مطالب

Znakomita obsługa klienta w Betonred – sprawdź nas!

Zakłady wzajemne: kluczowe zasady i strategie dla nowicjuszy

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Everything You Should Know About Daily Jackpots at Puntit Casino

A Step-by-Step Guide to Register and Play at Nine Win

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه آذر ۲۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
یادداشت

دولت یا مجلس؟ مقصر تصویب نشدن لایحه رتبه بندی کیست؟

تیر ۲۶, ۱۴۰۰ 371 0نظر
image_pdfimage_print

مجید علیپور

عضو شورای سازمان معلمان گیلان

درحالی که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس برای موافقت با لایحه رتبه بندی فرهنگیان اعلام آمادگی کرده بودند و در کمیسیون آموزش نیز اصلاحات بسیاری بر لایحه ضعیف و غیرقابل دفاع ارسالی از سوی دولت به مجلس اعمال شده بود؛ خبرهای رسیده حاکی است که «محمدباقر قالیباف» (رئیس مجلس) از طرح لایحه در صحن علنی جلوگیری کرده و آن را دارای بار مالی زیاد برای دولت آینده اعلام کرده است.

انتشار این خبر موجی از نگرانی و خشم را در میان فرهنگیان برانگیخته است. هرچند این فرض محتملی است که حتی در صورت به رای گذاشتن این لایحه در صحن مجلس و به فرض کسب آرای لازم، بازهم احتمال عبور آن از سد شورای نگهبان ضعیف می بود و شورا با این استدلال که «مجلس در لایحه ای دست برده و ارقام آن را تغییر داده که منابع آن به صورت روشن مشخص نیست» با آن مخالفت می کرد. اما پرسش مهم تر این است که در بن بست ایجاد شده؛ مقصر اصلی «قالیباف» است یا «دولت» و به صورت مشخص «محمدباقر نوبخت» رئیس برنامه و بودجه کشور ؟!

آیا معلمان حق ندارند بپرسند نوبخت و دولت روحانی در این هشت سالی که زمام امور را در دست داشتند، کدام گام خاص و قابل دفاعی در احقاق حقوق و حفظ شان و منزلت آنان برداشته اند که به ناگاه و در ایام انتخابات به فکر تهیه و ارسال لایحه رتبه بندی به مجلس و تامین اعتبار برای برقراری فوق العاده ویژه افتادند؟ آیا نباید پرسید چگونه است که بابت واریز تنها بخشی از معوقات، توقع راه افتادن کارزار #سپاس_وزیر بودند و در همان حال که تشکر از معلمان بابت تعطیل نکردن جریان آموزش را لقلقه زبان کرده بودند، عملا حق التدریس آنها در ماههای اسفند و فروردین را به کل منکر شدند؟ حق ندارند بپرسند که تلاش های دقیقه آخریشان برای اصلاح ساختار صندوق ذخیره و … برای چیست؟

موافق این تغییرات باشیم یا خیر؛ حقیقت آشکار آن است که دولت مستقر اعتبار و مشروعیت عرفی خود را با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر به کلی از دست داده و به وضوح مشخص شد که اعتبار دولت مستقر از میزان آرای باطله شهروندان نیز کمتر است. بنابراین با هیچ استدلال و توجیه منطقی نمی تواند اقدامی جز تمهید مقدمات برای تحویل وظایف و مسئولیت ها به فرد منتخب و تیم او (که رای حداقل 18 میلیون ایرانی واجد شرایط را دارد) را در پیش گیرد. به عبارتی نمی توان پذیرفت که دولت و مسئولان فعلی، واجد مشروعیت لازم برای اتخاذ تصمیمات مهم و موثر باشند.

هرچند این حقیقت نمی تواند مانعی در مقابل تلاش های به حق معلمان برای رفع تبعیض های ناروا و غیرقابل توجیه با سایر کارمندان دولت باشد. تبعیض هایی که سالهاست منزلت شغلی و حتی انسانی آنها را زیر سوال برده است؛ اما لازم است میان اراده و امکان دولت برای رفع تبعیض ها، با به راه افتادن بحث های اخیر که بیش از هرچیز به بازی سیاسی برای خرید محبوبیت و انداختن توپ به زمین دولت آینده شبیه است تفکیک قایل شد.

نگارنده، خود از حامیان و مبلغان رای آوردن «روحانی» بود و طبعا منتظر چنین حجمی از ناکارآمدی، اعمال تبعیض های ناروا و رها کردن محض آموزش و پرورش نبود اما نه تنها با کارنامه ای به شدت تیره و غیرقابل دفاع در حوزه آموزش و پرورش و در گستره عام، بی تفاوتی نسبت به عدالت اجتماعی و اقتصادی روبرو شدیم بلکه اقدامات اخیر و وعده های بی پشتوانه «نوبخت» حکم پاشیدن نمک بر زخم های فرهنگیان را داشت. وعده هایی که از شدت بی مایگی، حتی از سوی «حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش (که کمترین خبرهای پرداخت های مالی را رسانه ای می کرد) نیز مورد بی توجهی قرار گرفت و واکنشی در پی نداشت!
به امید اینکه دولت آینده با درس گرفتن از پشت کردن قاطبه معلمان (همچون سایر اقشار جامعه) به کاندیدای دولت روحانی در انتخابات اخیر؛ دقت نظر مضاعفی در حوزه عدالت اجتماعی و نظام پرداخت ها داشته باشد و مراقب رفتارهای انگیزه کش مسئولان و منتصبان خود باشد.

#اختصاصی سخن معلم

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 639
  • اخبار استانها 22
  • اساسنامه - مرامنامه 5
  • اطلاعیه‌های سازمان 5
  • انتخاب سردبیر 430
  • اندیشه 157
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 5
  • تجربه معلمی 27
  • تشکل ها 11
  • تعلیم و تربیت 13
  • جلسات شورای مرکزی 6
  • دسته‌بندی نشده 140326
  • دیدگاه 1004
  • سازمان 24
  • سازمان 3
  • کتاب 10
  • گزارش 328
  • گفتگو 320
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 2
  • واحد اجتماعی 2
  • واحد پژوهش ونوآوری 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 3
  • واحد جوانان و دانشجویی 1
  • واحد حقوقی 1
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 3
  • واحد طرح وبرنامه 4
  • واحد مالی پشتیبانی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 238

آخرین مطالب

Eye of machance-Wette Horus Spielautomat Syllabus, Freispiel, Provision

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Dunder Spielbank money game Casino -Spiel Bonus 200 FREISPIELE valide

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Die besten Echtgeld-Casinos casino book of ra download im Internet

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Winfest futuriti Casino online spielen Halloween-Besonderes gebührenfrei Merkur Freispiele exklusive

آذر ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.