شاگرد مدرسه حقانی نام جنجالی حوزه علمیه لاکچری
درباره کاظم صدیقی که این روزها با ماجرای باغ یک هزار میلیاردی حوزه علمیه امام خمینی (ره) در مرکز توجهات قرار گرفته است
سیما پروانهگهر
محسن قرائتی در یکی از سخنرانیهایش مثالی عجیب درباره خود و کاظم صدیقی، امام جمعه تهران به کار برده است. گفتههایی بر این مبنا که اگر روزی برسد که او – قرائتی- مردم را بگریاند و کاظم صدیقی مردم را بخنداند، آخرالزمان شده است. او در این سخنرانی میگوید: « خانوادهام میگوید اگر من بتوانم مردم را بگریانم و حجتالاسلام صدیقی بتواند مردم را بخنداند امام زمان ظهور میکند».
روایت محسن قرائتی از کاظم صدیقی تصویری است که کم و بیش با ته مایه طنز و جدیت از او مطرح شده است. خطیب نماز جمعه تهران با صدایی آرام عموما با حزن و اندوه سخن میگفت و صدای دفاع از سیاستهای نظام در همه مراحل بود. مردی به دور از حواشی و تندیهای علمای سیاست که یک شبه تصویرش در رسانهها تغییر کرد و با اتهامات عجیبی رو به رو شد.
انتشار مطلبی در اسفند ماه سال گذشته و طرح موضوعی با عنوان « زمینخواری ۱۰۰۰ میلیاردی آیتالله صدیقی و پسران » توسط یاشار سلطانی، روزنامهنگار، موج گستردهای از واکنشها و اظهارنظرها را در پی داشت.ماجرایی که در روزهای گذشته به نقل از راوی آن یعنی یاشار سلطانی نقل و به روز رسانی شد و البته واکنشهای مختلفی نیز از جانب موافقان و مخالفان این داستان داشت.
سلطانی در سایت رسمی خود ماجرا را اینگونه روایت کرده است: « خلاصه ماجرای «باغ ازگل» از این قرار است که آیتالله کاظم صدیقی به همراه دو پسر، یکی از عروسها و همچنین سرتیم حفاظتیاش به همراه یک کارمند شهرداری به نام «جواد عزیزی» در ۱۴/۸/1402 شرکتی تجاری با نام «پیروان اندیشههای قائم» ثبت میکنند.نزدیک به یک ماه بعد از ثبت این شرکت ۴۲۰۰ متر از زمینهای مدرسه علمیه امام خمینی در ازگل که تولیت آن بر عهده آقای کاظم صدیقی است به این شرکت واگذار میشود. قیمت تقریبی این ملک با توجه به متوسط قیمت در این منطقه ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.حالا با توجه به اسنادی که در اختیار ما قرار گرفته مشخص شده که این زمین در تاریخ 19/۰۹/1402 با امضا و اثر انگشت کاظم صدیقی در مقام «فروشنده» به جواد عزیزی و محمد مهدی رجبی صدیقی (فرزند آیتالله) به عنوان خریدار انتقال یافته است. در سند تنظیمی همانطور که مشاهده میکنید قید شده که این زمین در ازای مبلغ ۶۶.۴۴۶.۴۲۴.۰۰۰ ریال یعنی چیزی حدود ۶.۵ میلیارد تومان به صورت «نقدی» معامله شده است. اکنون با توجه به اطلاعات این سند و جوابیههای صادر شده چند سوال را مطرح میکنیم که امیدواریم هرچه زودتر به آن پاسخ داده شود».
به دنبال این موضوع کاظم صدیقی اواخر اسفندماه سال گذشته در نامهای خطاب به دادستان تهران نوشت که قرار بوده این زمین ۴۲۰۰ متری برای تاسیس یک مجموعه فرهنگی «پیشحوزوی» برای نوجوانان، به موسسهای وابسته به «مدرسه علمیه امام خمینی» منتقل شود. اما «فردی که قبلا مورد اعتماد مجموعه بوده»، با «خیانت در امانت» و «جعل امضا»، این زمینها را به شرکت پیروان اندیشههای قائم منتقل کرده است. حوزه علمیه امام خمینی نیز دوشنبه ۲۸ اسفند در بیانیهای اعلام کرد که در ماجرای تخلف هزار میلیاردی «اشکالات شکلی» پیش آمده که رفع شده و «افراد مبحوث عنه از موسسه خارج شدند». در این بیانیه اشارهای به اسامی این افراد در بیانیه حوزه علمیه امام خمینی نشده است.
فارغ از واکنشهای مختلف به این موضوع اما کاظم صدیقی کیست؟ روحانی که در دو دهه تنها و تنها به خاطر برخی اظهاراتش در صدر توجهات قرار گرفته بود که سبقه و سابقهای دارد و در سالهای اخیر با چه مواردی در مرکز توجهات قرار گرفت.
ورود به قوه قضاییه قبل از 30 سالگی
کاظم صدیقی (با نام کامل کاظم رجبی صدیقی) اول فروردین ۱۳۳۰ در شهرستان ابهر از توابع زنجان به دنیا آمد. او در 12 سالگی راهی حوزه علمیه شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وارد قوه قضاییه شد. او در دستگاه قضایی، مسوولیتهای مهمی مانند ریاست محاکم عمومی تهران و ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات را بر عهده گرفت و هم اکنون نیز مشاور رییس قوه قضاییه است. به بیان دیگر صدیقی از 27 سالگی وارد قوه قضاییه شده و عمر این فعالیت در سطوح و سمتهای مختلف تا امروز ادامه داشته است.
در زندگینامهای که از او در پایگاه خبری جماران نقل شده فعالیتهای پیش از انقلاب او اینگونه توصیف شده است:« او همزمان با نهضت امام خمینی (س) در سال 1342 به قم رفت، و تحصیلات حوزویاش را در مدرسه علمیه حقانی آغاز کرد. آیتالله صدیقی دروس مقدمات را نزد حضرات آیات خزعلی، جنتی، حسنزاده آملی، حائری تهرانی، شهید مفتح، محمدی گیلانی و حرم پناهی فراگرفت و پس از آن دروس سطح را در محضر حضرات آیات احمدی میانجی، مشکینی، محمدی گیلانی به پایان رساند.
وی برای فراگیری دروس خارج فقه و اصول از محضر حضرات آیات شیخ مرتضی حائری یزدی، شبیری زنجانی و وحید خراسانی بهره برد و فلسفه اسلامی را نزد آیات جوادی آملی، مصباحیزدی و انصاری شیرازی تلمذ کرد و فلسفه غرب را نزد شهید بهشتی و حجتالاسلام دکتر احمدی فراگرفت. او همچنین از حضور در کلاسهای حضرات آیات بهاءالدینی، بهجت، کشمیری و دیگر بزرگان نیز بهرههای فراوان برده است. ایشان از ابتدای طلبگی به امور تبلیغاتی توجه ویژه داشت و فعالیتهای گستردهای در این زمینه در تهران و سایر شهرستانها داشته است، وی همچنین در راستای امور تبلیغاتی به سایر کشورها در آسیا و اروپا نیز سفرهای زیادی داشته است و در راستای گسترش معارف اهل بیت تلاش کرده است. آیتالله صدیقی حوزه علمیه امام خمینی (س) را در محله ازگل تهران در سال 1383 تاسیس کرد، وی علاوه بر اداره این حوزه به تدریس دروس خارج فقه نیز میپردازد. آیتالله صدیقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسط مرحوم آیتالله قدوسی به قوه قضاییه رفته و تا امروز در دستگاه قضایی کشور فعالیت داشته است. از جمله مسوولیتهای او در قوه قضاییه میتوان به ریاست محاکم عمومی تهران و ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات اشاره کرد»
بخش قابل توجه دیگر از زندگی کاظم صدیقی تحصیل او در مدرسه مشهور حقانی است که او را یکی از چهرههای حلقه حقانی قرار میدهد. مدرسهای که فارغ التحصیلانش مردان سرنوشت سازی شدند. ورود کاظم صدیقی به حوزه و تحصیلات دینی، به سال ۱۳۴۲ و در سن ۱۲ سالگی بازمیگردد که در این سال وی به مدرسه علمیه حقانی در قم میرود تا به طلب علوم دینی بپردازد. او فلسفه اسلامی را نزد عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباحیزدی و یحیی انصاری شیرازی آموخت . بر اساس زندگینامهای که از او در سایت فرارو منتشر شده است: «او در دوران طلبگی و پیش از انقلاب اسلامی، به فعالیت تبلیغاتی پرداخت و برای این کار به نقاط مختلف کشور و حتی به سفرهای خارجی پرداخت».
قاضی دهه 60؛ روایت حسینیان از احکام دادگاههای صدیقی
روحالله حسینیان در گفتوگویی ویدئویی با برنامه حافظه تاریخی که امیر حسین ثابتی منتخب ایران روزهای تهران در مجلس دوازدهم اجرای آن را برعهده داشت، درباره کاظم صدیقی در دهه 60 و قوه قضاییه گفته است: «یکی از ایراداتی که به آقای رییسی میگرفتند این بود که آقای رییسی جزو گروهی بوده که در آن سالها – دهه 60 – اعدام میکردند. خب باید به آقای رییسی جایزه داد. اولا که ایشان صبح از خانهاش بیرون نمیآمد حکم صادر کند علیه منافقین. مسوول کشور امام بود و تشخیص دادند ایشان مسوول این کار باشد. مردم باید از آقای رییسی تشکر کنند نه انتقاد. مسوولان قضایی حالا بدهکار شدند؟. یک روز به یکی از بزرگان و عرفا که رییس دادگاه بود به شوخی گفتم فلانی پروندههایت را دیدهام، ماشاءالله قاطعانه حکم دادی. ایشان در جواب من گفت: «اگر چیزی برای خدا و قیامت داشته باشیم همینها است». حسینیان در پاسخ به اصرار ثابتی برای گفتن نام این قاضی میگوید: آقای صدیقی. ایشان خیلی حرف جالبی زد. مگر ما اشتباه کردیم. ما قاطعیت نشان دادیم و باید افتخار کنیم.
دهه 80، سالهای اوج؛ از تریبون نماز جمعه تا راهاندازی حوزه علمیه ازگل
دهه 80 برای کاظم صدیقی سالهای صعود است. او در سال 1382 در منطقه ازگل در شمال تهران یک حوزه علمیه به نام مدرسه امام خمینی بنا نهاد و تولیت آن را بر عهده گرفت و نیز عهدهدار تدریس دروس «امر به معروف و نهی از منکر »، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی و درس خارج فقه شد. همچنین در مسجد جامع ازگل تدریس درس اخلاق را به صورت هفتگی آغاز کرد. مدرسه علمیهای که او تأسیس کرده و تولیتش را بر عهده دارد، همواره مورد نقد بوده است. پایگاه خبری رویداد 24 در گزارشی درباره این مدرسه آن را «لاکچری» خواند چرا که در یکی از گرانترین نقاط ایران و تهران و با معماری بسیار شیک ساخته شده است و نوشت: « منتقدان آن را مدرسه لاکچری میدانند و میگویند در حالی که مدارس استانهای محروم کشور، در بدترین وضعیت از نظر ساختمانی هستند، ساخت این قبیل مدارس علمیه لاکچری چه توجیهی دارد؟»
بر اساس گزارش این وبسایت، این حوزه علمیه «در چهار طبقه هشتواحدی در منطقه ازگل تهران قرار دارد که یکی از مناطق گرانقیمت تهران محسوب میشود. هر واحد شامل چهار حجره است و تعداد حجرهها جمعا به ۳۲ واحد میرسد. سالن اجتماعات مدرسه در زیرزمین واقع شده که قسمتی از آن به صورت موقت به عنوان سالن ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد».
صدیقی در یک سخنرانی خود در نماز جمعه تهران گفت: «اگر بخواهیم دین را رواج دهیم باید برای حوزههای علمیه و مراکز فرهنگی بودجه مناسب پیشبینی شود».
در سایت حوزه علمیه استان تهران در بخش تاریخچه و ساختار مدرسه امام خمینی اینگونه نوشته شده است: « مدرسه امام خمینی اُزگُل در سال 1382 تحت اشراف حضرت حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه کنونی تهران تأسیس شده است.موسس محترم امر تولیت مدرسه را نیز برعهده دارند.
مدرسه از لحاظ مدیریتی به چهار بخش تقسیم میشود: مدیریت اصلی حجتالاسلام دسمی، مدیریت مقدمات بخشایش، مدیریت سطح یک، مدیریت سطح دو و تخصصی و مدیریت مدرسه را جناب حجتالاسلام والمسلمین دسمی برعهده دارند.کلیه کلاسها به صورت منظم برگزار میشود و مسوول حضور و غیاب کنترل خوبی دارند. در صورتی که یک طلبه بیش از حد مجاز در درسی غیبت داشته باشد از آن درس حذف میشود.
هر طلبه در طول سال تحصیلی باید دو تحقیق و پژوهش ارایه نماید که یکی از آنها پژوهش آموزش محور، متناسب با آموزشهای تحصیلی است و دیگری با محوریت معارف اسلامی.هر کدام از مدرسههای زیرمجموعه مدرسه اصلی، دارای یک مدیریت مستقل و معاونت آموزشی هستند و آقای رنجبران معاون آموزش کل مدرسه هستند.
مدرسه در چهار طبقه هشت واحدی بنا شده که هر واحد شامل چهار حجره است و تعداد حجرهها جمعا به 32 واحد میرسد و در طبقه دوم ساختمان، 12 مدرس برای برگزاری کلاسهای پایه یک تا هفت وجود دارد. سالن اجتماعات مدرسه در زیرزمین واقع شده که قسمتی از آن را به صورت موقت به عنوان سالن ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد.مدرسه دارای کتابخانهای با حدود 10 هزار جلد کتاب و سالن مطالعه با تعداد سی میز مطالعه است.در طبقه دوم یک اتاق با تعداد 10 سیستم رایانه برای انجام فعالیتهای پژوهشی و نرمافزاری وجود دارد».
چند سال پیش، حسین کروبی فرزند مهدی کروبی در مصاحبهای گفت که «دو قطعه زمین بزرگ در شمیران» در اختیار کاظم صدیقی قرار گرفت و «زمینهایی که باغ گیلاس بوده، خراب شد» و با بودجه دولتی برای صدیقی حوزه علمیه ساخته شد.
در سال پرحاشیه 88 بود که صدیقی به امام جماعت تهران منسوب شد. جایگاهی که با اظهاراتش بارها مورد نقد و همراهی موافقان و مخالفانش قرار گرفت. او در سال 1391 در گفتوگویی با خبرگزاری مهر با اشاره به وقایع پس از انتخابات ریاستجمهوری سال ۸۸ و فتنه خواندن آن افزود: «فتنه ۸۸ یک فتنه عادی نبود و از ابتدای انقلاب تا به امروز فتنهای به عظمت فتنه ۸۸ نداشتیم، تنها میتوان جنگ جمل را تا حدی شبیه به فتنه ۸۸ دانست ؛ در فتنه ۸۸ کسانی که زیر عبای امام رشد کردند، سر سفره امام نشستند، آبرو از امام و انقلاب گرفتند، اینها آمدند و با دشمن همنوا شدند. تقلب بهانه جرقهای بود برای کشاندن مردم به خیابانها. اما همانطور که امام باج ندادند، ما هم باج نخواهیم داد و عقبنشینی نمیکنیم. آقای اوباما و روسای انگلیس و فرانسه و اسراییل از این آقایان حمایت میکنند، چه رذالتی بالاتر از این. خارجیها پول خرج کردند و از فتنهگران حمایت کردند، اما در فتنه عظیم ۸۸ معجزه الهی این بود که بدون خونریزی فتنه سرکوب شود.»
ردصلاحیت برای انتخابات خبرگان
صدیقی در انتخابات چهارم مجلس خبرگان رهبری در حوزه تهران ثبت نام کرده بود؛ اما شورای نگهبان او را به دلیل عدم شرکت در امتحان اجتهاد رد صلاحیت کرد. رد صلاحیت او با عنوان حذف چهره مطرح لیست مصباح در رسانهها بازتاب پیدا کرد.
او در گفتوگویی به این ردصلاحیتش واکنش نشان داد و گفت: «عدم احراز صلاحیت به معنای این نیست که آنها آدمهای بدی بودهاند، فقط این افراد برای اعضای شورای نگهبان شناخته نشدهاند چراکه آنها کسانی را تأیید صلاحیت میکنند که بشناسند.»
با وجود عدم تأیید او در خبرگان چهارم، وی در انتخابات خبرگان پنجم نیز ثبت نام کرد و همچون دوره گذشته در آزمون اجتهاد شرکت نکرد. این بار هم با وجودی که او در کسوت امام جمعه تهران بود، صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نگردید. با این حال او در نقد کسانی که در امتحان خبرگان شرکت نکردهاند گفت: «اجازه اجتهاد به جای آزمون در قانون جایگاهی ندارد.»
او در سال 1394 در گفتوگو با فارس، با اشاره و تاکید بر جایگاه مهم و خطیر شورای نگهبان در زمان انتخابات، اظهار داشت: شورای نگهبان از نظر قانون اساسی از جایگاه بلندی برخوردار است و تا به امروز هم امتحان خوبی داده و در برابر همه فشارها ایستاده است.
او در ادامه نظارت و بررسی صحیح را وظیفه اصلی شورای نگهبان خواند و تصریح کرد: نظارت استصوابی و ایستادگی در مقابل فشارها هم وظیفه قانونی شورای نگهبان و هم حقوق مردم است؛ اینکه عدهای با اعمال فشار، حرفهایی علیه شورای نگهبان میزنند فقط تبلیغات بوده و مساله خاصی نیست.
صدیقی درباره اینکه عدهای بحث اجازه اجتهاد از مراجع بهجای آزمون علمی را مطرح کردند، گفت: از نظر قانون، نظر شورای نگهبان ملاک است و صلاحیت اظهارنظر را آنها دارند. تشخیص این مطالب با شورای نگهبان بوده و در قانون اجازه مرجع، به جای آزمون علمی بی مورد بوده و هیچ جایگاهی ندارد.
مرید مخلص مصباح و ماجرای روایت غسل پیکر استاد
کاظم صدیقی سالها پای درس مصباحیزدی نشسته است و از مریدان اوست. بارها نیز در سخنرانیهای خود از کرامات معلم و استادش نقل کرده. پرحاشیهترین روایت مربوط به اظهاراتی است که درباره غسل بدن مصباحیزدی بعد از فوت او از جانب صدیقی نقل شد.
در دی ماه سال 1399 صدیقی در گفتوگو با شبکه قرآن صدا و سیما درباره آیتالله مصباحیزدی و روزهای بیماری ایشان گفت: بر ما خیلی سخت میگذشت ایشان که دیدند ما بسیار ناراحت هستیم چشمشان را باز کردند و فرمودند که ناراحت نباشید این ناراحتی تا دو هفته است بعد از دو هفته باغ وسیعی برای ما تدارک دیده شده است که ما را به آنجا میبرند. این دلداری را به ما داد و دقیقا دو هفته بعد همهچیز تمام شد. یعنی ایشان از زمان فوتشان خبر داشتند و جایگاهشان را هم به ایشان نشان داده بودند. (در یک باغ وسیعی ما را میبرند)
او ادامه داد: آیتالله مصباحیزدی را در خانه غسل دادند و کسی غسل داد که آیتالله حق شناس را غسل داده بود؛ دامادِ داماد ایشان آقای دکتر محمدی جزو مریدان آیتالله حق شناس بود. او تعریف کرد آیتالله جاودان به ما پیام داد که اگر از آقای مصباح یک کرامتی دیدید به ما بگویید. غسال روایت میکند وقتی این پیام را دریافت کردم آرزو کردم کهای کاش آیتالله مصباح در آن دنیا شفاعتی بکند. تا این آرزو را کردم دیدم آیتالله مصباح چشمانشان را باز کردند و یک نگاه مهربانانهای کرد و دوباره چشمانش را بست. او در پایان مصباحیزدی را از اولیای مسلم خدا معرفی کرد.
این اظهارات اما با واکنشهای زیادی مواجه شد. مجید انصاری از این اظهارات گلایه کرد و گفت «متأسفانه بعضا آقای صدیقی خیلی راحت نقل قول ملاقاتهای افراد با امام زمان (عج) را نقل میکنند؛ به گونهای که گویی ایشان مسوول دفتر ملاقاتهای حضرت هستند و خیلی ساده هرکسی میتواند ملاقات و هر مطلبی را بیان کند. در حالی که مساله ملاقات حضرت امام عصر (عج) موضوع بسیار مهم و در سطح عظیمی است که اگر انجام هم شود آن کسی که دیدار میکند لب فرو میبندد و ادعایی نمیکند و بر اساس توقیع شریفی هم که مرحوم مجلسی در بحار نقل کرده و فکر میکنم جلد ۵۳ صفحه ۱۵۱ باشد، خود امام عصر (عج) در توقیع به علی بن محمد تیموری میفرمایند که هرکس از این پس ادعای مشاهده کند، او فرد کذاب و دروغگویی است.»
در همین راستا یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از اظهارات اخیر کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران گفت: موجبات گمراهی طرح این مباحث در ملاء عام بسیار بیشتر از این است که عدهای نسبت به آقای مصباحیزدی یا دیگران عقیدهای پایدار پیدا کنند.
آیتالله علی اکبر مسعودی خمینی درباره اظهارات اخیر کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در یک برنامه تلویزیونی گفت: مسائلی که از سوی آقای صدیقی مطرح شد در زمره مسائلی نبود که در ملاء عام یا رسانههای عمومی مطرح شود. نمیدانم بعضیها به دنبال چه هستند و میخواهند چه نتیجهای از مطرح کردن این نوع مباحث بگیرند؟
فراتر از انتقادات از اظهارات صدیقی حواشی بود که درباره خود غسال مطرح شد. احمد توکلی و حسین رجایی، چهرههای اصلی سازمان دیدهبان شفافیت و عدالت مدعی شدند که یکی از «ابربدهکاران بانکی »، جنازه محمدتقی مصباحیزدی را پیش از کفن و دفن شستوشو داده است، موضوعی که خبرساز شده و علی مصباحیزدی، پسر محمدتقی مصباحیزدی آن را رد کرده است. کار تا جایی ادامه پیدا کرد که در نهایت امام جمعه موقت تهران از آنچه که بهنقل از این غسال بیان کرده بود عذرخواهی کرد.
در آن زمان برخی رسانهها نوشتند کهام رضا مطلبیکاشانی به عنوان یک تاجر ثروتمند، سال ۱۳۹۱ کنار کاظم صدیقی در فهرست شش نفره موسسان موسسه پژوهشی آموزشی اندیشههای «امام خمینی » دیده میشود.
مخالف سرسخت بی حجابی و بدحجابی
صدیقی در تیر ۱۳۹۷ جایگزین احمد جنتی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر شد. بسیاری شروع فعالیت حجاب بانها را به این دوره نسبت میدهند . با این وجود به غیر از این سمت و مسوولیت اوبارها در تریبون نماز جمعه درباره موضوع حجاب اظهاراتی خبرساز داشته است.
او درباره وضعیت فرهنگی نیز همیشه دغدغهمند بوده است. بهطور مثال در مرداد ۱۳۹۵ از «ولنگاری فرهنگی» در ایران انتقاد کرد و گفت بعضی از مجلهها، فیلمهای سینمایی و دیگر محصولات فرهنگی داخل ایران «سم» و «بدتر از میکروب ایدز و سرطان» است.
در مرداد ۱۳۹۳ نیز در میانه طرح جداسازی محل کار زنان و مردان در شهرداری تهران، موضوع تفکیک جنسیتی را «مهمتر از احداث تونل و پارک» دانست و خواستار توجه به آن شد.
نگرانی مردم از بی حجابی بیشتر از گرانی
صدیقی در خطبههای نماز جمعه در تیرماه سال گذشته اظهارات خبرسازی را مطرح کرد. صدیقی با تاکید بر اهمیت سه حریم بیت، قرآن و ولایت امیرالمومنین، بیان کرد: خداوند این سه حریم را که جزو حرماتالله محسوب میشوند، حفاظت میفرماید و دشمنان آنها را نابود میکند.
وی با بیان اینکه در ایران زن حرمت دارد، اضافه کرد: حجاب زن باعث حفظ حرمتش میشود، همچنین زن مسلمان در خانه و خانواده شخصیت دارد. اسلام برای زن سنگر شرف تعیین کرده و چادر مسبب بقای احکام قرآن و حفظ حرمت زن است.
صدیقی با بیان اینکه دین با عمامه، چادر و مجالس امام حسین (ع) پررنگ شد و رضاخان تلاش کرد این سه عامل را نابود کند، گفت: دینزدایی با وجود حوزههای علمیه، مبلغان دینی، خانواده و افراد دیندار امکان ندارد. داعش همان خوارج و افراد بیدین متظاهر به دینداری هستند. مردم ایران غیرت دینی دارند و برای کشف حجاب بیشتر از گرانی نگران هستند.عدهای از بیگانگان و دشمنان پول میگیرند تا قبح بیحجابی را بشکنند. همچنین گروه دوم از بیحجابها قانون و شرع را نمیدانند و اطلاع ندارند کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به خطر گروه سوم از بیحجابها، تاکید کرد: این گروه را باید خیلی جدی گرفت و با آنها مطابق با قانون برخورد کرد. آنها از دشمن خط میگیرند و به عنوان نفوذی برای نابودی نظام تلاش میکنند. برای مبارزه با بیحجابی باید مساجد آباد گردد تا دین حفظ شود. وقتی جبهه نیروهای انقلابی سنگر را خالی کنند، دشمن پیروز میشود.
او مهرماه سال گذشته نیز در خطبههای نماز جمعه گفت که « کشف حجاب و برهنگی برای جنگلیهاست و انسان دوست دارد همواره پوشش و وقار و حیا داشته باشد و ملاحظه خدا و بندگان خدا را بکند و خودش را در معرض چشمهای طمعکار هرزه قرار ندهد، در آخرت هم لباس لازم داریم. در روز آخرت عدهای عریان برمیخیزند و در روز برزخ لباس به تن ندارند و در میان برزخیان سرافکندهاند، خدا میگوید اگر میخواهید در آخرت لباس متانت به تن داشته باشید و بی آبرو نشوید بهترین لباس، لباس تقواست، لباس کهف النفس از رذائل اخلاقی است».
اظهارات پربازتاب در صداوسیما
صدیقی در سالهای گذشته با اظهارات دیگری نیز مورد توجه رسانهها و اخبار قرار گرفت. در سال 1399 در شبکه یک سیما در مورد فردی که موفق به دیدار رو در رو با امام زمان شده صحبت کرده است؛ امام جمعه تهران به نقل از آن فرد روایتی را درباره نظر موافق امام زمان (عج) درباره رهبری نقل کرده بود. «پرسیدم آقا، حضرت آقا در نظر شما چطور هستند؟ حضرت فرمودند ایشان از مایند ». امام جمعه تهران، سپس میگوید: «به قدری این جریان من را شارژ کرده. ما رهبری داریم که قماش [از جنسِ] حضرت است ».
صدیقی در تیرماه ۹۱ هم از قول یک روحانی مورد اعتماد خود مدعی شد که«آیتالله خامنهای (رهبر انقلاب اسلامی) … مکرر خدمت حضرت تشرف داشته است، ولی نشناخته »، و افزود: «وجود مبارک امام زمان ـارواحنا فداهـ در عرفات با اسم ایشان [رهبر] را دعا میکرد ». حجتالسلام صدیقی در ۶ مهر ۹۸ هم گفته بود اساسا «خدا در وجود رهبری تجلی کرده است ».
منبع: روزنامه اعتماد 18 فروردین 1403 خورشیدی