1

کاظمی در دفاع از برنامه های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش؛

چالش‌ها و فرصت‌های آموزش کشور را از نزدیک می‌شناسم/ مشکلات بزرگ و کوچک این وزارتخانه را درک کرده‌ام

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش تا سرپرستی این وزارتخانه فرصت خدمت داشته و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش کشور آشنا هستم، به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک این وزارتخانه را با تمام وجود درک کرده‌ام.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علیرضا کاظمی در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود گفت: خدای بزرگ را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر شما نمایندگان قرار دارم تا برنامه دولت چهاردهم در خصوص وزارت مهم آموزش و پرورش را ارائه دهم و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تشکر از حسن انتخاب رئیس جمهور به یک معلم به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای خود را به عنوان یک معلم از مدارس باخرز و تایباد در نقاط صفر مرزی آغاز کرده‌ام و تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش تا سرپرستی این وزارتخانه فرصت خدمت داشته و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش کشور آشنا هستم، به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک این وزارتخانه را با تمام وجود درک کرده‌ام.

وی بیان کرد: تجربه‌ام در این سال‌ها به من آموخته است که وزرای محترم آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم همکاران آنها هر کدام با نیت خیر و پشتکار مثال زدنی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند. از صمیم دل قدردان زحمات آنها هستم و به خوبی می‌دانم برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های فراوانی کرده‌ام اما حقیقت حرفی که باید بر آن تأکید کنم وجود چالش‌های بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند، این چالش‌ها تنها به فرد خاصی تعلق ندارد و در حقیقت دغدغه‌ای ملی بوده که حل آنها نیازمند همکاری همه‌جانبه است.

کاظمی گفت: در آموزه‌های دینی برگفته از قرآن کریم و احادیث، تعلیم و تربیت به عنوان مسیری برای تعالی و ابزاری برای رسیدن به کمال انسان شناخته شده است. همچنین مقام معظم رهبری با تأکید مکرر بر آموزش و پرورش تصریح کردند که پیشرفت علمی کشور باید به آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان به گونه‌ای تعریف شود که قادر به رفع مشکلات آموزشی باشد. همچنین اذعان صاحبنظران به نقش حیاتی آموزش و پرورش در ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور به اهمیت نظام آموزشی در پیشرفت جامعه، توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت را روشن می‌سازد که آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های روشن هر جامعه است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه از شما تقاضا می‌کنم برای یک بار هم که شده است این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را بر صدر بنشانید و از اولویت‌های اول کشور قرار دهید تا پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید، با این حال علیرغم همه تلاش‌های معلمان و مدیران در این عرصه حوزه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌های منابع و ناپایداری سیاست‌ها و طولانی بودن فرآیند رسیدن به نتایج مطلوب همواره از اولویت خارج شده است و کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آن توجه شده است.

وی افزود: در جلسات کمیسیون‌ها به دغدغه‌های امنای ملت ایران با دقت گوش دادم و با تمام وجود درک کردم و معتقدم این چالش‌ها در سرنوشت فرزندان آینده کشور تأثیرگذار است که شامل غفلت از جایگاه آموزش و پرورش به مثابه امر ملی و رویکرد کوچک‌انگارانه به نظام تعلیم و تربیت در بخش‌های مختلف کشور، حاکمیت نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداره آموزش و پرورش، سیاست‌زدگی و فقدان سیاست پایدار در سیاست‌ها، برنامه‌ها و نظام راهبری آموزش و پرورش، تمرکزگرایی مفرط و عدم تفویض اختیارات در کاهش میل به نوآوری، خلاقیت و مشارکت، کاهش تدریجی جایگاه مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان مقام پیشران تحول، کمبود نیروی انسانی و نارسایی در سازماندهی توزیع متوازن نیروها، کسری شدید نیروها در آغاز سال تحصیلی، ناکافی بودن امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، ناترازی و کسری بودجه آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت، اهداف و مأموریت‌ها، کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش و فقدان روش‌های تأمین مالی، عدم تخصیص به هنگام منابع مالی و توزیع نامتوازن اعتبارات در بخش‌های مختلف، پایین بودن سرانه آموزشی، پرورش و ورزشی، بهره‌وری پایین و ضعف در مدیریت مصارف و منابع آموزش و پرورش، سیطره رویکرد آموزشی و انتقال محرومان و غفلت از تعلیم و تربیت تمام ساعتی و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آموزش و پرورش، کم توجهی به کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و سهم ناکافی آن در نظام آموزش و پرورش کشور می‌شود.

کاظمی ادامه داد: باور مشترک من و شما بزرگواران این است که برای ایجاد هرگونه تحول و ارتقاء کیفیت فرآیندهای تربیتی و آموزشی نقش بی‌بدیل معلمان باید در کانون توجه قرار گیرد، بر اساس فرامین حکیمانه مقام معظم رهبری معلمان باید به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور شناخته شوند. بیان دقیق ایشان در مورد تکریم معلمان باید برای همه ما حجت شرعی و قانونی و سرلوحه کار ما باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه همه باید از معلمان شکرگزار باشند، ادامه داد: همه ملت و یکایک مردم در سراسر کشور در هر رتبه و در هر شغلی باید از معلمان تشکر کنند. همچنین مقام معظم رهبری می فرمایند همه ما زیر بار منت معلمان هستیم.

وی تأکید کرد: باید اعتراف کنیم که پرداخت‌های رفاهی و مزایای جمعی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است لذا برای جبران منصفانه خدمات ارزنده این قشر و جذب نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش آینده کشور به یک نظام پرداخت مستقل، شایسته و فراگیر و عادلانه نیاز داریم که با جایگاه بلند معلمان تناسب داشته باشد.

کاظمی تأکید کرد: معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را می‌نهد شایسته دریافت مزایای بالاتر و شرایط کاری مناسب تر است، مگر نمی‌گوییم معلم کارمند نیست و معلمی هنر است. همان طور که می‌دانیم برای ارتقاء کیفیت یادگیری دانش آموزان در مناطق محروم و تحقق عدالت آموزشی ضروری است تا از معلمان آموزش دیده و کارآمد در این مناطق بهره‌مند شویم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه خطاب به معلمان گفت: معلمان عزیز کشورمان سال‌ها در کنار شما بودم و قدرشناسی شما از دولت و مجلس محترم و البته انتظارات شما درباره بهبود شرایط زندگی‌تان را شنیده‌ام لذا به عنوان نماینده شما در دولت چهاردهم به نمایندگان شریف ملت ایران این تعهد را می‌دهم که صدای شما خواهم بود بنابراین بنده با تمام وجودم در تلاش هستم فضای امن و آرام برای کنشگری مسئولانه و البته قانونی شما را فراهم کنم و از هیچ تلاشی برای حمایت از ساحت معلمی و تضمین امنیت فرهنگی و آرامش شما فروگذار نخواهم کرد.

وی بیان کرد: به عنوان یک معلم مشکلات معیشتی و چالش‌های زندگی روزمره معلمان نجیب و بازنشسته را درک می‌کنم. شما پیشکسوتان گرانمایه آموزش و پرورش سال‌ها در تربیت نسلی از آینده‌سازان این سرزمین تلاش کرده‌اید و تأثیر تربیتی شما محدود به کلاس‌های درس نیست بلکه برای همیشه در ذهن و جان دانش آموزان ماندگار است لذا ما به وسعت ایران مدیون شما هستیم بنابراین با عزم و اراده جدی بهبود شرایط شما را پیگیری خواهیم کرد.

کاظمی با بیان اینکه بنده مشکلات معیشتی و درد و رنج خدمتگزاران شریف و نجیب مدارس را می‌دانم، بیان کرد: بنده می‌دانم با وجود کمبود 30 هزار خدمتگزار، خدمتگزاران بار این بخش را به دوش می‌کشند لذا بنده حتما پیگیر مشکلات معیشتی آنها خواهم بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه شعار بنده برای ایران، برای مدرسه است، گفت: فرزندان عزیزم، دختران و پسران ایران زمین، من برای فراهم ساختن زمینه‌های لازم جهت افزایش مشارکت و نقش‌آفرینی شما در فرایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آموزش و پرورش و همچنین فعالیت‌های شما در مجلس دانش‌آموزی و سایر تشکل‌های داوطلبانه تلاش خواهم کرد. بنده امروز صدای شما را می‌شنوم و صدای شما را شنیدم و حتما نگرانی‌های شما را به طور دقیق بررسی خواهم کرد.

وی تأکید کرد: بنده همچنین صدای والدین عزیز را نیز می‌شنوم و به ارزش‌ها و خواسته‌ها و دغدغه‌های آنها واقفم لذا اطمینان می‌دهم در تمام فعالیت‌ها و سیاست‌های خود نظر و نیازهای خانواده‌ها را مدنظر قرار دهم لذا مشارکت آنها در این مسیر بسیار مهم است زیرا هم‌افزایی بین مدرسه و خانواده و فضاهای تربیتی به مانند مسجد می‌تواند به ساختن دنیای بهتر و شاداب‌تر کمک کند.

کاظمی تأکید کرد: بار دیگر در محضر نمایندگان شریف مجلس بر اهمیت بنیادین آموزش و پرورش تأکید دارم. تحقق کارکردهای اصلی نظام تعلیم و تربیت تنها با حمایت همه‌جانبه و فراهم آوردن منابع مالی و انسانی مناسب و مشارکت فعال همه ذینفعان به ویژه خیرین میسر می‌شود.

وی افزود: عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و دولتی به آموزش و پرورش و آموزش‌های باکیفیت و کم توجهی به دامنه پوشش پیش دبستانی در مناطق کم برخوردار به شکل رایگان و البته ده‌ها چالش دیگر بخشی از مشکلات آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم و نسبت به تربیت فرزندان این مرز و بوم باید پاسخگو باشیم و باید برای بهبود شرایط فعلی با هم افزایی به دنبال راه حل‌های نوآورانه باشیم. آموزش و پرورش با وجود یک میلیون پرسنل و 16 میلیون دانش آموز بزرگ‌ترین وزارتخانه و تاثیرگذار‌ترین دستگاه دولتی است که با نزدیک به 50 میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد و بالا‌ترین فصل مشترک ملت و حاکمیت است، اما ما همچنان درگیر چالش‌های فوری و مشکلات مزمن هستیم و براین اساس برنامه‌های تقدیمی به مجلس در دو بخش تدوین شده است. اقدامات فوری کوتاه مدت برای حل چالش‌های فوری و اقدامات بلند مدت برای مسائل مزمن و اساسی که برپایه بالا دستی و برنامه‌های ملی مصوب از جمله سیاست‌های ابلاغی رهبری تدوین شده است.

کاظمی ادامه داد: به منظور تحقق به اسناد بالا دستی و دیدگاه‌های رییس جمهور رویکردها و اصول اساسی وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است. تلاش همه جانبه برای عدالت آموزشی و رفع تبعیض‌ها و به رسمیت شناختن همه فرزندان ایران زمین برای دسترسی به امکانات برابر از طریق مدارس دولتی، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیض‌ها تامین و بسط عدالت و آموزش با کیفیت به ویژه در مناطق محروم و مرزی و کاهش شکاف دیجیتالی حفظ و پاسداشت کرامت خدادادی و حقوق کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور و آینده‌سازان سرزمین از طریق روش‌های تربیتی مناسب و پرهیز از جداسازی‌های مخل انسجام و تعلق اجتماعی بین دانش آموزان، تاکید بر حفظ کرامت معلمان به عنوان پیشگامان پیشرفت جامعه و سازندگان جامعه.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اتخاذ تصمیمات مدرسه‌محوری و افزایش اختیارات ارکان مدرسه و سپردن راهبری امر مهم مدرسه در جهت بالندگی هرچه بیشتر مدارس به عنوان پیشران آموزش و پرورش کیفی و کانون پیشرفت، شنیدن صدای ذینفعان و دانش‌آموزان به عنوان محور اصلی همه اقدامات وزارت آموزش و پرورش و خانواده‌ها به عنوان شرکای راهبردی تعلیم و تربیت و مدیران و معلمان، توجه به آموزش و پرورش فردا و مهارت‌های لازم برای قرن 21 و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه جدید شامل هوش مصنوعی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و مواجه هوشمندانه با تهدیدات ناشی از تعدد منابع اثرگذار، ارتقاء کیفیت یادگیری و تحول در برنامه درسی با ایجاد تغییرات اساسی از نظام آموزشی حافظه‌محور و محدود به کتاب‌های درسی به سمت رویکردهای نوین در فرآیندهای یاددهی و یادگیری با تمرکز بر رویکردهای تلفیقی، پروژه محور و تفکر خلاقیت محور و تلفیقی، ضرورت به روزرسانی کیفیت فعالیت‌های پرورشی فرهنگی و تقویت هویت ملی و دینی و ایرانی و انقلابی، ایجاد محیط امن در مدارس جهت کشف و پرورش استعدادهای دانش آموزان و تمرین مهارت‌های هم‌زیستی و آموزش مهارت‌های زندگی، اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به اقتضائات کودکی و ایجاد شادابی و نشاط در برنامه‌های تربیتی و آموزشی این دوره، ارتقاء کیفیت و توسعه نظام‌مند آموزش‌های پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهادهای اجتماعی و مشارکت خانواده‌ها با تأکید بر مناطق محروم.

وی ادامه داد: توان‌بخشی و کیفی‌بخشی تعلیم و تربیت به عنوان اولین گام برای توسعه عدالت در نظام آموزش و پرورش در مقاطع مختلف تحصیلی، تقویت تربیت بدنی و ورزش همگانی و گسترش المپیادها و کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای به عنوان محور توسعه توان حرکتی بدنی دانش‌آموزی، ایجاد تحول در برنامه درسی و ارتقاء کیفیت آموزشی، پژوهشی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی برای تربیت معلمان متعهد و خلاق بخشی از برنامه‌هایی است که باید در آموزش و پرورش دنبال شود.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ برنامه‌های کاظمی مطابق با اسناد بالادستی است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ارائه گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی به قرائت متن گزارش این کمیسیون پیرامون برنامه‌ها و صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت.

متن این گزارش به شرح زیر است:

مقدمه:

مردم فهیم ما ارزش و بهاء ویژه ای برای علم آموزی و آموزش و پرورش فرزندان خود قائل هستند. روح نهادینه شده در تاریخ کهن کشور ایران عزیز، از عنصر آگاهی و دانش نشات گرفته است. متناسب با این فرهنگ غنی و ارزشمند، نظام آموزش و پرورش رسمی بسیار تنومند و قوی لازم است که بتواند این خواسته مقدس و متعالی را ارج نهاده و پاسخگو و مسوول باشد. وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه از نظر تعداد نیرو و خدمت ارائه شده، مسلما وزیری در حد این وزارتخانه بزرگ را می طلبد. وزیری که بتواند ضمن حل مشکلات فعلی، رفع دغدغه های آموزشی و دفع آسیب های احتمالی و حفظ شان و منزلت معلمان و دانش آموزان کشور، اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را با سرعت و دقت پیش برد.

با عنایت به اهمیت موضوع و اینکه انتخاب وزیر پیشنهادی مستقیما بر زندگی میلیونها خانواده ایرانی دارای دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم و خانواده آنان تاثیرگذار می باشد. کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و حساسیت فراوان، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

1-با توجه به نامه شماره 123812/52/7 مورخ 24/5/1403 رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام این کمیسیون، صحت مدرک دوره کارشناسی ایشان در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی، مورد تأیید قرار گرفت.

2- با توجه به نامه شماره 53349/03/540 مورخ 22/5/1403 معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به استعلام این کمیسیون، ایشان در پی حضور در جبهه های دفاع مقدس، دارای 15 درصد جانبازی می باشند.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

  1. –    تلاش در جهت اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش
  2. –    اصلاح مطالب کتب درسی در راستای مهارت افزایی و حذف مطالب غیرمفید
  3. –    آموزش مستمر معلمان در جهت بروزرسانی اطلاعات و تخصص آنان
  4. –    حفظ شان و منزلت معلمان و دانش آموزان
  5. –    اجرای دقیق قانون نظام رتبه بندی معلمان
  6. –    ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش
  7. –    تمرکز زدایی و مدرسه­محوری
  8. –    توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش و افزایش سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور
  9. –    تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

ضمنا با توجه به شیوه جدید پذیرش دانشگاهها (کنکور سراسری) و تاثیرات نامطلوبی که تاثیر قطعی معدل در سنجش و پذیرش در دانشگاهها، بر نظام آموزش و پرورش کشور گذاشته است و بجای آموزش مهارتی، فشار روانی بر دانش آموزان را افزایش داده است، وزیر پیشنهادی ضمن انتقاد جدی به این روش، قول دادند در جهت اصلاح آن تلاش نمایند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر شاخص های تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و آینده نگری «مطلوب» ارزیابی می شود ولی از جهت شاخص های شفافیت و زمان بندی در وضعیت «متوسط و ضعیف» می باشد.

بخش چهارم: انطباق برنامه­های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 19 درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و 66 درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به 15 درصد از احکام نیز اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

وزیر پیشنهادی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور می باشد. از ابتدا با معلمی آغاز نموده اند و سالها در مدارس مختلف شهر و روستا، تدریس نموده اند. ایشان تجربه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش را دارا می باشند، مدیرکلی استان، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه، و مدتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را در سوابق اجرایی خود دارند. بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی و کمبود فضای آموزشی را می شناسند و در کمیسیون از آن نام بردند اما برنامه تحولی خاصی برای حل آنها ارائه ندادند.

 نتیجه­ گیری و نظر نهایی کمیسیون

با توجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر پیشنهادی در ارائه راهکارهای عملی و اجرایی برای حل این مشکلات و ایجاد تحول، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت نمود./

منبع: خبرگزاری خانه ملت