حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند «عزم ملی» است
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، یوسف نوری در نشست خبری با اصحاب رسانه، که با موضوع «تشریح برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم» در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، به ویژه شهیدان رجایی و باهنر و همچنین سردار شهید سلیمانی و شهدای معلم، اظهار کرد: ارکان فرآیند تربیت در مبانی اسناد تحولی به چهار نهاد: «خانواده»، «حاکمیت»، «رسانه» و «سازمانهای غیردولتی» تقسیم می شود.
وی با تأکید بر نقش بی بدیلی ارتباطات، افزود: جامعه نیازمند کمک رسانه ها است تا ارزش های خود را حفظ کند، بنابراین «رسانهها» باید فارغ از سلایق و گرایشها به تحقق اهداف تعلیم و تربیت کمک کنند.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید به این موضوع که برای گفتمان سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند تعامل با رسانه هستیم، تصریح کرد: ارتباطات افکار عمومی جامعه را به سمت تقویت ارزشها مدیریت میکند و در این راستا، رسانه ها، نقش مهمی را برعهده دارند.
وی با تأکید بر تعامل بیش از پیش رسانه ها با آموزش و پرورش، اذعان کرد: بستر حضور رسانهها، به ویژ در پیاده سازی و استقرار سند تحول بنیادین را فراهم خواهیم کرد.
نوری با تأکید بر ضرورت گفتمان سازی در حوزه سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یک دغدغه ملی است که برای حل مشکلاتش، نیازمند عزم ملی است، بنابراین ضروری است، نهاد های خانواده، حکومت، رسانه و نهادهای غیر دولتی باید در این عرصه تلاش کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مولّد بودن آموزش و پرورش از نگاه رئیس جمهور، اظهار کرد: رابطه آموزش و پرورش با تولید، ارتقای فرهنگ و هنجارهای اسلامی، رابطه مستقیم و با ناهنجاریها و انحرافات رابطه معکوس دارد. این امر منتج از تحقیقات انجام شده، است.
وی اضافه کرد: «سواد اقتصادی» و «کارآفرینی دانشآموزان»، باید افزایش یابد و به جای تربیت تک ساحتی، ضروری است «ساحتهای ششگانه» را محقق کنیم تا کارآفرینی دغدغه دانشآموزان شود. در این صورت است که دانشآموز در آینده اجتماع و زندگی خود فرد مؤثری خواهد بود.
نوری ادامه داد: بیش از ۸۵درصد دانشآموزان فارغ التحصیل هنرستان ها جذب بازار کار میشوند؛ لذا ایجاد «سواد کارآفرینی و چند بعدی» در این راستا مؤثر و مفید بوده و باید تقویت شود؛ چنان که این موضوع در سند تحول نیز پیش بینی شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اندیشه های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص معلمان، اظهار کرد: «معلم» مهم ترین عنصر در تحول و پیاده سازی اسناد بالادستی است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در دوران کرونا معلمان کلاس درس را به خانه بردند و در این دوران پرتلاش حاضر شدند لذا قدردان همه معلمان هستم.
وی با تأکید بر تحقق «عدالت آموزشی» و «توزیع عادلانه نیروی انسانی» در نقاط مختلف کشور، اظهار کرد: مجوز استخدام تعدادی نیرو ویژه مناطق مرزی را دریافت کردیم و این موضوع در بودجه سال 1401 پیش بینی شده است.
نوری افزود: برنامه من در آموزش و پرورش، شامل؛ ۵محور «حاکمیتی»؛ «یاددهی – یادگیری»؛ «عدالت آموزشی»؛ «بهسازی سازمانها با نگاه مدرسه محوری»؛ «منابع انسانی» و «اقتصاد آموزش و پرورش»، می شود.
وی بر وجود معلم ثابت برای دانشآموزان مرزی تأکید و عنوان کرد: سعی داریم تا «عدالت» و «نصیب آموزشی» محقق شود و برای عینیت بخشیدن به موضوع «مدرسه محوری» تلاش خواهیم کرد.