حسین باغگلی: گزینه ناشناخته
نگاهی به سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
حسین باغگلی از ناشناختهترین و جوانترین چهرههای کابینه پیشنهادی ابراهیم رییسی است، گزینه دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش. باغگلی متولد سال ۱۳۵۷ در مشهد است و تا اینجا هم بیشتر از هر چیزی به خاطر مدیریت مجموعه مدارس آستان قدس رضوی (مدارس امام رضا(ع)) شناخته میشود. بنا بر سوابق، او قبلا هم با رییسی همکاری داشته و این همکاری بیشتر در همان حدود مجموعههای فرهنگی و آموزشی زیر نظر آستان قدس بوده است.
روز شنبه علیرضا منادیسفیدان، رییس کمیسیون آموزش در تشریح جلسهای که همان روز با گزینه وزارت آموزش و پرورش داشتند، علنا اعلام کرد که او به نظر گزینه مناسبی برای وزارت به نظر نمیرسد. مهر به نقل از منادی نوشت: «حسین باغگلی، گزینه پیشنهادی رییسجمهور برای وزارت آموزش و پرورش امروز در جلسه کمیسیون و تحقیقات مجلس حضور یافت و جلسه ما با او بسیار چالشی بود. اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس سوالات چالش برانگیز زیادی درباره سن پایین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مطرح کردند. یکی دیگر از موضوعات مهمی که از سوی نمایندگان مطرح شد، آن بود که باغگلی سوابق لازم در آموزش و پرورش ندارد. وزارت آموزش و پرورش وزارتخانهای بسیار مهم است و نمایندگان مطالبی را درباره بودجه این وزارتخانه، رتبهبندی فرهنگیان، وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و شرایط مدارس مناطق محروم مطرح کردند و نکته اصلی از سوی نمایندگان این بود که باغگلی که در این مجموعه فعالیتی نکرده چگونه میخواهد این مسائل را در دستور کار خود قرار دهد و اجرایی کند؟»
از قضا این گزینه جوان و ناشناخته رییسی بیشتر و پررنگتر از سایر وزرای پیشنهادی در حال مصاحبه با رسانهها و معرفی خود است. او روز گذشته در پاسخ به سوالات ایلنا در مورد انتقاداتی که به نظام آموزش و پرورش کشور وارد است بیشتر از هر چیزی و قبل از هر موضوعی بر بحث «زیست مومنانه و انقلابی» تاکید میکرد: «باور من این است که شعار توانمند شدن برای زیست مومنانه و انقلابی در دنیای معاصر برای کل وزارت آموزش و پرورش هم مطلوب است، باورمان این است که دنیای معاصر، دنیای پیچیدهای است. بچهها برای اینکه بتوانند، زیست مومنانه و انقلابی در ابعاد مختلف در ساحتهای ششگانه داشته باشند باید چیزی یاد بگیرند؛ بنابراین باید یک شیفت پارادایم جدی از سویه دانشی به سویه مهارتی داشته باشیم که البته قبلا آموزش و پرورش این را شروع کرده است.»
او روز جمعه در گفتوگویش با ایسنا گفته بود که چهار محور بر اساس سند تحول وجود دارد که در آموزش و پرورش باید به آنها پرداخته شود: «مدیریت و راهبری باید از تمرکزگرایی جدی، سختی و کم تحرکی به سمت پویایی، چابکی و کاهش تمرکز سوق پیدا کند. محور دوم معیشت و منزلت معلمان است. محور سوم کیفیت آموزش است. محور چهارم نیز عدالت آموزشی است.» او گفته است که با خودش تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نخواهد آورد: «برخی افراد که مشغول فضاسازی علیه بنده هستند و در مقطعی از مدیریت مدارس امام رضا(ع) اخراج و از کار کنار گذاشتند، معتقد بودند که باید با رویکرد محافظهکارانه مسیر را طی کنیم و تعاملاتمان اینگونه باشد که به هرکسی یک سهمی بدهیم، اما خب بنده به کسی سهم نمیدهم. محکم پایش میایستم و ضربههایش را نیز تحمل میکنم. اما در مجموع اگر از همه کسانی که علیه بنده حرف میزنند هم بپرسید که او جسور است یا خیر؟ اگر انصاف را رعایت کنند، تایید خواهند کرد که در کارم جسور هستم. اتفاقا برخی نقدشان به بنده همین است که بیش از حد جسارت داری و ممکن است مشکلساز بشود، اما کلیت سخن شما درست است و باید جسارت عقلانی به خرج بدهیم.» او در معرفی همسرش گفته است: «همسرم کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دارد و یکی از افتخارات خودش این است که خانهدار است و به تربیت فرزندانش میپردازد و از زندگیاش لذت میبرد.»