سوءاستفاده از عنوان تشکلهای فرهنگیان
محمد داوری
سایت رسمی وزارت آموزش و پرورش روز چهارشنبه 27 دی ماه بیانیهای را تحت عنوان قدردانی شورای هماهنگی تشکلهای فرهنگیان سمنان از رییسجمهور به خاطر اجرای رتبه بندی معلمان منتشر کرده و متن کامل آن را روی سایت قرارداده است که به نظر میرسد عنوان مبهم و کلی شورا و تشکلهای فرهنگیان در ذهن مخاطب این پیام را منتقل میکند که همه تشکلهای فرهنگیان استان سمنان در این اقدام یعنی صدور بیانیه تشکر از رییس دولت نقش داشتند و موافق این بیانیه بودهاند.
از آنجاکه به لطف دولت گذشته و وزارت علی اصغر فانی جایگاهی به عنوان مشاور وزیر در امور تشکلها ایجاد شد و در حال حاضر هم وجود دارد، میشود از هاشمینکو که در حال حاضر این سمت را برعهده دارد، پرسید که وقتی از شورای هماهنگی تشکلها سخن به میان میآید، منظور چه تشکلهایی است و این تشکلها رسمیت و مشروعیت خود را از کجا و چگونه به دست آوردهاند؟ و نکته دیگر که اسامی این تشکلها قید شود و دبیران کل آنها معرفی شوند تا مخاطب دقیقا بداند که چقدر این عنوان واقعیت دارد و چه کسانی و با چه اندیشهها و انگیزههایی از عنوان شورای تشکلهای فرهنگیان استفاده میکنند.
به نظر میرسد بدون مشخص کردن هویت تشکلهای مدعی استفاده از این عنوان، یک بداخلاقی مدنی و یک تخلف حقوقی است و در اصل سوءاستفاده از عنوان تشکلهای فرهنگیان است که طیف گستردهای را شامل میشود و حداقل میشود گفت در عرصه صنفی و سیاسی دو جریان کلی تشکلهای اصلاحطلب و تشکلهای اصولگرا را شامل میشود و اگر تشکلهای مستقل از این دو طیف را هم در نظر بگیریم سه دسته را شامل خواهد شد. لذا مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلها وظیفه قانونی و اخلاقی دارد که نخست با همه طیفها در تعامل باشد مانند الگویی که در زمان وزارت سیدمحمد بطحایی شکل گرفت. با راهاندازی خانه اندیشهورزان و اختصاص دفتری برای همه تشکلهای جریانهای مختلف و دعوت از همه طیفها صدای همه آنها را میشنیدند و دیدگاهها و نظرات همه آنها را منعکس میکردند، عمل کنند و اگر چنین ارادهای ندارند حداقل هویت تشکلهای همسو با خود را مشخص کنند تا مخاطبان دچار اشتباه نشوند. در غیر این صورت عناوین کلی و مبهم سوءاستفادهای خواهد بود که باید هم مشاور وزیر، هم شخص وزیر و هم دستاندرکاران چنین بیانیههایی پاسخ دهند. صرف نظر از اینکه موضوعاتی مانند اجرای ناقص رتبهبندی نه تنها جای تشکر ندارد، بلکه جای تاسف و گلایه دارد و به بهانه رتبهبندی از افزایش حقوق معلمان به تناسب تورم سرباز زدند و بسیاری از بیتدبیریهای دیگر که روز به روز بر بی اعتمادی و بی انگیزگی معلمان افزوده است.
منبع: روزنامه اعتماد 3 بهمن 1402 خورشیدی