هشدار بازنشستگان به دولت
باسمه تعالی
جناب آقای دکتر اسکندری مدیر عامل محترم صندوق بازنشستگی کشوری
سلام علیکم
پس از حمد خدا و با سلام و صلوات بر حضرت محمد و آل محمد ( ص) و با احترام، بیانات حضرتعالی در رابطه با موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۱ و استدلال حنابعالی مبنی بر عدم تخصیصی بودجه ۹ هزار میلیارد تومانی مصوب مجلس شورای اسلامی را بعلت افزایش ۱۰ درصدی حقوق شاغل و بازنشسته به صورت مساوی در سال ۱۴۰۱ و بالطبع عدم ایجاد فاصله افزایش حقوق و عدم نیاز به همسان سازی را که در جلسه ای با برخی از پیشکسوتان معزز ابراز فرموده بودید استماع نمودیم لیکن با عنایت به تاریخچه افزایش حقوق و فوق العاده های شاغلین و عدم تسری برخی موارد به بازنشستگان معزز و ایجاد فاصله شدید بین حقوق شاغلین و بازنشستگان که هر دو ابواب جمعی دولت محسوب و تحت پوشش قانون مدیریت خدمات کشوری قرار دارند مراتب زیر جهت استحضار و صدور اوامر لازم تقدیم حضور می گردد :
۱) دلیل ایجاد و تقنین بند ج ماده ۵۰ قانون برنامه پنجم توسعه و متعاقب آن ماده ۳۰ در قانون برنامه ششم توسعه ایجاد فاصله حقوقی شدید بین حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته دولت از سال ۱۳۸۸ ( شروع اجرای قانون م خ ک برای شاغلین) می باشد و این فاصله غیر موجه و غیر منطقی هم متاسفانه به دلیل عدم توجه دولت های مستقر به اجرای صحیح و بموقع ماده ۶۴ قانون م خ ک حادث گردید ، و الا درصد افزایش حقوق سنواتی شاغلین و بازنشستگان از سال ۱۳۸۸ تا کنون در فروردین همه ساله یکسان بوده است. اما با اجرای رتبه بندی معلمان شاغل در دیماه ۱۳۸۹ بین حقوق شاغل و بازنشسته فاصله ای ایجاد گردید که این فاصله با افزایش امتیازات فوق العاده شغل در سالهای ۹۱و ۹۲ و همچنین فوق العاده حرفه ای در مهر ۹۴ مجددا افزایش یافت .
نهایتا دولت قبل بعلت حدوث همین فاصله و پیگیری های مکرر کانون ها و فعالین صنفی در دولت و مجلس مجبور شد همسان سازی قطره چکانی را از فروردین ۱۳۹۶ لغایت فروردین ۱۳۹۹ با بودجه های تخصیصی در قانون بودجه سنواتی برای بازنشستگان دولت به استناد و تکلیف قانونی مندرج در ماده ۳۰ قانون برنامه ششم اعمال نماید.
لیکن با اجرای رتبه بندی در مهر ۹۸ و افزایش امتیازات فصل ۱۰ به میزان ۵۰ درصد از اسفند ۹۸ فاصله حقوق بازنشسته و شاغل به بیش از ۴۰ درصد رسید ( حدود 3 میلیون تومان در ماه) و دولت قبل مجددا با توجه به پیگیری های بازنشستگان مجبور به اجرای همسان سازی در مهر ۹۹ با مصوبه هیات محترم وزیران و به استناد قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و قانون برنامه ششم توسعه گردید.
۲) هر چند اجرای همسان سازی مهر ۹۹ مشکلات خاص خود از جمله عدم توجه به فوق العاده های خاص، هیات امنایی، استتنایی، مدیریت و مسوولیت و….. را در پی داشت، اما با اجرای همسان سازی مهر ۹۹ حقوق بازنشستگان اکثر وزارت خانه ها و سازمان های دولتی به حداقل ۹۰ درصد شاغل همتراز رسید. لیکن مجددا با اجرای فوق العاده ویژه وزارت بهداشت و آموزش عالی به میزان ۵۰ درصد از دی ماه ۹۹ و ایجاد فوق العاده ویژه فرهنگیان شاغل از فروردین ۱۴۰۰ و عدم توجه به تسری آن به بازنشستگان طبق مصوبه مهر ۹۹ هیات وزیران، مجددا فاصله حقوق بین بازنشسته و شاغل از دیماه ۹۹ به بعد شروع و افزایش یافت و در سال ۱۴۰۰ مناسفانه اختلاف ۱۰ درصدی مصوبه مهر ۹۹ هیات وزیران رعایت نگردید و حقوق بازنشستگان بین ۶۰ تا ۸۰ درصد شاغل همتراز گردید.
به همین علت قانون گذار محترم در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای همسان سازی بودجه خاصی در نظر گرفت که به دلیل تغییر و تحول دولت متاسفانه اعتبار لازم توسط سازمان برنامه و بودجه به صندوق های کشوری و لشکری تخصیص نیافت که البته رئیس سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۰ از منابع داخلی خود این اختلاف را بر طرف و ۹۰ درصد حقوق شاغل هم رتبه و هم درجه در صندوق لشکری اجرایی گردید و متاسفانه این امر در صندوق کشوری تا کنون انجام نشده است.
۳) بنابراین در حال حاضر با توجه به افزایشات حقوق شاغلین به جز افزایش سنواتی تحت عنوان فوق العاده ویژه و خاص حقوق بازنشستگان بین ۶۰ تا ۸۰ درصد شاغل همتراز می باشد و مصوبه مهر ۹۹ هیات وزیران برای مد نظر قرار دادن اختلاف حداکثری ۱۰ درصد بین میانگین حقوق شاغلین و بازنشستگان هم ردیف در صندوق کشوری اجرایی نشده است و بنظر می رسد حتی با اختصاص ۹ هزار میلیارد بودجه پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هم این فاصله متاسفانه جبران نخواهد شد و نیاز به پیگیری مستمر جنابعالی و وزیر محترم رفاه در دولت و سازمان برنامه و بودجه دارد، اما تخصیص و اعمال این بودجه ناچیز هم مرهمی خواهد بود بر دل بازنشستگانی که بیش از ۳۰ سال در اقصی نقاط کشور خدمات شایان توجه و صادقانه ای برای عمران و آبادی کشور به نظام مقدس جمهوری اسلامی عرضه نموده اند.البته میانگین اعمال بودجه متناسب سازی سال ۱۴۰۱ در صندوق بازنشستگی کشوری حدود
۵۰۰هزار تومان تخمین زده می شود.
۴) به آگاهی می رساند در طی سال های ذکر شده ( ۸۸ تا ۱۴۰۰ ) افزایش حقوق میانه سال شاغلین سایر ارگان ها و وزارت خانه ها هم با عناوین مختلف انجام شده است.
۵) با توجه به تصویب قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و لزوم اجرای آن از پایان شهریور ۱۴۰۰ بالطبع مجددا فاصله حقوق ایجاد شده بیشتر هم خواهد شد و حقوق بازنشستگان به کمتر از ۶۰ درصد شاغل مشابه و همتراز خواهد رسید.
۶) با عنایت به مراتب مطروحه پیشنهاد می شود با توجه به افزایش فوق العادهای گوناگون مشمول کسور شاغلین بجز افزایش سنواتی طی دو سال گذشته، کارگروهی متشکل از کارشناسان فنی صندوق بازنشستگی کشوری و حداقل ۵ نفر از کارشناسان زبده و مجرب بازنشستگان از کانونهای بازنشستگی و کارگروه ۳۱ نفره در ستاد صندوق بازنشستگی و تحت نظر حوزه معاونت فنی تشکیل شود تا نسبت به دریافت و گرد آوری اطلاعات حقوق و فوق العادهای مستمر مشمول کسور شاغلین در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر سازمان های ذیمدخل مبادرت نموده و پس از آنالیز اطلاعات جمع آوری شده و تعیین میانگین دریافتی حقوق شاغلین در طبقات و رتبه های شغلی مختلف و مقایسه آن با حقوق بازنشستگان مشابه و همتراز اقدام و درصد تفاوت حقوق بازنشسته و شاغل جهت همسان سازی استخراج و مشخص شود و پس از انجام آن مراتب توسط جنابعالی و وزیر محترم رفاه جهت تامین و تخصیص بودجه مورد نیاز در سال ۱۴۰۱ و برآورد سال ۱۴۰۲ به سازمان برنامه و بودجه و رئیس جمهور محترم به عنوان مسئول مستقیم اجرای اصل ۱۲۶ قانون اساسی گزارش و مراتب تا حصول نتایج لازم در دولت و متعاقبا مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.
پیشاپیش از تصدیع اوقات شریف پوزش می طلبیم و امید است با بذل توجه لازم به مفاد این مرقومه دستور فرمایید ستاد بررسی نحوه تخصیص و اجرای بودجه متناسب سازی ۱۴۰۱ در اسرع وقت در صندوق بازنشستگی کشوری با ترکیب پیشنهادی یا هر گونه که جنابعالی صلاح می دانید با حضور بازنشستگان متبحر و ورزیده تشکیل شود تا هیچگونه حقی طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از بازنشستگان کشوری که جملگی ذی نفعان اجرای این قانون می باشند تضییع نگردد.
با احترام و ارادت
کار گروه ۳۱ نفره پیگیری مطالبات بازنشستگان کشوری