مجلس معلمان را ناامید کرد
رتبه بندی مثله شد و حرفه معلمی قربانی می شود
چند ماهی بود که معلمان خسته و ناامید به وعده های مسئولان دل بسته بودند و امیدوار شده بودند که پس از سال ها اعتراض و فریاد، با اجرای رتبه بندی مرحمی بر زخم عمیق آنها گذاشته می شود و قدری از شکاف بی عدالتی آنها با سایر کارکنان دولت کاسته می شود.
وقتی در ماه های نخست امسال سخن از اجرای لایحه رتبه بندی با بودجه70 یا 60 هزار میلیاردی و از اول فروردین سخن به میان آمد امید و انتظار معلمان پر رنگ تر شد و دانش آموزان و اولیا هم خوشحال شدند که قدری از بار سنگین معیشت از دوش معلمان برداشته می شود و آنها شاهد حضور معلمان با انرژی و انگیزه ی بیشتری خواهند بود، اما انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت باعث شد تا این لایحه در مجلس ناهمسو با دولت روحانی مورد بررسی قرار نگیرد.
معلمان به انتظار دولت رئیسی نشستند و گفتند حتما در دولت و مجلس همسو و مدعی عدالت، با کیفیت و سرعت بیشتری لایحه به تصویب خواهد رسید و اجرایی خواهد شد، اما رفته رفته خبرهای ناامیدکننده ای به گوش می رسید خبرهائیکه معلمان را به خیابان ها کشید، نخست اعلام شد که زمان اجرای رتبه بندی از فروردین نیست بلکه از مهر اجرایی خواهد شد و اعتبار آن هم 70 و 60 هزار میلیارد تومان نیست بلکه 25 هزار میلیارد برای 6 ماه خواهد بود و حالا که پائیز هم رو به پایان است خبرها حکایت از این دارد که که این رقم هم نصف شده و 12 و نیم هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
خبری که واکنش های مختلفی را برانگیخت از اعلام دوباره تجمعات اعتراضی تا واکنش رامین کریمی نیا مسئول کارگروه رتبه بندی و همسانسازی سازمان معلمان یکی از تشکل های پیگیر در این زمینه که او با صدور اطلاعیه ای ضمن ابراز نگرانی از آنچه در حال بررسی در مجلس است هشدار داد که انحراف شدید و کاهش اعتبار رتبه بندی عواقب بسیار مخربی را در پی خواهد داشت.
کریمی نیا در این اطلاعیه وارد بخش های مختلف آخرین تغییرات رتبه بندی شده است و ده ایراد اساسی به آن وارد نموده است.
متن کامل اطلاعیه نماینده سازمان معلمان به این شرح است:
اطلاعیه کارگروه رتبه بندی سازمان معلمان ایران
انتقاد شدید کریمی نیا به عدم اجرای درست لایحه رتبه بندی
طبق خبر یکی از رسانه ها رئیس کمیسیون آموزش مجلس در اوایل شامگاه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ بار مالی لایحه رتبه بندی را ۱۶ همت با اجرای کامل ۸۰ درصد همترازی و … اعلام نموده و از بارگذاری آن تا ساعاتی دیگر در کارتابل نمایندگان خبر میدهد !
بعد از پیگیری فوری ما از اعضای کمیسیون آموزش بخصوص دکتر ویس کرمی ( که از پاسخ گویی ایشان بعنوان وکیل مردم کمال تشکر را داریم) متاسفانه در تصویر لایحه عدد دوازده و نیم همت و در متن آن عدم اجرای درست ۸۰ درصد و ابهامات و اشکالات زیر مشاهده شد که به منظور مشکل گشایی قبل از ورود به صحن به همراه پیشنهاداتی ارائه میگردد !
۱- با روش افزایش درصدی که در لایحه آمده ارتباط معلمان با مشاغل یکسان خود یعنی اساتید محترم دانشگاه که در تبصره سه ماده ۲۹ قانون توسعه ششم کشور آمده قطع میشود و فقط برای رتبه های پایین اجرا خواهد شد .
۲- قرار بود ۸۰ درصد به طور کامل و پایه به پایه اجرا شود نه اینکه معلمان با کف حقوق مربی پایه یک استاد دانشگاه هم تراز گردند و بعد ادعا شود که همترازی ۸۰ درصد انجام شده !
۳- در افزایش درصد ها برای رتبه ۲ ؛ دو عدد ۲۰ و ۱۵ نوشته شده سوال اینجاست که اگر عدد بیست که با حروف نوشته شده درست باشد پس باید به رتبه ۲ سی درصد افزوده شود و بقیه رتبه ها به صورت: – ۴۲- ۵۲ و ۵۷ باشند ولی اگر عدد ۱۵ درست باشد درصدها به شکل ۲۵ و ۳۷ و ۴۷ و ۵۲ خواهد بود!
حال کدام درست است ؟!
۴- میزان افزایش برای همکاران رتبه های پایین چه لیسانس و چه دکترا به یک میزان خواهد بود یعنی تا ۸۰ درصد کف حقوق مربی و حداکثر شش میلیون و هفتصد خواهد شد! و این با عدالت مغایر است .
۵- با این افزایش ها هنوز حقوق اکثریت معلمان زیر خط فقر خواهد بود؛ آیا این امر برای جامعه اسلامی ما زیبنده است؟
۶- با این روش قانون به طور ناقص اجرا می شود و گلایه و اعتراض معلمان با وجود این شرایط سخت منزلتی و معیشتی پایان نخواهد یافت .
۷- در بخشی از لایحه آمده تعداد مشمولین رتبه های پنجگانه در هر استان طبق درصدهایی به ترتیب از ۳۰- ۳۰- ۲۰- ۱۰و ۱۰ خواهد بود ؛ اولا این مسئله در گذشته نیز موجب اعتراض شدید معلمان بوده و حذف گردیده بود ! دوما جالب است که برای سه رتبه اول کلمه حداقل به کار رفته و برای دو رتبه آخر از عبارت حداکثر ده درصد استفاده شده تا بار مالی لایحه با توجه به تعداد و مبلغ بیشتر حقوق این دو رتبه به حداقل برسد !
۸- سوال دیگر اینجاست که اگر تعداد بیشتری از همکاران امتیازات لازم را کسب کرده و مشمول رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم شوند که مسلماً بیش از ۴۰% همکاران این گونه خواهند بود آنگاه چگونه میخواهند عدم شمول مابقی معلمان را با این محدودیت درصد مشمولین رتبه ها توجیه کنند؟
۹- تکلیف نحوه تفاوت در اختصاص دادن رتبه به تحصیلات مختلف در بدو ورود به آموزش و پرورش مشخص نیست !
۱۰- با کدام جدول حقوقی اساتید دانشگاه تهران همترازی ۸۰ درصد حداقل انجام می شود جدول قبل از همسان سازی با اساتید علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰ یا جدول پس از آن؟
زیرا اختلاف این دو جدول بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است!
در پایان مجدداً تاکید می نماید خواسته به حق معلمان بعد از ۱۰ سال صبوری و تحمل و درک شرایط اقتصادی کشور این است که با توجه به شعارهای معیشتی دولت مردمی و مجلس انقلابی و بهبود نسبی شرایط اقتصادی دولت به قول جناب آقای رئیسی یک بار برای همیشه مشکل منزلت و معیشت معلمان حل شود.
برای حل فوری و کامل مشکل پیشنهاد میکنیم جلساتی با حضور نماینده هیات رئیسه مجلس و برخی نمایندگان کمیسیون آموزش؛ نماینده سازمان برنامه و بودجه ؛ سازمان امور اداری و استخدامی و همچنین آموزش و پرورش با نمایندگان تشکلهای رسمی و قانونی معلمان و ادمینهای گروههای بزرگ فرهنگیان کشور تشکیل تا با همفکری و توافق با هم راهکار نهایی تهیه و رضایت و آرامش به معلمان و دانش آموزان و بیش از سی میلیون جمعیت کشور باز گردد.
با تشکر
رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان ایران .
۱۴۰۰/۹/۱۷