نگرش و تحلیل آقایان به اعتراضات معلمان، امنیتی و اطلاعاتی است
داوری، سخنگوی سازمان معلمان ایران در گفتگو با امتداد:
بیش از 70 درصد از معلمان، دو یا چند شغله هستند/ نگرش و تحلیل آقایان به اعتراضات معلمان، امنیتی و اطلاعاتی است/ سازمان معلمان، برخوردهای امنیتی با اعتراضات صنفی فرهنگیان را به شدت محکوم کرده و آن را غیرقانونی میداند/ عملکرد دولت رئیسی و مجلس انقلابی با همه شعارها و ادعاهای آقایان درباره معلمان در تضاد قرار گرفته
امتداد-محمد جعفری: با گذشت نزدیک به یک سال از عمر دولت سیزدهم و قریب به نیمی از عمر مجلس انقلابی و البته به رغم شعارهای انتخاباتی اهالی پاستور و بهارستان، معلمان و قشر فرهنگی کشور، همچنان با عدم تحقق مطالبات قدیمی خود روبرو بوده و در عین حال با موجی از احضارها و بازداشت فعالین خود روبرو هستند.
محمد داوری، فعال فرهنگی و سخنگوی سازمان معلمان ایران در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به این دست مطالبات، اظهار داشت: تداوم و استمرار در عدم تحقق مطالبات فرهنگیان، ریشه در یک دوگانه دارد که از سویی به عدم اعتماد معلمان به وعدهها، تصمیمات، طرحها و لوایح دولت و مجلس و از سوی دیگر به بیتدبیریهای دولت برمیگردد. از آن جا که این بیاعتمایی معلمان و در عین حال بیتدبیری دولت استمرار داشته، طبعا شاهد تداوم اعتراضات هستیم.
وی افزود: اعتراضات معلمان، یک سلسله اعتراضات ریشهدار است که از پس از انقلاب و به ویژه از اوایل دهه هفتاد در همه دولتها وجود داشته و پاسخهای مختلفی به آن داده شده که طبعا، مقطعی و مسکنگونه بوده و به حل مشکلات معلمان منجر نشده است. در واقع، مطالبه اصلی معلمان، تحقق مهمترین الزام فعالیت در یک نظام آموزشی، یعنی فضایی است که در آن معلم، دغدغه معیشت نداشته و بر حرفه خود متمرکز باشد.
بیش از 70 درصد از معلمان، دو یا چند شغله هستند
سخنگوی سازمان معلمان ایران در ادامه با اشاره به وضعیت معیشتی فرهنگیان، تصریح کرد: بیتردید میتوان گفت که نیمی از معلمان آقا به دلیل مسئولیت سرپرستی خانوار، دست کم و حداقل یک شغل دیگر نیز به اضافه شغل معلمی دارند. در این بین در حدود 20 درصد از معلمان خانم نیز به دلیل مشکلات معیشتی، حتما به غیر از معلمی، مشاغل دیگری هم دارند.
وی، اضافه کرد: اگر تحقیق جامعی به عمل بیاید، بدون شک متوجه خواهیم شد که بیش از 70 درصد از معلمان، دو یا چند شغله هستند. چند شغله به معنای حداقل دو شغل و بعضا سه یا چهار شغل خواهد بود. به همین دلیل، معلمان فراغت لازم برای ارتقای عملکرد خود در حوزه دانش و مهارت را نداشته و متاثر از چند شغله بودن، علاوه بر اتلاف وقت و انرژی با مشکل آسیب و خدشه به منزلت خود نیز مواجه هستند.
نگرش و تحلیل آقایان به اعتراضات معلمان، امنیتی و اطلاعاتی است
این فعال فرهنگی، همچنین در ادامه، اشارهای هم به برخوردهای امنیتی با تجمعات معلمان در روزها و هفتههای اخیر، خاطرنشان کرد: از آن جا که نگرشها و تحلیلها به اعتراضات معلمان، نگرش امنیتی و اطلاعاتی بوده و به جای پرداختن به ریشههای مشکلات، متاسفانه با رویکردی به اعتراضات نگاه میشود که معلمان، محرک دشمنان، محل سواستفاده بیگانگان و فریبخورده هستند! همین نگرش سبب شده که برخوردهای امنیتی در حداکثر امکان صورت بگیرد.
داوری، ادامه داد: به شخصه، گاهی از افراد متصل به حاکمیت چنین ادبیاتی را شنیدم و همین اخیرا از تعدادی از مقامات ارشد نقل شد که معترضین، معلم نبوده و فریب خورده هستند! ریشه این برخوردها به دلیل این تحلیل اشتباه و نگرش و برخورد غلط است.
سازمان معلمان، برخوردهای امنیتی با اعتراضات صنفی فرهنگیان را به شدت محکوم کرده و آن را غیرقانونی میداند
سخنگوی سازمان معلمان ایران، همچنین با اشاره به موضع این سازمان در خصوص اعتراضات فرهنگیان، خاطرنشان کرد: سازمان معلمان در طول دو دهه اخیر فعالیت خود، همواره از محتوای مطالبات فرهنگیان که یک لیست بلندبالا نیز بوده حمایت کرده و میکند. به ویژه مطالبات معیشتی معلمان که لازمه ایفای نقش شایسته در حرفه معلمی است، مورد حمایت سازمان قرار دارد. سازمان از محتوای مطالبات حمایت کرده و در کنار به حق دانستن آن، این مطالبات را مکمل ترسیم یک نظام آموزشی بهینه و اصولی میداند.
وی، ادامه داد: سازمان معلمان از شیوههای کنشگری معلمان از تجمع میدانی به عنوان یک حق تا کنشهای رسانهای و تعاملات مختلف برای بیان مطالبات فرهنگیان حمایت میکند. هرچند که در این بخش حمایتی و در بخش نوع کنش، تفاوت دیدگاههایی وجود داشته و شاید سازمان معلمان در برخی از تجمعات، حضور میدانی و فعال نداشته باشد، اما آن را حق بدیهی کسانی میداند که به هر دلیلی دست به انتخاب آن کنش برای بیان مطالبات خود میزنند.
داوری، تصریح کرد: این شیوه برخوردهای امنیتی با اعتراضات فرهنگیان هم از دید سازمان معلمان ایران به شدت محکوم بوده و آن را غیرقانونی میداند. ما این رویکرد را ضد منافع ملی و ضد امنیت ملی تلقی کرده و ریشه این مشکلات را در بیتدبیریها میدانیم. به زعم سازمان معلمان ایران، این اعتراضات فرهنگی، معلول هستند و و نه علت!
لایحه همسانسازی حقوق بازنشستگان از دستور مجلس انقلابی خارج و لایحه مثله شده رتبهبندی در دولت به سرانجام نرسیده
وی، اشارهای هم به عملکرد دولت رئیسی و مجلس انقلابی در قبال مطالبات فرهنگیان داشت و عنوان کرد: با توجه به اینکه هم این دولت و هم مجلس کنونی، شعارهای کاملا اقتصادی و معیشتی در بحبوحه مبارزات انتخاباتی سر دادند، انتظار بر این بود که گامهایی در مسیر حل مشکلات معیشتی اقشار مختلف از جمله معلمان بردارند. اما گذشت نزدیک به یک سال، زمان کمی نیست که بخواهیم یک ارزیابی از اینکه آیا سیاستها، عملکردها و ارادهها؛ مبتنی بر تحقق این وعدهها بوده یا خیر، داشته باشیم.
این فعال فرهنگی، تصریح کرد: میتوان به راحتی گفت که بر خلاف شعارها و ژستی که این جریان برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گرفته بود، آنچه که ما در قالب طرحها، لوایحریال مصوبات و اقدامات شاهد هستیم، خلاف این ادعاها را ثابت میکند. به صورت مصداقی، دو مطالبه اصلی در رویکرد اعتراضی معلمان وجود داشت. یکی بحث رتبهبندی(برای شاغلین) و دیگری بحث همسانسازی حقوق(برای بازنشستگان).
عملکرد دولت رئیسی و مجلس انقلابی با همه شعارها و ادعاهای آقایان درباره معلمان در تضاد قرار گرفته
داوری در پایان نیز، یادآور شد: لایحه همسانسازی که از دوستور کار مجلس انقلابی خارج شده و لایحه رتبهبندی نیز با گذشت یک سال، مثله شده و در عین حال، هنوز به سرانجام نرسیده است! میتوان قضاوت کرد کرد که با گذشت نزدیک به یک چهارم از عمر دولت سیزدهم و نیمی از عمر مجلس انقلابی، عدم تحقق این وعدهها در تضاد با همه وعدهها، شعارها و ادعاهای آقایان بوده است.
منبع:امتداد