1

متن کامل سخنرانی دبیرکل سازمان معلمان ایران در نشست فقر و نابرابری آموزشی

هفته اول شهریور به همت عده ای از کنشگران مدنی و فعالانی که دل در گروی کودکان و نوجوانان این مرز و بوم دارند همایشی تشکیل شده و سخنرانان در این نشست پیرامون فقر و نابرابری آموزشی به ارائه نظر پرداختند تا در آستانه سال تحصیلی جدید تلنگری باشد برای مسئولان و دست اندرکاران،یکی از سخنرانان این نشست طاهره نقی ئی دبیرکل سازمان معلمان بود که متن کامل سخنان ایشان به این شرح است.

سلام و عرض ادب محضر شریف همه حاضرین در همایش فقر و نابرابری آموزشی و با آرزوی توفیق برای دست اندرکاران و برنامه ریزان این همایش

در ابتدای صحبت لازم می دانم به سهم خود از همه همکاران گرامی که برای بهبود شرایط آموزش و پرورش فرزندان میهن تلاش می‌کنند به ویژه از همکارانی که در مسیر تلاش های مدنی اجتماعی صنفی و سیاسی خود متحمل هزینه های سخت و جانکاه نظیر زندان ،تبعید، محرومیت از تدریس و یا اخراج شده اند قدردانی نموده و از همه ذینفعان در امر مهم آموزش و پرورش کشور مخصوصاً حاضرین در جمع جهت حل و رفع مشکلات این عزیزان، تقاضای حمایت و مساعدت دارم.

در پنل چالش های نظام آموزشی در ایران که در همایش فقر و نابرابری آموزشی با هدف بررسی شاخص ها و ابعاد فقر و نابرابری آموزشی برگزار می گردد اینجانب طاهره نقی ئی دبیر ریاضی بازنشسته با بیش از ۳۰ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش و دبیرکل فعلی سازمان معلمان ایران، برداشت‌های شهودی خود را بر اساس مشاهدات و تجربیات و مطالعات اندک از چالشهای آموزش و پرورش  در دو سطح تقدیم می کنم.

در ابتدا ضروری است توضیح دهم مرور این ۴۰ مورد از دید بعضی از دوستان ممکن است تکرار مکررات باشد ولی برای آن که به یک توافق جمعی و نگاه مشترک برسیم لازم میدانم در این گونه نشست ها با هم به تعدادی از آنها بپردازیم تا به زوایای مختلف موارد مطرح شده آگاه و با مسئله به صورتی عمیق تر آشنا و توافق کلی در جمع ایجاد شود. در پی این نگاه مشترک کلی، احتمالاً همکاری‌ هایی در جمع شکل خواهد گرفت و به سمت حل مسئله حرکت خواهیم کرد.

ابتدا در سطح اول چالش های کلان آپ و سپس در سطح دوم چالش های متوسط و خرد در آپ  را لیست خواهم کرد . ضرورتی به توضیح موارد مطرح شده نیست زیرا اکثر حاضرین در همایش، کارشناسان و صاحب نظران این حوزه هستند.

🔴الف)چالش های کلان در آپ:

✅۱.ایدئولوژیک بودن نظام آموزشی
✅۲. تعدد اهداف نظام آموزشی
✅۳.نظام سلسله مراتبی متمرکز
✅۴.بی توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی
✅۵.بی توجهی به انتظارت منطقه‌ای و محلی
✅۶. یکسان بودن دروس برای دانش آموزان در سراسر کشور
✅۷.بی توجهی به دستاوردهای علمی و تجربیات موفق جهانی در امر آموزش
✅۸.بی توجهی به مهارت های لازم زندگی برای دانش آموزان
✅۹.بی توجهی به دوره های پیش دبستانی و دبستان و غفلت از اهمیت فوق العهده این دوره ها
✅۱۰.طبقاتی شدن آموزش و بی عدالتی آموزشی
✅۱۱. نظری بودن آموزش
✅۱۲.نمره محوری
✅۱۳.حافظه محوری
✅۱۴.معلم محوری
✅۱۵.منابع آموزشی قدیمی و به روز نبودن محتوا و روش های آموزش
✅۱۶.اشباع تبلیغات مذهبی در مدارس
✅۱۷.فقدان مشارکت بازیگران اصلی در امر آموزش و تربیت
✅۱۸. آثار کرونا اعم از ترک تحصیل و افت تحصیلی و …
✅۱۹.بی اعتمادی حکومت به تشکل های فرهنگیان و دخالت در کار آنها
✅۲۰.مصرفی دیدن هزینه ها در آموزش و پرورش

🔴چالش های متوسط و خرد در آپ:

✅۱.سیستم غیر کارشناسی غیر علمی تعیین مدیران ناظمان مشاوران و مخصوصا معلمان
✅۲. سرانه ناچیز مدارس
✅۳. فقدان آزمایشگاه ، کتابخانه و مرکز سمعی بصری مناسب
✅۴.تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس
✅۵. کمبود معلم
✅۶.آموزش ضمن خدمت کم و نامناسب
✅۷.عدم تناسب دستمزد معلمان با هزینه های زندگی
✅۸.بی توحهی به شادی و نشاط در مدارس
✅ ۹.حجیم بودن کتاب ها به نسبت ساعت آموزشی
✅۱۰.سیطره نهادهای حراستی امنیتی بر آموزش و پرورش و امنیتی شدن فضای آموزشی
✅۱۱.عدم امکان جذب افراد مستعد باهوش بالا برای این شغل
✅۱۲. مافیای کنکور
✅۱۳.ضعف مفرط نظام جذب، حفظ و ارتقای نیروهای کیفی در آموزش و پرورش
✅۱۴.ناکارآمدی نظام ارزشیابی علمی ، مدیریتی
✅۱۵.اکنون زدگی و بی توجهی به آینده
✅۱۶..عدم توجه به ورزش و هنر در نظام تعلیم و تربیت
✅۱۷.فقدان خلاقیت و نوآوری در مدارس
✅۱۸.ضعف کار گروهی در مدارس
✅۱۹.مدیریت سیاسی و غیر حرفه ای در سطوح عالی و میانی آموزش و پرورش
✅ ۲۰.عدم همسان‌سازی حقوق معلمان با کارکنان سایر دستگاه ها
.

🔴 سخن پایانی آنکه میتوان راهکارهای کلی و شعاری ،کلیشه ای برای حل چالش ها ارائه کرد که بنده خود را معذور از بیان آنها میدانم .

به نظر بنده درست ان است که:

❇️ اولا وجود چالش های گفته شده در بخش پیشین مورد توافق قرار گیرند.
❇️ ثانیاً راهکارهایی توسط متخصصان و صاحب نظران، در یک نظام هماهنگ و سازگار و اجرایی متناسب با شرایط امروز و آتی کشور با مشارکت ذینفعان اصلی نظام آموزشی برای رفع آنها طراحی شود.
❇️ثالثا عزمی جدی در میان دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش برای استفاده از راهکارها ایجاد گردد.