1

متن کامل سخنان نماینده سازمان معلمان در دیدار با وزیر آموزش و پرورش

هفت پرسش سازمان معلمان در دیدار با وزیر آموزش و پرورش

سخنگوی سازمان معلمان ایران سخنان خود در نشست دوشنبه نهم بهمن نمایندگان تشکل ها با وزیر آموزش و پرورش را با هفت پرسش کلیدی آغاز نمود.

وی خطاب به وزیر پرسید؛ آیا به تصور شما آموزش و پرورش بر روی ریل کارآمدی قرار دارد؟ آیا آموزش و پرورش در کشور ما محور توسعه است؟ آیا آموزش و پرورش در مسیر مطالبات دانش آموزان و خانواده ها قرار دارد؟ آیا آموزش و پرورش در مسیر ارتقای عدالت و کیفیت آموزشی قرار دارد؟ آیا آموزش و پرورش ایران از رتبه مناسبی در سطح جهان و حتی منطقه برخوردار است؟ آیا معلمان از آموزش و پرورش بعنوان دستگاه حامی و بسترساز رضایت دارند؟ آیا صاحب نظران و کارشناسان حوزه آموزش و تعلیم و تربیت به این نظام آموزشی امید دارند؟

داوری پس از طرح پرسش های فوق افزود؛پاسخ بنده و دوستان ما در سازمان معلمان ایران به این پرسش ها و پرسش های مشابه متاسفانه منفی است و باید راه کارهای حل مسائل پیچیده و متعدد و ریشه دار آموزش و پرورش را در چنین پرسش هائی جستجو نمود.

ریشه ی ناکارآمدی آموزش و پرورش حاکمیتی است

نماینده سازمان معلمان ایران در بخشی از سخنان خود در نشست دیروز وزیر با تشکل ها پس از طرح پرسش های هفت گانه به ریشه های ناکارآمدی نظام آموزشی پرداخت و گفت؛ ریش های ناکازآمدی را باید نخست در سیاست ها و رویکردهای حاکم بر آموزش و پرورش سپس ساختار و در درجه بعد در مدیریت  حاکم جستجو نمود.

داوری در ادامه افزود؛ عدم باور به اینکه آموزش حق دانش آموزان و وظیفه حاکمیت است و سیطره سیاست و ایدئولوژی مهم ترین انحراف رویکردی است و ساختار متمرکز و فرسوده و غیرپویا و عریض و طویل و سنتی و مدیریت غیرخلاق،ستادمحور،دستوری و غیرکارشناسی با رویکرد حراستی و امنیتی موجب شده است تا نظام آموزشی از ریل کارآمدی خارج شود.

جای معلمان کنشگر و منتقد، هیات های تخلفات و حراست و دادگاه و زندان نیست

🔹محمد داوری سخنگوی سازمان معلمان ایران در نشست تشکل ها با وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از رویکرد امنیتی و حراستی در آموزش و پرورش خطاب به رضامراد صحرائی گفت:یکی از دلایل ناکارآمدی و خارج از ریل بودن نظام آموزشی که موجب بی اعتمادی و کاهش انگیزه کاری معلمان شده است رویکرد امنیتی و حراستی حاکم بر این دستگاه است که در سال های اخیر پررنگ تر هم شده است.

🔹وی درادامه افزود؛ این رویکرد موجب شده است تا کنشگران و منتقدان و مطالبه گران و فعالان صنفی و مدنی منتقد، درگیر پرونده های تخلفات اداری و امنیتی و قضائی شوند، در حالیکه واقعا جای چنین افرادی زندان و حق آنها اخراج و تعلیق و تنبیه نیست بلکه جای آنها در این جلسات و جلسات مشابه است.

🔹داوری در ادامه سخنان خود گفت؛ متاسفانه رویکرد امنیتی و حراستی به مدیریت در آموزش و پرورش آسیب زده است و کارکرد مدرسه را تهدید نموده  و باعث محروم شدن مدیران در سطوح مختلف از مدرسه تا وزراتخانه از انتقادهای منتقدان شده است.

🔻سازمان معلمان آماده حضور در هر مناظره و مباحثه و میزگرد است

نماینده سازمان معلمان ایران در جمع تشکل های فرهنگیان حاضر در نشست با وزیر که بیشتر آنها را برای نخستین بار دیده بود خطاب به آنها گفت؛

🔹وقتی ادعای کنشگری صنفی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی داریم باید با هویت مشخص و اسامی معین در عرصه عمومی حضور داشته باشیم و در مرحله نخست باید زبان گویای بدنه فرهنگیان و انعکاس دهنده واقعیت مدارس و زندگی حرفه ای و شخصی معلمان باشیم و در جمع مسئولان فقط تعریف و تمجید نکنیم

🔹سخنگوی سازمان معلمان در ادامه این مطلب افزود؛ برخی از تشکل ها بویژه تشکل های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از برگزاری تریبون های آزاد و میزگرد سخن گفتند که همین جا اعلام می کنم  سازمان معلمان ایران آماده حضور در هر مناظره و مباحثه و میزگرد است و از تعامل با تشکل های مدافع وضع موجود استقبال می کند و تضارب افکار و نظرات را به نفع نظام آموزشی و خانواده بزرگ فرهنگیان می داند.

🔹داوری در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به وزیر گفت؛ تصور ما این است که شما با دعوت از تشکل های غیرهمسو خواستید این پیام را بدهید که تشکل ها را فرصت می دانید نه تهدید اما صرف دعوت و شنیدن نظرات که در جای خود قابل تحسین است کافی نیست  باید این نشست ها تاثیرات عملی داشته باشد و استمرار یابد.