تمرکزگرایی آموزش و پرورش به سراغ خردسالان میرود
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آغاز به کار کرد
گروه اجتماعی
یکی از آخرین یادگارهایی که دولت روحانی از خود به جا گذاشت، تدوین و تصویب تشکیل «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» بود. این سازمان روز گذشته و با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش رسما افتتاح شد. حالا بر اساس اساسنامه این سازمان که اسفند ماه سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود، مهدها و پیشدبستانیها و مراکز نگهداری کودکان اعم از دولتی و غیردولتی مکلف هستند ظرف شش ماه پس از ایجاد سازمان خودشان را با مقررات و دستورهای ابلاغی تطبیق دهند.
این سازمان قرار است نظارت بر کلیه امور مراکز آموزشی و تربیتی که برای صفر تا 6 سالهها تعریف شدهاند را در اختیار بگیرد. «در زمینه تعلیم و تربیت، فرصتهای متعددی را در ۴۰ سال گذشته از دست دادهایم و از اهمیت تعلیم و تربیت دوران کودکی غافل شدیم؛ زیرا تعلیم و تربیت در دوران کودکی از اهمیت بیشتری برخوردار است.»
محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در جریان آیین آغاز به کار رسمی «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» گفت که این سازمان در راستای منویات رهبری تاسیس شده است و با اشارهای به روی کار آمدن دولت تازه هم افزود: «با توجه به اینکه دکتر رییسی؛ رییسجمهور منتخب مردم نیز همواره در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی از این اقدام حمایت میکردند، قطعا این سازمان در دولت جدید نیز حمایت خواهد شد و ما از این موضوع بسیار خرسندیم.»
به گفته وزیر آموزش و پرورش 8 میلیون کودک تا پیش از سن مدرسه در کشور هستند که تنها 14 درصد آنها در مهدهای کودک حاضر میشوند: «خانوادهها به فرزندانشان علاقهمند هستند اما لزوما علاقه کافی نیست. آیا ما به آنان چیزی آموختهایم؟ پنج سال اول زندگی در شکلگیری شخصیت کودکان تعیینکننده است. با شکلگیری این سازمان، نظام آموزش و پرورش خودش را نسبت به این دوره سنی مسوول میداند و باید خانوادهها نیز تحت آموزش و خدمات مشاورهای قرار بگیرند.»
پیش از این بحث بر سر کسب مجوز مهدکودک از سازمان بهزیستی محل مناقشه آموزش و پرورش با این سازمان بود، اما حالا در عین تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک نه تنها صدور مجوز که نحوه اداره مهدکودکها و چارچوبها و ضوابط آنها هم بیشتر از هر زمان دیگری به صورت متمرکز زیرنظر یک وزارتخانه قرار میگیرد.
براساس اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، «هیات امنا، عالیترین مرجع سازمان در زمینه تعیین خطمشیها و تصمیمگیریهای کلان و دارای کلیه اختیارات قانونی در حدود اهداف و وظایف سازمان و اداره امور آن است».
ترکیب هیات امنای این سازمان هم غیر از رییس سازمان که از سوی وزیر آموزش و پرورش تعیین میشود و البته خود وزیر و چند تن از معاونان او شامل این افراد حقوقی میشود: «دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده حوزههای علمیه کشور، معاون ذیربط رییس سازمان صدا و سیما، نماینده تامالاختیار رییس قوه قضاییه و…» البته نمایندگانی از سوی والدین، فعالان حوزه تعلیم و تربیت کودک، موسسان مهدکودکها و مانند این هم قرار است در این ترکیب حضور داشته باشند.
اواخر فروردینماه سال جاری «اعتماد» در مطلبی با عنوان «سازمان صفر تا 6 سالهها» از رضوان حکیمزاده، معاون ابتدای وزیر آموزش و پرورش پرسید: «ساختاری که برای هیات امنای سازمان تعلیم و تربیت کودک تعریف شده، مثل این است که یک شورای عالی انقلاب فرهنگی تدارک دیدهاید برای صفر تا 6 سالگی. چرا چنین ساختار عریض و طویلی باید برای صفر تا 6 سال وجود داشته باشد در حالی که کار آموزش کودک یک کار کاملا تخصصی است؟» حکیمزاده در پاسخ گفت: «هر سازمانی که هیات امنا دارد، مثلا در سازمان برنامه و بودجه، از مجلس، نهادهای نظارتی و غیره جزو روتینشان هست که بهطور طبیعی این افراد عضویت دارند. در خصوص کار تربیتی، طبیعتا به نوعی در ارتباط با سازمانهایی است که به نوعی درگیر فعالیتهای علمی، فرهنگی و تربیتی هستند. سازمانهایی که عضو شدهاند هم دقیقا با همین نگاه بوده و کل سازمان هم زیر نظر آموزش و پرورش است و قرار نیست توسط جایی جز وزارت آموزش و پرورش مدیریت شود.» در عین حال او در مورد اینکه آیا با تاسیس این سازمان مهدکودکها باز هم میتوانند کلاسهای خودشان را تعریف کنند یا همه باید سرفصلهای یکپارچه داشته باشند، گفت که تا آییننامه نوشته نشود و رییس سازمان مشخص نشود نمیتوان اظهارنظر بیشتری در این خصوص کرد.
منبع: روزنامه اعتماد 14 مرداد 1400 خورشیدی