آموزش وپرورش بیشتر نیازمند مدیریت کارآمد است نه طرح های جدید
فاطمه منصورزاده
عضو سازمان معلمان ایران و منتخب شورای عالی آموزش و پرورش
دانشآموزان، معلمان و والدین عناصر اصلی نظام آموزشی می باشند که هر طرح و برنامهای را باید از منظر این عناصر مورد توجه قرار داد، با توجه به تجارب گذشته و سرانجام طرحها و برنامهها در آموزش و پرورش انتظار می رود وزیر دولت پزشکیان متفاوت عمل کند و دنبال طرح نو نباشد بلکه نخست در طرح ها و برنامههای موجود بازنگری کند و تکلیف این طرح و برنامه را مشخص نماید. برنامه ها وطرح هایی که ساعت ها فکر ، خلاقیت و هزینه مالی داشته است و قربانی مدیریت ضعیف و ناکارآمد و اجرا شدن وکج اندیشی وکج فهمی شدهاند ویا برنامه هایی که نصف ونیمه بر زمین ماندند و چندین سال در اجرای آنها وقفه ایجاد شده است یا به شکل و شمایلی اجرا شده است که بهتر بود اصلا اجرا نمی شد و طرح هایی که اگر خوب اجرا می شد ارتقاء شأن و منزلت معلم ،تقویت توان حرفه ای وتخصصی معلم ، ارتقاءعلمی و تربیتی دانش آموز و امید و اعتماد خانواده ها به مدرسه را در پی داشت .
به نظر می رسد در بسیاری از موارد ضعف چندانی در خود طرح ها نیست اما فرآیند اجرای بیمارگونه و ضعیف موجب شده است که چنین تصور ایجاد شود که ضعف در خود طرح بوده است،بعنوان نمونه منتخبین شورایعالی آموزش وپرورش در کشور و در استان ها چقدر دیده شدند واجازه فعالیت داشتند و چرااز ظرفیت این سامان نیروی انسانی بهره برده نشد و رها گردید؟!! و یا چرا کسی پاسخگو نیست که سرانجام منتخبین صندوق ذخیره فرهنگیان چه شد و هشتاد و سه نفری که قرار بود مدافع منافع بیش از یک میلیون هفتصدهزار فرهنگی بازنشسته و شاغل مالک دارائی ها و عضو صندوق ذخیره باشند در این مدت بیش از شش سال چه کردند و چرا به برگزاری یک انتخابات و چند جلسه معدود فرمایشی و نمایشی بسنده شد؟!!!
متاسفانه سرنوشست سایر طرح های رفاهی، علمی، طرح شهاب،برنامه ویژه مدرسه بوم،پروژه های علمی دانش آموز،کیفیت بخشی آموزشی ،طرح تدبیر،طرح تعالی، جشنواره خوارزمی،حقوق شهروندی ،همیار مشاور ،مدارس کار آفرین ،ارزشیابی توصیفی ،ایران مهارت ،نماد و هزاران طرح دیگر نیز مشابه طرحهای مذکور بوده است، طرحهائی با اسامی و عناوین زیبا که اگر فقط چند مورد آن در یک فرآیند معناداری اجرا می شد حال آموزش وپرورش این نبود.
#اختصاصی سخن معلم