نامه گلایهآمیز سازمان پژوهش به سازمان سنجش
سوالهای نامعتبر کنکور را حذف کنید
گروه اجتماعی| یکی از خاطرات مشترک کنکوریها، واکنش بعد از آزمون است، پس از هر آزمونی (از سالها قبل تا حالا) بسیاری از داوطلبان هستند که میگویند: «امسال سوالها سختتر بود.» اما حکایت امسال، حکایت متفاوتی از آب درآمد. اینبار رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در نامهای به رییس سازمان سنجش آموزش کشور نوشته است که برخی سوالات آزمون سراسری در محتوای کتابهای درسی نبوده است. او خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی اعتراضات شرکتکنندگان آزمون سراسری امسال دانشگاهها شد.
نامه گلایهآمیز حسن ملکی، خطاب به ابراهیم خدایی با این توضیح آغاز شده است: «باتوجه به گزارشهای دریافتی و بررسیهای انجامشده روی سوالات آزمون سراسری سال جاری با اینکه انتظار میرفت با عنایت به هماهنگیها و مکاتبات به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سوالات آزمون سراسری امسال، شرایط خاص کرونایی درنظر گرفته شود تا از فشار روحی که در این دو سال به دانشآموزان و خانوادههای آنان وارد شده؛ کاسته شود، متاسفانه نهتنها در برخی دروس (خاصه درس ریاضی) چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه شاهد عدم تطابق برخی سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتابهای درسی بودیم، تا حدی که برخی سوالات صراحتا ناظر به مفاهیمی بود که در کتابهای درسی هیچ اشارهای بدان نشده است. هرچند سالهای گذشته نیز کموبیش چنین مواردی اتفاق افتاده بود و مورد اعتراض این سازمان نیز قرار گرفت لیکن سوالات آزمون سال جاری موید این امر است که به اعتراضات و انتقادات توجه کافی نشده است.»
در بخش دیگری از این نامه پیشنهاد شده تا هرچه سریعتر کارگروهی مسوولیت رسیدگی به موضوع سوالات آزمون سراسری 1400 را برعهده بگیرد. این نامه حتی پیشنهاد «حذف سوالات نامعتبر» را هم مطرح کرده است: «از آنجا که تخطی سوالات آزمون از برنامههای درسی رسمی کشور باعث از بین رفتن اعتماد جامعه به نظام آموزش رسمی کشور، تحتالشعاع قرار گرفتن اهداف برنامه درسی، ترویج کتب کمکآموزشی و جزوات غیراستاندارد و مراجعه دانشآموزان به موسسات کنکور را در پی خواهد داشت؛ لذا پیشنهاد میشود سریعا کارگروهی در آن سازمان تشکیل، تا اعتراضات به عمل آمده درخصوص سوالات آزمون مذکور بررسی و نسبت به تصمیمگیری درخصوص حذف سوالات نامعتبر اقدام عاجل صورت گیرد و نتیجه از طریق رسانههای جمعی به اطلاع داوطلبان و خانوادههایشان برسد.»
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در این نامه سازمان پژوهش اعلام آمادگی کرده است که کارشناسان این سازمان به عنوان تنها متولی تدوین برنامههای درسی نظام آموزشوپرورش کشور، همچون سنوات گذشته، مصادیق دقیق عدم تطابق سوالات با رویکرد، اهداف و محتواهای کتابهای درسی را دراختیار سازمان سنجش قرار دهند.
ملکی تنها به نامه رییس سازمان سنجش بسنده نکرده است. او در نامهای دیگر خطاب به وزیر آموزش و پرورش، از او خواست تا اقدام جبرانی لازم و کارشناسانه از سوی سازمان سنجش انجام شود. ملکی همچنین خواستار مشخص شدن راهکار قانونی دقیق و معین برای نظارت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر سوالات کنکور سراسری در سالهای آتی شده است.
در آزمون سراسری امسال دانشگاهها که چند روز قبل برگزار شد، تعداد زیادی از شرکتکنندگان نسبت به دشواری سوالات بهویژه درس ریاضی، خارج از محتوای کتابهای درسی انتقاد داشتند. از قضا اینبار مسوولان آموزش و پرورش هم در صف داوطلبان کنکور قرار گرفتهاند و متفاوت بودن کنکور و سوالات مطرح شده در برخی بخشهای آن را تایید میکنند.
ماجرای دنبالهدار تخلف
یکی از موضوعات دیگری که آن هم هر سال پس از آزمونهای سراسری تکرار میشود موضوع تقلب، تخلف و خرید و فروش سوالات است. این بحث امسال و بلافاصله پس از برگزاری آزمون 1400 هم پررنگتر از همیشه حاضر بود. چند روز از برگزاری آزمون گذشته و صحبت از دستگیری متخلفان هر روز تکرار میشود. روز گذشته نایبرییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر علوم نامهای نوشت. در نامه عباس مقتدایی به منصور غلامی آمده است: «همانگونه که مستحضرید در روزهای اخیر اعتراضات گسترده و مستندی درخصوص سوالات کنکور و نحوه برگزاری کنکور، به مجلس، رسانهها، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واصل شده است. در راستای عدالت آموزشی و جلوگیری از هرگونه تبعیض و تخلف، ضرورت دارد در اسرع وقت موضوع بررسی و اقدامات لازم به عمل آید.درخصوص نحوه و منابع سوالات کنکور، مطالب مختلفی به همراه مستندات مطرح شده که اذهان را به سمت وجود جریانی تحت عنوان مافیای کنکور هدایت کرده است، در همین راستا ضرورت دارد آن وزارتخانه در اسرع وقت شفافسازی لازم را در دستور کار خود قرار دهند و با فوریت به تخلفات ارایه شده رسیدگی کنند. از حسن توجه جنابعالی قدردانی میکند.»
در روزهایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش دارد روی موضوع اصلاح کنکور مانور دهد و صحبت از کاستن از بار اهمیت آزمون میکند، خبرها همچنان بر محور سوءمدیریتها در برگزاری کنکور میگردند.
منبع: روزنامه اعتماد 16 تیر 1400 خورشیدی