هفت خان ثبت نام دانشآموزان افغان در مدارس
مدیر خانه کودک شوش با اشاره به ناهماهنگیهای موجود در تمدید یا دادن برگه حمایت تحصیلی جدید به دانشآموزان اتباع افغان برای ثبت نام در مدارس ایران، گفت: درحالی آمار میزان برگههای حمایت تحصیلی داده شده به دانشآموزان افغانستانی منتشر میشود که به علت نوبت دهی دیرهنگام دفاتر کفالت یعنی نوبتدهی در شهریور سال جاری، گروهی از این کودکان وارد چرخه آموزش نشدند چراکه ظرفیت مدارس برای ثبت نام دانشآموز تکمیل شده بود.
به گزارش ایسنا، پروین یاری در نشست ماهانه انجمن حمایت از حقوق کودکان که درباره موانع ثبتنام کودکان مهاجر افغانستانی در مدارس ایران به صورت پخش زنده از اینستاگرام برگزار شد، اظهار کرد: ناهماهنگیهای موجود در تمدید برگه حمایت تحصیلی یا گرفتن برگه جدید برای بچههای مهاجر، دیر اعلام کردن چگونگی روند گرفتن مدارک و اطلاعرسانی نامناسب به خانوادهها موانعی را برای ثبت نام دانشآموزان افغانستانی در مدارس ایجاد کرده است.
وی شلوغ بودن، تعداد کم و وقتدهی دیرهنگام دفاتر کفالت را از دیگر مشکلات گرفتن برگه حمایت تحصیلی دانست و افزود: در سال جاری بخشنامه جدیدی تحت عنوان «اصلاح بخشنامه ثبتنام کودکان مهاجر در مدارس» ابلاغ شد که برخی اسم آن را بخشنامه «بازگشت به فرمان رهبری» گذاشتهاند. این بخشنامه شامل ۹ بند است که بسیاری از موارد به ویژه موارد مربوط به مدارک هویتی را پوشش میدهد. برای مثال طبق یکی از بندها اگر یکی از اعضای خانواده در حال تحصیل در مدرسه باشد و برگه حمایت تحصیلی گرفته باشد باقی بچهها نیز میتوانند این برگه را دریافت کنند، اما باز هم در عمل میبینیم این بخشنامه هم برخی از مشکلات به ویژه مشکلات پیرامون کارت اقامت و محل سکونت را داشت.
مدیر خانه کودک شوش در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به موانع و مشکلاتی که پاندمی کووید۱۹ برای تحصیل دانشآموزان افغانستانی ایجاد کرده، گفت: سال گذشته با توجه به پاندمی کووید ۱۹ عملا هیچ دفتر کفالتی باز نبود و هیچ برگه حمایت تحصیلی تمدید نشد و به همین علت گروهی از بچهها سال گذشته از حضور در مدارس جا ماندند. برخی از خانوادهها تنها یک گوشی داشتند که باید از همان برای تحصیل فرزند خود نیز استفاده میکردند و این کار را خیلی سخت میکرد و عملا بخشی از امکانات آموزشی از دسترس کودکان خارج شد. از این رو در پایه اول ابتدایی برای بچههای افغانستانی خیلی ریزش داشتیم. بعضا خانوادههای کم جمعیت ایرانی امکان رسیدگی به آموزش فرزند خود را دارند ولی این امکان برای کودکان مهاجر افغانستانی وجود نداشت. در کنار مشکلات پیرامون معیشیت خانوادهها، نداشتن گوشی هوشمند، همراه نبودن خانواده با دانشآموز و نداشتن سواد استفاده از پلتفرم آموزشی، نبود آموزش رسمی مدارس و استفاده از اپلیکیشن شاد برای کودکان افغانستانی نیازمند گذرواژهای بود که برای برخی از کودکان مهاجر افغانستانی ممکن نبود. تنها پیشنهاد ما به آنها در این ایام استفاده از آموزشهای تحصیلی صدا و سیما بود.
در بخش دیگر این نشست قدسیه کلهر، مددکار اجتماعی خانه کودک ناصر خسرو نیز با اشاره به مشکلات مهاجران برای گرفتن حمایت تحصیلی، اظهار کرد: در برخی موارد مهاجران کارت اقامتی از شهر دیگری دارند ولی در تهران ساکنند و اینگونه کدی برایشان صادر نمیشود، چراکه کارتشان در شهری که صادر شده، اعتبار دارد. در این بین اما افرادی هم داشتیم که با پیگیری و مراجعه به فرمانداری توانستند برگه تردد یکساله بگیرند، اما بعضا خانوادههای مهاجر به علت عدم آگاهی نمیدانند چگونه باید این مسائل را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه حتی ممکن است روند ثبت نامی دانشآموزان افغان در دو مدرسه کنار هم و نزدیک به هم متفاوت باشد، افزود: برخی مدارس با توجه به فضای آموزشی و ظرفیت خود برای ثبتنام دانشآموزان افغانستانی سلیقهای برخورد میکنند. برخی مدارس اولویتی برای ثبتنام این کودکان ندارند و مدیران مدارس بعضا دلایل منطقی هم دارند. این مدیران به ویژه برای ثبتنام مقطع اول ابتدایی به تکمیل ظرفیت مدرسه اشاره میکنند. مهاجران ما بیشتر در مناطق ۱۲ تا ۱۷ تهران هستند و تراکم جمعیت هم در همین مناطق است. در چنین شرایطی میگردیم و در مناطق دیگر مدرسهای برای تحصیل این بچهها پیدا میکنیم. کلهر در بخش دیگر سخنان خود درباره شهریه دریافتی مدارس از دانشآموزان افغانستانی ادامه داد: در برخی جاها این شهریهها با هم مساوی اما در برخی جاها هم شهریههای بیشتری از بچهها گرفته میشود. در این راستا ما در خانه کودک سعی میکنیم وارد گفتوگو با مدارس شویم تا این شهریه را از طریق حامیان مالی پرداخت کنیم و در حد توان از این بچهها حمایت کنیم و با ارتباطاتی که با مدارس میگیریم این مسائل را تسهیل میکنیم.
منبع: روزنامه اعتماد 6 مهر 1400 خورشیدی