از دیدار فرهنگیان با رئیس دولت سیزدهم تا تجمع فرهنگیان ولایی
در فاصله حدودا یک هفته ای دو خبر مهم در حوزه آموزش و پرورش رسانه ای شد که این دو دیدار شاید تصویری از جایگاه آموزش و پرورش در دولت سیزدهم باشد تصویری که حالا در آستانه یک ساله شدن دولت و گذشت حدود یک سال از اعتراضات اخیر فرهنگیان پیام روشنی دارد البته برای دریافت ابعاد این دو دیدار باید انعکاس رسانه ای را از منابع مختلف پی گرفت اما خلاصه ای از این دیدارها را از خبرگزاری دولت و خبرگزاری فارس در معرض مخاطبان سخن معلم قرار می دهیم و در روزهای آینده مطالبی تحلیلی پیرامون این دیدارها خواهیم داشت.
تهران – ایرنا – رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران قوی بدون تعلیم و تربیت اصولی و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش قابل تصور نیست، اظهار داشت: آنچه در حوزه آموزش و پرورش هزینه میشود، سرمایهگذاری برای تضمین توسعه و پیشرفت آینده کشور است.
به گزارش ایرنا، آیتالله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در نشست هماندیشی با جمعی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور، بر ضرورت حمایت عملی از فرهنگیان تاکید کرد و اظهار داشت: دولت مصمم است همه ابعاد قانون رتبهبندی معلمان را در راستای ارتقای شأن و منزلت فرهنگیان عزیز مورد توجه قرار دهد و به این وسیله در راستای ارتقای کیفیت آموزش در کشور گام بردارد.
رئیس جمهور افزود: متأسفانه در خصوص رتبهبندی معلمان صرفاً بخش مالی برجسته شده اما از ابعاد مختلف دیگری که میتواند جایگاه فرهنگیان را در جامعه ارتقاء دهد، غفلت شده که این به نوعی ظلم در حق این قشر فرهیخته است.
دولت سند تحول آموزش و پرورش را پیگیری و اجرا خواهد کرد
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران قوی بدون تعلیم و تربیت اصولی و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش قابل تصور نیست، اظهار داشت: آنچه در حوزه آموزش و پرورش هزینه میشود، سرمایهگذاری برای تضمین توسعه و پیشرفت آینده کشور است.
آیتالله رئیسی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را یک ضرورت خواند و گفت: این سند از اسناد بالادستی است و دولت حتماً آن را به عنوان مهمترین سند، پیگیری و اجرایی خواهد کرد.
رئیس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم پیگیری وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: پیگیری وضعیت این صندوق از مهمترین دغدغههای فرهنگیان محترم است و ضرورت دارد، مسئولان مربوطه با جدیت در این زمینه اقدام کنند و در راستای رفع نگرانی معلمان عزیز گام بردارند.
آیتالله رئیسی همچنین با انتقاد از وجود سامانههای متعدد و پراکنده در حوزه تعلیم و تربیت بر لزوم نظمبخشی به این سامانهها تأکید کرد و از وزیر آموزش و پرورش خواست هر چه سریعتر اقدام برای ساماندهی این عرصه را آغاز کند.
معلمان در دوره کرونا مجاهدانه وارد عرصه شدند
رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از همت و تلاش دلسوزانه معلمان کشور در دوران کرونا که عرصه آموزش به دانشآموزان را رها نکردند، اظهار داشت: معلمان عزیز در دوره کرونا واقعاً مجاهدانه وارد عرصه شدند و با خلاقیت و ابتکار تلاش کردند تعلیم و تربیت فرزندانمان دچار وقفه یا افت نشود.
آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود مطالب مطرح شده در خصوص استفاده بهینه از فضای مدرسه در جهت ارتقای تعلیم و تربیت را حائز اهمیت دانست و گفت: ضرورت دارد تلاش کنیم استفاده بهتر و مناسبی از ظرفیتها و امکانات موجود داشته باشیم تا بهرهوری افزایش یابد.
تاکید بر اهمیت جذب نیروی انسانی کارآمد، جوان و انقلابی به بدنه آموزش و پرورش
رئیسجمهور به اهمیت جذب نیروی انسانی کارآمد، جوان و انقلابی به بدنه آموزش و پرورش اشاره کرد و با یادآوری جایگاه مهم دانشگاه فرهنگیان در این حوزه تصریح کرد: امروز باید این دانشگاه هم در حوزه زیرساختهای آموزشی و هم نیروی انسانی متعهد و متخصص، متحول شود.
آیتالله رئیسی درخصوص سخنان یکی از حاضرین مبنی بر ایجاد تحول در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ضمن احترام به همه پیشکسوتان و کسانی که در حوزه آموزش و پرورش تلاش کردهاند، امروز ضرورت دارد که شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان اتاق فکر ایجاد تحول آموزشی در کشور نقشآفرینی کند و با حضور نیروهای تحولخواه، نگاه نو و خلاقانه در آن حاکم شود.
نیروهای با کفایت و متعهد میتوانند منشأ تحول در حوزههای مختلف باشند
آیتالله رئیسی افزود: نیروهای باکفایت و متعهد فراوانی در نقاط مختلف کشور حضور دارند که میتوانند منشأ تحول در حوزههای مختلف باشند و ضرورت دارد از این ظرفیت استفاده شود.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سخنان یکی از معلمان در خصوص نظام عادلانه پرداخت حقوق تصریح کرد: دولت معتقد است که در همه حوزهها باید بر مبنای عدالت رفتار شود و لازم است عدالت در جذب نیرو، عدالت در بکارگیری، عدالت در ارتقاء و عدالت در پرداخت حقوق همزمان مورد توجه قرار بگیرد.
آیتالله رئیسی با تاکید بر ایجاد فضای رقابتی برای جذب نیرو به آموزش و پرورش افزود: برای جذب نیروی متعهد به آموزش و پرورش باید بستری فراهم شود که در رقابت عادلانه بهترینها جذب آموزش و پرورش شوند، زیرا این حوزه، جایگاه ویژهای دارد و لازم است کسانی در آن فعال باشند که نگاه انسانساز و تربیتی داشته باشند. همچنان که خداوند برای تربیت انسانها بهترین مخلوقات خود را فرستادند.
در این نشست ۱۶ نفر از فرهنگیان و فعالان حوزه آموزش و پرورش کشور در سخنانی دیدگاهها و پیشنهادات خود را برای تقویت و ارتقاء تعلیم و تربیت و رفع مشکلات فرهنگیان مطرح کردند.
افزایش سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم، حمایت از معلمان شاغل در مناطق محروم، تقویت معاونت پژوهشی، فرهنگسازی در خصوص بازیافت کاغذ باطله و استفاده از آن برای مدرسهسازی، ارتقاء کیفیت برنامههای آموزشی معلمان قرآن، بهبود روشهای تعلیم قرآن در مدارس، تهیه و تکمیل تجهیزات کارگاهی در هنرستانها، توجه به انتصابات در حوزه آموزش و پرورش، برخورد با مافیای کتب درسی، رفع مشکلات و چالشهای آموزش و پرورش عشایری، ارتقاء کیفیت مدارس دولتی و یک دست کردن مدارس در سراسر کشور، توجه به سیستم ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی، توجه به همسانسازی حقوق معلمان، تأکید بر عدالت آموزشی، رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان، استفاده از مدیران جهادی و انقلابی در حوزه آموزش و پرورش، خانهتکانی در شورای عالی آموزش و پرورش، اجرای قانون جامع ایثارگران و نظمبخشیدن به سامانههای موجود در آموزش و پرورش از جمله محورهای سخنان فرهنگیان در این نشست بود.
گردهمایی سراسری فرهنگیان ولایی و انقلابی/ اجازه نمی دهیم فرصتطلبان به اعتبار معلمی خدشه وارد کنند
گردهمایی فرهنگیان ولایی و انقلابی با موضوع پیوند با ولایت و پیگیری مطالبات فرهنگیان در راستای حمایت از ارزش های انقلاب اسلامی برگزار شد.
خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: گردهمایی فرهنگیان ولایی و انقلابی با موضوع پیوند با ولایت و پیگیری مطالبات فرهنگیان در راستای حمایت از ارزشهای انقلاب اسلامی و اعلام برائت از هنجارشکنان وابسته و نیز تبیین وزین و ترسیم بااصالت مطالبهگری منزلت و کرامت و حقوق فرهنگیان کشور، تشکل فرهنگیان انقلابی، گردهمایی پیوند با ولایت و پیگیری مطالبات فرهنگیان، عصر امروز در تالار فرهنگ تهران برگزار شد.
تجمع معلمان تهرانی در ادامه تجمع معلمان انقلابی که امروز در سراسر کشور برگزار شد.
فرهنگیان در این مراسم شعارهایی چون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر انگلیس»، «منافق حیا کن معلمو رها کن»، «مسؤول انقلابی یار معلمان است» و «معلمان کشور فدائیان رهبر» را سر میدادند.
*صرفا خواهان بهبود وضع معیشتی معلمان هستیم
معصومه بوربور معلم ابتدایی شهر تهران در این مراسم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ 12 اردیبهشت 1384 با عنوان «منزلت معلمی فقط این نیست که یکی را تکریم و احترام کنند و دستش را ببوسند؛ منزلت معلمی یعنی تأثیرگذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگیِ یک ملت. اگر جامعه معلمان بتواند این کار را انجام دهد، منزلت معلمی حفظ شده» اظهار کرد: سخن معروف امام خمینی(ره) که «معلمی شغل انبیاست» یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود. تزکیه، تعلیم، کتاب و حکمت الهی، چهار واژه کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران الهی بوده است.
وی ادامه داد: هدف اصلی معلم، شناسایی، کشف، پرورش، هدایت و به فعل درآوردن استعدادهای دانش آموزان است که به تبع در این مسیر، سختیها و مشقتهایی برای معلمان ایجاد شده است.
بوربور با بیان اینکه نقش معلمان در دفاع مقدس و پس از آن خصوصا در ایام سخت کرونا بر کسی پوشیده نیست، افزود: معلمان دوش به دوش سایر اقشار زحمتکش در کنار هموطنان عزیز، مشغول خدمت رسانی به آنها بودند اما چند سالی است که نقش و جایگاه معلم در جامعه کمرنگ جلوه داده شده است و همین مسأله باعث کاهش انگیزه در این قشر شده است.
اجازه نمیدهیم افرادی معلومالحال و فرصت طلب با ورود به صفوف معلمی، به اعتبار معلمان خدشه وارد کنند
وی اضافه کرد: از آنجا که نقش آموزش در پرورش آینده سازان این مرز و بوم، حیاتی است لذا خواهان عنایت و توجه بیشتر مسؤولان نسبت به وضعیت معلمان زحمتکش هستیم؛ البته به دلیل تحریم ناعادلانه دشمنان، شرایط اقتصادی مردم و قشر معلمان در وضعیت بد قرار گرفته است و این موضوع تمرکز معلمان را بر هم زده است لذا استدعا دارم به وضعیت معیشتی معلمان با حساسیت بیشتری توجه شود.
این معلم مقطع ابتدایی ادامه داد: در ماه های اخیر دشمنان انقلاب، به بهانه اعتراض بهحق معلمان به وضعیت معیشتیشان، باعث تجمعات به ظاهر صنفی و غیرقانونی در سطح کشور شدند و از همینجا اعلام می کنیم که صرفا خواهان بهبود وضع معیشتی معلمان هستیم بدون شک اصل مطالبات معلمان حق است و مسؤولان وزارت آموزش و پرورش باید در جهت بهبود حقوق معلمان فعالیت کنند.
وی تصریح کرد: رتبهبندی حق عقب مانده معلمان است که بیش از 10 سال در دستور کار دولت های قبل معطل مانده است اما اجازه نمیدهیم افرادی معلومالحال و فرصت طلب با ورود به صفوف معلمی، به اعتبار معلمان خدشه وارد کنند. ما میراث داران حاج قاسم هستیم و برای تربیت نسلی انقلاب تلاش میکنیم.
*مدافعان دروغین حقوق فرهنگیان، چرا در برابر اهانتآمیزترین اقدامات سکوت کرده بودند
یحیی ولایتی از معلمان در این مراسم، با بیان اینکه فرایند رتبهبندی معلمان به یک جریان سیاسی تبدیل شده است، اظهار کرد: عدم شفافسازی چگونگی پرداختها، غیر واقعی دیدن بخشی از ارزشیابی و وجود ابهام در آییننامه اجرایی موجب رنجش، اعتراض و نگرانی فرهنگیان را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: کسانی که به دنبال فرصتی برای برنامهریزی و ساماندهی تجمعات اعتراضآمیز خیابانی به بهانه دفاع از حقوق صنفی فرهنگیان موجب تحصن، تعطیلی مدارس، به خیابان کشاندن فرهنگیان را فراهم کردند و با بیانیهها و فراخوانها، شعارهای ساختارشکنانه، اقدامات بر خلاف شؤون فرهنگیان را رقم زدند، نابخشودنیترین آسیب را به جایگاه اجتماعی و سیاسی فرهنگیان وارد کردند.
ولایتی افزود: در دولت گذشته، ادبیات توهینآمیز مختلف از مقامات بالای دولت نسبت به فرهنگیان ادا شد، جملاتی مانند «حقوق همینی که هست، شما با همین حقوق استخدام شدی، می خواهی بمان، می خواهی برو، کسی شما را زور نکرده است که بمانی» یا «معلمان را نباید پرتوقع کنید»؛ سؤال اینجاست که مدافعان دروغین حقوق فرهنگیان، چرا در برابر اهانتآمیزترین اقدامات سکوت کرده بودند و امروز محور دفاع صنفی و حقوق فرهنگیان شدند.
مدافعان دروغین حقوق فرهنگیان، چرا در برابر اهانتآمیزترین اقدامات سکوت کرده بودند و امروز محور دفاع صنفی و حقوق فرهنگیان شدند
وی اضافه کرد: ضمن احترام به عزیزانی که از 8 شهریور 1400 تا اول اردیبهشت 1401 در 11 تجمع اعتراضآمیز برای پیگیری مطالبات به صحنه آمدند، باید پرسید چه کسانی و چه گروههایی پشت صحنه باعث به میدان آوردن معلمان شدند. نباید پرسید که چرا در تجمع مسالمتآمیز، شعارها و اقدامات ساختارشکنانه بر علیه نظام بروز و ظهور میکند.
ولایتی با اشاره به حضور برنامه هماهنگ و ساماندهی شده فتنهگران برای سوءاستفاده از فرهنگیان، گفت: شورای هماهنگی تشکلهای صنفی بهترین مکانیزم برای صنفی نشان دادن اعتراضها و تبدیل آن به خشونت و امنیتی کردن فضای کشور است؛ هرچه به پایان اسفند نزدیک شدیم، شعارها تغییر کرد و متوجه حاکمیت شد.
وی با اشاره دامن زدن به شعارهای زندان سیاسی، اضافه کرد: چرا مطالبه محوری آنها، آزادی زندانیان سیاسی است. جالب است که برخی دستگیر هم نشدند و فقط احضاریه رفته است.
*در طول 8 سال دولت قبل، هیچ اقدامی برای اجرای رتبهبندی انجام نشد
امیرحسین مهدیزاده مدیر هنرستانی در منطقه 13 تهران با اشاره به اینکه معلمی، شغل انبیاست، گفت: شغل انبیا، نجات بشریت و ایجاد یک جامعه انسانی برتر و بالاست پس به خوبی میشود به اهمیت شغل معلمی پی برد و حل مشکلات معلمان را سرلوحه کار خود قرار داد. یکی از الزامات این امر، معیشت معلمان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر طرح نظام رتبهبندی معلمان مهمترین مقوله این موضوع است که در طول 8 سال دولت قبل، هیچ اقدامی برای اجرای آن انجام نشد؛ البته در پایان دولت، لایحهای به مجلس ارائه شد؛ آیا این عمل یک نمایش سیاسی از جانب دولت نبود؟
مهدیزاده اضافه کرد: در طرح رتبهبندی قرار بود هم کیفیت آموزشی بالا برود و هم در دغدغههای معیشتی رفع شود اما لایحه ارائه شده دولت، مسأله کیفیت و افزایش دستمزد را مورد توجه نداشت.
وی با بیان اینکه درخواست معلمان اجرای سریعتر قانون رتبهبندی معلمان است، گفت: ما معلمان میدانیم که اصحاب فتنه که در 8 سال قبل برای معلمان دلسوزی نمیکردند، با دست گذاشتن روی مشکلات این قشر ولایی، ادعای پرچمداری از خواستههای صنفی را دارند و میدانند که برای بازگشت به صحنه سیاسی جامعه، بهترین گروه، فرهنگیان و فرهیختگان هستند.
این مدیر هنرستان افزود: این معلمان با خارج کردن درخواست به حق معلمان از مسیر قانونی و مصاحبه با رسانههای معاند و درخواست از معلمان برای ترک کلاس درس، به دنبال سیاسیکاری هستند.
*دولت قبل با احساسات یک میلیون فرهنگی بازی کرد!
سیدعلی یزدیخواه نماینده مجلس نیز این این مراسم، اظهار کرد: وقتی لایحه رتبهبندی معلمان به مجلس ارائه شد، آقای منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بنده گفت که «من پیش آقای نوبخت بودم و او گفت که لایحه را جلو ببرید و دولت پشت سر شماست». گفتم «آقا منادی کتبا سازمان مدیریت نامه زده است؟»، گفت «نه، ولی گفت نگران نباشید». اما بعدا معلوم شد که آقای نوبخت گفت که هیچ اعتباری برای رتبهبندی معلمان نداریم؛ یعنی او با احساسات یک میلیون فرهنگی بازی کرد.
وی ادامه داد: مجلس، لایحه را در دستور آوردند که آقای میرکاظمی به مجلس آمد و گفت که ما پول نداریم و این اقدام باعث میشود که تورم بالا برود؛ اما در نهایت در آن جلسه قبول که سازمان برنامه و بودجه 25 هزار میلیارد تومان را برای سال 1400 بدهد.
یزدیخواه افزود: مجلس بالاخره لایحه را تصویب کرد و به شورای نگهبان رفت و آنجا گفتند که اعتبارش کجاست؟ چراکه مجلس نمیتواند قانونی داشته باشد که بار مالی برای دولت ایجاد کند و در نهایت هم دولت لایحه بودجه را با 25 هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبهبندی معلمان در سال 1401 ارائه داد.
وی اضافه کرد: در نهایت درخواست دادیم که دولت 12 هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمان در 6 ماهه دوم سال 1400 پیشبینی شد. اما اعتبار رتبهبندی که 36 هزار میلیارد تومان، اعتبارش پایدار است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: وقتی قانون تصویب شد، دولت سه ماه فرصت برای تدوین آییننامه فرصت دارد؛ وزیر آموزش و پرورش در چندین جلسه که درباره رتبهبندی بحث شد، حضور فعالی نداشت. چه مسأله مهمتر از رتبهبندی است. ضمن اینکه ما از انتصابات نیز گلایه داریم.
وی با بیان اینکه دوگانگی در سیاستهای آموزش و پرورش موج میزند، گفت: بچههای مدارس ما تا بهمن در شهرری به دلیل ثبتنام اینترنتی، کتاب نداشتند. الان آموزش و پرورش چند سامانه دارد و مدیران مدارس سردرگم شدند.
* مدیرانی که از بانیان وضع موجود هستند، برکنار شوند
در بیانیه پایانی گردهمایی فرهنگیان انقلابی در اردیبهشت ۱۴۰۱ آمده توسط مریم شهریاری یکی از معلم قرائت شد، آمده است: یاد استاد شهید، مرتضی مطهری که دغدغه اصلی او تحول اساسی و ارتقا و اصلاح جامعه اسلامی بود را گرامی میداریم و به روان پاک شهیدان رجایی و باهنر درود میفرستیم.
بنیانگذار انقلاب اسلامی معلم را حافظ استقلال کشور میداند و رهبر عزیز و فرزانه، معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور دانسته و همواره به مسؤولین امر ارتقا منزلت و معیشت معلمان را یادآوری فرمودند.
حال که دولت مردمی آیت الله رئیسی مستقر شده و تلاش دارد مرهمی باشد بر زخمهای ناشی از کم کاری و بی کفایتی دولت قبل و تمام توان خود را به میدان آورده، متاسفانه دستهایی وابسته به بیگانه در صدد تخریب دولت و دستاوردهای آن میباشند، از این جمله برخی گروههای صنفی هستند که سوار بر خواسته بحق معلمین در خصوص معیشت و رتبه بندی، شعارهای ساختارشکنانه بی ربط سرداده و با دعوت معلمین برای تعطیلی کلاس و مدرسه و طرح موضوع در رسانههای معاند نظام، اهداف خیره سرانهای را در سر میپروراند و از وجود معلمین به نفع اهداف حزبی خود سوء استفاده مینمایند. اینطور جا میاندازند که بقیه معلمین نیز همفکر و همراه با همین عده قلیل میباشند در صورتی که مسیر آحاد فرهنگیان از این گروهکها جداست.
طی چهل و اندی سال گذشته، معلم علیرغم تمامی مشکلات برای دفاع از مصالح کشور و ارزشهای انقلاب پیمان بسته است و با خون هزاران معلم شهید این پیمان را امضا کرده است و دربرابر توطئههای دشمنان با بصیرت مردانه ایستاده است.
فرهنگیان، در راستای منویات مقاممعظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، بر خود فرض میدانند که بهعنوان یک کنشگر فعال اجتماعی در حوزه تعلیم و تربیت، در دفاع از منویات مقام معظم رهبری و ارزشهای نظام اسلامی گام برداردند و تلاش نمایند تا با انسجامبخشی بین فرهنگیان در تبیین ارزشهای ناب نظام تعلیم و تربیت اسلامی کوشا باشند.
لذا ما فرهنگیان هم نوا با فرهنگیان سراسر کشور ضمن تجدید بیعت مجدد با مقام معظم رهبری و آرمانهای انقلاب اسلامی موارد ذیل را بعنوان نظر قاطع خود اعلام میداریم:
۱- سند تحول بنیادین که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بهویژه تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و بیش از ده سال از عمر آن میگذرد اما بدلیل بی انگیزه بودن مسؤولین گذشته در اجرای آن، بارقه امیدی را در مدرسه روشن نساخته است. بهنظر میرسد تا تحولی در اعضای شورای عالی آموزش و پرورش که مسؤولیت مستقیم اجرای سند را داشتهاند، انجام نشود نباید انتظار داشت تحولی در روند نگرانکننده مدارس پدید آید از دولت انقلابی آیت الله رئیسی انتظار داریم نسبت به اجرایی کردن مفاد سند تحول بنیادین گام های قویتری برداشته شود
۲- همچنان که در سند تحول یادآوری شده و در سیاستهای ابلاغی و سخنان مقام معظم رهبری هم به کرات اشاره شده است و رئیسجمهور نیز با جمله به یادماندنی «یکبار برای همیشه» بر حل مشکلات معیشتی معلم تأکید کردهاند باید به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلم به عنوان یک مسأله ملی نظیر اشتغال و اقتصاد و کرونا نگریست زیرا تا زمانیکه وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش و معیشت معلم، تحولی اساسی پیدا نکند استعدادهای فرهیخته، معلمی را بهعنوان گزینه اول شغلی خود انتخاب نخواهند کرد و پیامد آن ادامه افت وضعیت آموزشی و تربیتی کنونی خواهد بود. از دولت محترم و وزارت آموزش و پرورش خواستار تحقق این امر و در گام فوری اجرای قانون رتبه بندی معلمان و لحاظ امتیازات ویژه آن برای معلمین میباشیم.
۳- در دوره ای که گذشت شاهد تضعیف امور تربیتی و افزایش آسیب های اجتماعی و فرهنگی در داخل مدرسه هستیم، بر خلاف دیدگاهی که مربی پرورشی را مسؤول امور اعتقادی، آن هم در قالبهای غیر جذاب میداند فعالیتهای پرورشی متمم و مکمل فعالیتهای آموزشی است و لازم است به همه شش ساحت تعلیم و تربیت عنایت گردد تا خروجی آموزش و پرورش محصولی تک بعدی نباشد. از دولت و وزارت آموزش و پرورش انتظار میرود با تقویت این نهاد موثر در راستای ارتقا برنامههای تربیتی در مدارس حمایت و بودجه های مناسبی را اختصاص دهد.
۴-یکی از مهمترین ویژگیهایی که در انتصاب مدیران آموزش و پرورش کمتر مورد توجه قرار گرفته، آن است که مدیران این دستگاه چه در سطح ستاد و چه در استانها و مناطق باید از میان شخصیتهای فرهنگی کارآزموده و مورد پذیرش جامعه معلمان منصوب گردند و نیز برون سپاری انتخاب مدیران به استانداران یا دیگر شخصیتها موجب تضعیف استقلال آموزش و پرورش میشود و بر روند تعلیم و تربیت خدشه وارد میسازد، اصلاح این روند جهت تقویت آموزش و پرورش مورد انتظار فرهنگیان است.
۵-دانشگاه فرهنگیان فرزند ناتنی مراکز تربیتمعلم است، مراکزی که توسط شهیدان رجایی و باهنر تأسیس شدند و در دوران خود تحولی شگرف در آموزش و پرورش پدید آوردند اما دانشگاه فرهنگیان نتوانسته است چنانکه باید از آن الگوی موفق بهرهگیری نماید. لازم است با یک برنامهریزی مناسب، اساتید دانشگاه فرهنگیان از میان معلمان دارای مدرک دکتری انتخاب شوند چرا که اساتید این دانشگاه در مقام معلم معلمان قرار میگیرند و نقش تربیتی آنان کمتر از تأثیر آموزشیشان نیست درعینحال دانشگاه فرهنگیان نیاز به حمایت از نظر فضای فیزیکی تجهیزات و اعتبارات و اساتید دارد تا بتواند ظرفیت عظیم مورد نیاز آموزش و پرورش را تأمین نماید.
۶-پیشینه معلمان در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و عرصههای مدیریتی کشور و نمایندگی مجلس پیشینهای افتخارآفرین است اما در شرایط کنونی این جایگاه نیاز به تحول دارد و شخصیتهای انقلابی معلمان باید برای حضور چشمگیر جامعه فرهنگیان در صحنههای انقلاب قیام کنند و نگذارند برخی افراد وابسته در پوشش دفاع از حقوق معلم، اهداف دشمن را پیگیری نمایند و برای رودررو قرار دادن معلم با نظام جمهوری اسلامی توطئه کنند.
در سال گذشته عوامل پشتپرده و سرسپرده برخی گروهها تلاش کردند مشکلات معلمان را دستاویز اهداف سیاسی خود قرار دهند و در بیانیهها و شعارهایشان از واژههای ساختارشکنانه استفاده کردند و با تمسک به شبکههای ماهوارهای معاند انقلاب و نظام و اپوزیسیون خارجی برای اهداف براندازانه خود بهره جستند تا به خیال خود جنبش معلمان را در راستای جنبش اجتماعی تمامی اقشار ساماندهی نمایند.
این در حالی است که در طی هشت سال دوره دولت سابق، رتبهبندی که مورد تأکید برنامه توسعه ششم کشور بوده، هشت سال به تعویق افتاده و اموال فرهنگیان در صندوق ذخیره هم به تاراج رفت اما همین گروههای صنفی دم فرو بستند و صدایی از آنها شنیده نشد اما هنوز دو سه ماهی از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی نگذشته بود که تحریکات خود را برای شروع اعتراضات آغاز کردند.
بدینوسیله اکثریت معلمان آگاه و بصیر کشور اسلامی ضمن محکوم کردن تحرکات برخی گروههای صنفی در رسیدن به اهداف خود از این اقدامات ناشایست برائت و بیزاری جسته و آنرا محکوم مینماییم.
۷- از اقدامات دولت و وزارت آموزش و پرورش در واکسینه کردن اکثریت معلمان و دانشآموزان، بازگشایی مجدد مدارس پس از تعطیلات کرونایی، تشکیل قرارگاه جهادی رسیدگی به مناطق محروم تقدیر و تشکر میکنیم.
۸-جامعه فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارند هرچه سریعتر نسبت به برکناری مدیرانی که از بانیان وضع موجود و تشدید مشکلات معلمان میباشند اقدام نماید.
۹- جامعه فرهنگیان در راهپیمایی روز قدس حضور پرشور خواهد داشت و اعلام میداریم که آرمان امت اسلام در آزادسازی قدس شریف و سرزمین فلسطین از دست اشغالگران صهیونیست با خیانت چند دولت سازشکار از بین نخواهد رفت و همانطور که در قرن جدید هجری سنگ پرانی فلسطینی جای خود را به پرتاب موشک داده انشاالله با خیزش امت اسلامی آزادسازی این اماکن مقدس را شاهد خواهیم بود.