورخه ۱۳۹۸.۹.۲۴ در صحن مجلس شورای اسلامی وصول شده بود مباحثی مطرح و گفت وگو انجام شد و مقرر گردید در جلسات آتی متن طرح پیشنهادی سازمان نظام معلمی به عنوان متن طراز مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با قانون نظام پزشکی و پرستاری هم مقابله شود. و اعضای کارگروه نقد و  نکته نظرات خود را پیرامون آن طرح کنند. تا در آینده‌ی نزدیک حاصل گفت و گوها و گزارش مبسوط جلسات کار گروه در جلسه شورای مرکزی سازمان معلمان ارایه گردد. و نسبت خط و مشی واحد در روند پیگیری تأسیس سازمان نظام معلمی اتخاذ تصمیم شود.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که چگونه محتوای این طرح مورد بررسی قرار گرفت؟ گفت: سومین جلسه کارگروه تخصصی تشکیل سازمان نظام معلمی با حضور اعضای کارگروه در فضای مجازی تشکیل گردید که در این جلسه مواد ۱ و ۲ از طرح پیشنهادی سازمان نظام معلمی که در مجلس شورای اسلامی وصول شده بود قرائت و با مواد ۱ و ۲ قانون نظام پزشکی و پرستاری تطبیق داده و مقایسه شد. و در ادامه اعضای کارگروه نکته نظرات خود را پیرامون آن‌ها طرح کرده و برخی توضیحات اعضاء نیز شنیده شد.

وی در ادامه افزود: در چهارمین جلسه کارگروه تخصصی تشکیل سازمان نظام معلمی که هفته اول بهمن با حضور اعضای کارگروه در فضای مجازی تشکیل گردید ماده ۳ از طرح پیشنهادی سازمان نظام معلمی که در مجلس شورای اسلامی وصول شده بود  قرائت گردید و پیرامون بندهای چهارده گانه آن و تبصره های مربوطه، بحث و گفت و گو انجام شد و اعضای کارگروه نکته نظرات خود را پیرامون آن‌ها طرح کرده و برخی توضیحات اعضاء نیز شنیده شد.

هاشمی در بخش دیگری از این گفت و گو به سخن معلم گفت:  پنجمین جلسه کارگروه تخصصی تشکیل سازمان نظام معلمی ۱۵ بهمن ماه  با حضور اعضای کارگروه در فضای مجازی تشکیل گردید که در این جلسه ماده ۴ تا ۷  از طرح پیشنهادی سازمان نظام معلمی که در مجلس شورای اسلامی وصول شده است، قرائت گردید و پیرامون مواد مذکور  و تبصره های مربوطه، بحث و گفت و گو انجام شد در ضمن مقایسه‌ای هم با قانون نظام پزشکی و پرستاری شد. اعضای کارگروه نکته نظرات خود را پیرامون آن‌ها طرح کرده و برخی توضیحات اعضاء نیز شنیده شد.

مسئول کارگروه سازمان نظام معلمی سازمان معلمان ایران در پایان و در پاسخ به این پرسش خبرنگار سخن معلم که آیا رایزنی و گفت و گوهائی خارج از کارگروه و تشکل خودتان داشتید؟گفت: بله ما برای آشنایی با اهداف و انگیزه طراحان آن با یکی از نمایندگان امضا کننده این طرح در مجلس قبلی دیدار و گفت و گو داشتیم و با چند تن از فعالان نظام پزشکی و مهندسی و پرستاری نیز تبادل نظر انجام داده ایم که بسیار مفید و راهگشا بود و امیدواریم با تصویب این طرح زمینه انسجام صنفی معلمان و ارتقای حرفه معلمی فراهم شود.