خوش بود گر محک تجربه آید به میان
به بهانه گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش
عباس کاظمی
قائم مقام سازمان معلمان ایران
در آستانه انتخاب وزیر آموزش و پرورش ،بار دیگر اهمیت و چالش های پیش رو و معیار های انتخاب وزیر مورد توجه جامعه و رسانه ها قرار گرفته ، و ویژگی های وزیر مناسب در رسانه ها عنوان و برجسته نموده اند یکی از ویژگی های مهم تجربه کافی و مرتبط داشتن است ، در دانش مدیریت ، مسئله تجربه از اهمیت بالایی برخوردار است ، به ویژه در وزارتخانه پرجمعیتی مانند آموزش و پرورش که مدیریت حدود 14 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم را مستقیما بعهده دارد که اگر خانواده های آنان را نیز لحاظ کنیم ، بخش بزرگی از جمعیت کشور از چگونگی انتخاب وزیرمتاثرمی شوند.
آموزش و پرورش ما متاسفانه با چالش های بی شماری مواجه است ، از جمله ،همواره با کسری بودجه مواجه بوده و از درصد اعتبار مناسبی از اعتبارات و بودجه سالانه بی بهره بوده ، معلمان همواره در گیر چالش معیشت هستند و برنامه درسی و محتوای کتب درسی نیز مناسب نیازهای جامعه نیستند و ….
جامعه و جامعه معلمان ، بخاطر اهمیت کلیدی این وزارتخانه انتظار دارد، شخصی متخصص و مستقل از تفکرات جناحی سکاندار این وزارتخانه مهم گردد ، انتظار جامعه معلمان و والدین دانش اموزان این است که از فردی صاحب تجربه کافی و مرتبط و از بدنه آموزش و پرورش برای این منصب مهم استفاده شود ، تا با تجربه و خطا عمل کردن موجب هدر رفت هزینه و زمان نگردد ، و حداقل امید به تغییر مثبت را نیز سلب ننماید.
ممکن سئوال شود چه اشخاصی دارای این تجربه کافی می توانند باشند ؟ با نگاهی به نموار تشکیلات و ساختار سازمانی آموزش و پرورش در می یابیم که در این حیطه می توان صد ها نفر را شناسایی کرد ، ساختار تشکیلات آموزش و پرورش حکایت از آن دارد که آموزش و پرورش دارای ۶ معاونت شامل «معاونت آموزش ابتدایی»، «معاونت آموزش متوسطه»، «معاونت پرورشی و فرهنگی»، «معاونت تربیت بدنی و سلامت»، «معاونت حقوقی و امور مجلس» و «معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی» است همچنین رؤسای «سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی»، «سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی»، «سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی»، «سازمان نهضت سوادآموزی» و «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور» نیز معاون وزیر آموزش و پرورش محسوب میشوند که در مجموع ۱۱ معاونت می باشند، که هر کدام هم دارای دفتری هستند و مدیران کل متعددی هم دارند علاوه براین موارد اعضای شورای عالی آموزش و پرورش ادوار مختلف و روسای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و تمامی مدیران کل سی و یک استان کشور را در ادوار گذشته ، می توان نام برد که اگر تعداد آنان را در دوره های چهارساله هر رئیس جمهور ضرب کنیم چند صد نفر ، با تجربه کافی می توان شناسایی کرد ، افرادی که در نتیجه تجارب کاریشان، انواع مشکلات و مسائل آموزش و پرورش را لمس کرده اند ، مواردی داریم که براثر تجارب مکرر حتی بر تمامی بخشنامه ها بدون مراجعه مسلط اند.
از توجه به نمودار ها می توان افراد با تجربه بسیاری را شناسایی کرد .شایسته نیست که سکان آموزش و پرورش را که علمای توسعه اقتصادی ، آن را بستر و زمینه ساز توسعه همه جانبه می دانند و تولیدش سرمایه انسانی مورد نیاز جامعه برای نسل امروز و فردای کشور است ، بدست افرادی بسپریم که تجربه کافی و موثر ندارند و با تجربه و خطا عمل کرد ن تمامی دست آورد ها را به هدر خواهند داد و هزینه های گزافی بر جامعه و جوانان ما تحمیل خواهند کرد .بر نمایندگان محترم مجلس واجب است که نفع ملی را لحاظ نمایند و از انتخاب اینگونه افراد با صراحت و شجاعت ممانعت بعمل آورند .
#اختصاصی سخن معلم