1

آخرین وضعیت رتبه بندی از زبان مسئول کارگروه سازمان معلمان ایران

تغییرات رتبه بندی و ارسال دوباره به شورای نگهبان

بالاخره لایحه رتبه بندی معلمان که ده سال است بحثش مطرح بوده و امسال با ارائه لایحه توسط دولت در دستور کار مجلس قرار گرفت اما فرایند بررسی آن و رفت و آمد میان مجلس و دولت چندین ماه به طول انجامید ، در یک ماه مانده به پایان سالی که نخست وعده داده شده بود از فروردین اجرا شود و بعد وعده اجرای آن از مهر داده شد حالا که اسفند آغاز شده است دارد روانه شورای نگهبان می شود تا این شورای 12 نفره دوباره اصلاحات 290 نماینده ابراز کنند.

در این روزها که معلمان از این تاخیرها و رفت و آمدها عصبانی شده و فریاد اعتراضشان در شهرهای مختلف پرتکرار شده است پرسش مشترک این است که بالاخره چه اتفاقی برای این لایحه افتاده است آیا همچون شیر بی یال و دم اشکم شده است و یا می تواند مرحمی بر زخم های معیشتی فرهنگیان باشد.

در پاسخ به این پرسش رامین کریم نیا مسئول کارگروه رتبه بندی و همسانسازی با ارسال توضیحی معایب و محاسن و ابهامات و پرسش های مرتبط با آخرین وضعیت این طرح را برشمرده است.متن ارسالی وی به سخن معلم به این شرح است:

محاسن ؛معایب؛ ابهامات و پاسخ به سوالاتی درباره آخرین لایحه رتبه بندی

الف) محاسن:

  • تعریف دقیق کارکنان اداری که مشمول رتبه بندی می شوند.
    -حذف عملکرد رقابتی در احراز رتبه و به جای آن قرار دادن تجربه.
  • تاثیر بیشتر مدرک تحصیلی و سابقه به جای پژوهش و …
  • حذف عبارت منوط بودن تامین بودجه به نظر دولت در سالهای آینده .
  • جدا کردن مبلغ رتبه بندی از مبنای محاسبه حداقل حقوق .
  • امکان استفاده از دو معلم در هییت های ممیزی( دو‌نفر صاحبنظر)
    ب) معایب
    ۱- بزرگترین عیب عدم تاثیر آنچنانی بر کیفیت کار و افزایش منزلت و معیشت معلمان طبق مفاد سند تحول است .
    ۲- قطع ارتباط معلمان با مشاغل یکسان یعنی اساتید دانشگاه طبق تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون توسعه ششم است .
    ۳- کاهش شدید کف دریافتی معلمان جوان با توجه به وعده ۸/۰۸۰ تومان.
    ۴- عدم تاثیر خدمت در مناطق محروم ؛مرزی ؛ ابتدایی؛ و استثنایی .
    ۵ – افزایش زمان اجرای فرایند رتبه‌بندی از یک ماه به سه ماه.
    ۶ – خروج از رسته آموزشی و فرهنگی پس از دوبار تنزل رتبه.
    ۷ – حذف سایر بندهای موثر حکم بر افزایش مبلغ رتبه بندی مانند مناطق محروم و غیره.
    د)ابهامات :
    -عدم تعیین میزان بودجه مورد نیاز.
  • مشخص نبودن زمان پرداخت ( امسال یا سال بعد) .
  • عدم مشخص بودن تاثیر سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و غیره بر رتبه بندی .
  • مشخص نبودن این که آیا برای ورود به رتبه بندی باید دو سال سابقه داشته باشند یا همه معلمان از بدو خدمت مشمول می شوند.
    د) سایر موارد:
    درصد افزایش برای رتبه های پنج گانه:
    با توجه به اینکه افزایش رتبه بندی شامل ۳ آیتم حق شغل؛حق شاغل و فوق العاده شغل خواهد بود و مجموع این سه مورد تقریباً ۶۰ درصد کل حقوق را تشکیل می دهد( اعداد فرضی هستند) بنابراین میزان افزایش رتبه های مختلف به شرح زیر است : رتبه آموزشیار معلم ۲۷ درصد کل حکم؛ مربی معلم ۳۳ درصد کل حکم؛ استادیار معلم ۳۹ درصد کل حکم؛ دانشیار معلم ۴۵ درصد کل حکم و استاد معلم ۵۴ درصد کل حکم .
    سوال : آیا باید دوباره در شورای نگهبان تایید شود و ممکن است است تایید نشود؟
    بله باید مجدداً در شورای نگهبان بررسی شود با توجه به حضور نماینده شورای نگهبان در برخی جلسات کمیسیون آموزش به احتمال زیاد تصویب می شود.
  • آیا دولت نامه پذیرش بار مالی را داده است ؟خیر هنوز نداده و اگر به همراه ارائه لایحه به شورای نگهبان پذیرش بار مالی کتباً ضمیمه نشود مجدداً طبق اصل ۷۵ قانون اساسی برگشت میخورد.
  • آیا اجرایی شدن این لایحه به امسال می رسد ؟
    با توجه به اینکه بیشتر آیین نامه اجرایی قبلا نوشته شده (البته نیاز به اصلاحاتی دارد) اگر شورای نگهبان و وزارت آموزش و پرورش تعجیل نمایند امکان اجرا در آخرین روزهای سال جاری هست….
  • رامین کریمی نیا مسئول کارگروه رتبه بندی سازمان معلمان ایران
    ۱۴۰۰/۱۲/۱