خانواده، حکومت، رسانهها و نهادهای غیردولتی چهار رکن اصلی تعلیم و تربیت هستند
گزارش «اعتماد» از نخستین نشست خبری وزیر آموزش و پرورش
پرسشهای «اعتماد» بیپاسخ ماند
گروه اجتماعی|در حالی که کمتر از یک ماه از آغاز به کار یوسف نوری سومین گزینه پیشنهادی ابراهیم رییسی بعد از رای عدم اعتماد به باغگلی و فیاضی میگذرد، این آخرین عضو کابینه که با تاخیر سه ماهه سوار قطار دولت سیزدهم شد، نشست خبری برگزار کرد. نشست خبری که به قول یکی از خبرنگاران پس از وقفه 11 ماهه در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد و پرسشهای تلنبار شده خبرنگاران همچون بغضی در حال ترکیدن بود. پرسشهایی که بسیاری فرصت طرح آنها را پیدا نکردند و پاسخ به برخی پرسشهای طرح شده از جمله پرسشهای سهگانه خبرنگار «اعتماد» پیرامون «ناکارآمدی نظام آموزشی، اعتراضات صنفی معلمان و صندوق ذخیره فرهنیگان» پاسخ داده نشد و وعده ارسال پاسخ به رسانه مربوطه داده شد.
در این نشست نوری تلاش کرد بیش از هر چیزی حضور خود را در عرصه رسانه اعلام کند و با ژستی که گرفته بود به نظر میرسید تصمیم دارد در افکار عمومی حضور پررنگتری داشته باشد، چیزی که بسیاری از وزرای قبلی از آن پرهیز میکردند. هر چند این تصمیم او یک تیغ دو لبه است، اما بیتردید از سوی رسانهایها مورد استقبال قرار خواهد گرفت. همان چیزی که در پاسخ گلایه خبرنگاران از ضعف تیم رسانهای وزارتخانه مشهود بود، پاسخی که نوری گفت: تا آخر همین هفته مسوول جدید مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی منصوب خواهد شد البته او گفت علاوه بر او چند معاون و مدیر مرکز دیگر هم منصوب خواهند شد.
او در ادامه از نقش معلمان به ویژه در دوره کرونا که آموزش را به منزل بردند و از حق خانواده خود گذشتند، تجلیل کرد و گفت: من بر دست آنها بوسه میزنم، چراکه معلم مقبولترین قشر است و بالاترین کار مفید را بین کارکنان دولت معلمان دارند و در آموزش و پرورش اگر همه چیز باشد ولی معلم نباشد هیچ کاری صورت نخواهد گرفت.
او در بخش دیگری هم با اشاره به لایحه رتبهبندی و تفاوت مصوبه دولت با لایحه پیشنهادی دولت هم گفت: نظام لایحه رتبهبندی معلمان را ببینید مجلس در آن تغییرات چشمگیری ایجاد کرد و خیلی تفاوت وجود دارد بین آنچه نمایندگان تصویب کردند و آنچه دولت ارایه کرده بود و میدانیم معلم استحقاق دارد و پیگیر هم هست، اما باید همین مقدار هم قدر بدانیم اینکه از رتبههای خشک و خالی 1و 2و 3و 4و 5 حال گفته میشود استاد و استادیار و … خیلی خوب و همین فعلا کافی و برای شروع خوب است.
یوسف نوری در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون سردرگمی والدین و دانشآموزان در مورد حضوری یا غیرحضوری شدن کلاسها نیز گفت: آموزش باید ترکیبی باشد ولی متاسفانه برای آن هنوز راهکاری پیدا نکردیم. ما اصرار داشتیم تا جایی که ستاد کرونا اجازه میدهد آموزش حضوری باشد، اما ترجیح ما آموزش ترکیبی است، امری که مورد تاکید راهکار 5-5 سند تحول بنیادین نیز است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از نخستین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری که در مورد تجمعات معلمان و مطالبات آنان پرسید نیز گفت: تجمعات معلمان مقابل نظام نیست. آنها خواسته صنفی دارند. معلمان دیدند کسی به حرف آنها گوش نمیدهد، تجمع کردند. حالا این اتفاق افتاده است اما برای گفتمان باید سازمانی درست کنیم و حرفهای انتقادی و پیشنهادی و اعتراضی را بشنویم و به همین دلیل امشب جلسهای داریم با تمام استانها و فعالان تشکلی در استانها تا جزییات را بشنویم.
نوری در ادامه ضمن اشاره به نقش تشکلها در اعتراضات و مطالبهگری صنفی افزود: تشکلها باید نقش تسهیلگری داشته باشند و مانند ملات بین دو آجر باشند برای چسباندن دولت و اقشار مردم و به همین دلیل گفتیم نمایندگان تشکلها توسط مدیران کل در استانها دعوت شوند و با حضور خود من و به صورت مجازی و کشوری نظرات خود را بیان کنند.
نوری در پاسخ به مدیرمسوول سایت صدای معلم پیرامون کمتوجهی به تخصص در عزل و نصبها از انتصاب یک فرد با تحصیلات غیرمرتبط به عنوان مسوول هیاتهای بررسی تخلفات کارکنان وزارت آموزش و پرورش گفت: مسوول هیاتهای تخلفات تجربه موفقی دارد ما نباید به دکترا نگاه کنیم. دکترا با دکترین فرق دارد. فردی که شما نام بردید وقتی من از زوایای دیگری نگاه میکنم جور دیگری او را میبینم. او در زمینه عزل و نصبها نیز گفت: فرآیند بررسیها و استعلامها و مصاحبهها در حال انجام است و در بخشهایی که تقاضای اجتماعی برای تغییر وجود دارد به زودی این تغییرات اعمال خواهد شد و این به آن معنا نیست که همه تغییر خواهند کرد در حد معاونان و مدیران کل آن هم نه همه ممکن است برخی بمانند.
نوری در پاسخ به پرسشها مرتبط با برخوردهای امنیتی و قضایی با معلمان معترض هم گفت: ما پیگیر بودیم و در برخی شهرها که معلمانی بازداشت شدند، گفتم که این افراد را با ضمانت ما آزاد کنند. بالاخره این افراد مطالباتی دارند و حرفشان شنیده نشده است و دست به این کار زدند و این اتفاق افتاده لذا ما تصمیم گرفتیم حرفهای فعالان آنها را بشنویم، چراکه معلم برای ما ارزش دارد.
پرسشهای خبرنگار «اعتماد»
در بخش پایانی نشست خبری تعدادی از خبرنگاران پرسشهای خود را مطرح کردند که وزیر قول داد پاسخ آنها را به رسانه مربوطه ارسال کند. در این بخش خبرنگار «اعتماد» در سه حوزه پرسشهای خود را مطرح کرد.
او خطاب به وزیر گفت: پرسش نخست من در مورد ناکارآمدی نظام آموزشی است. بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش بر این باور هستند که نظام آموزشی ما ناکارآمد است و برای این ناکارآمدی دلایل متعددی را برمیشمارند که اما بهطور کلی در سه دلیلی که اتفاق نظر وجود دارد، سیاسی، ایدئولوژیک و متمرکز بودن است که خواستم بپرسم آیا شما هم اولا نظام آموزشی را ناکارآمد میدانید یا نه؟ و دوم اینکه اگر کارآمد میدانید دلایل شما چیست؟ و نکته دیگر آیا شما هم سیاسی و ایدئولوژیک و متمرکز بودن نظام آموزشی را موجب ناکارآمدی میدانید؟ یا اینکه بر این باور هستید که نظام آموزشی باید سیاسی و ایدئولوژیک و متمرکز باشد؟
و پرسش دیگر اینکه برای کارآمدی نیازمند مشارکت هستیم، آن هم مشارکت منتقدان و کسانی که شبیه شما فکر نمیکنند در غیر این صورت مشارکت کسانی که شبیه شما فکر میکنند چیزی به توانایی شما اضافه نخواهد کرد و بهطور کلی فرهنگیان وزیری مشارکتجو و مستقل و مقتدر میخواهند که امیدواریم شما اینگونه باشید.
پرسش بعدی «اعتماد» پیرامون اعتراضات فرهنگیان بود و خبرنگار «اعتماد» خطاب به وزیر پرسید: ضمن ابراز تاسف از اینکه شما معلمان معترض را چند نفر و چند هزار خواندید و گفتید آنها در مقایسه بیش از یک میلیون فرهنگی شاغل در قالبهای مختلف عددی نیستند، پرسش من این است که اگر حتی یک نفر بخواهد اعتراض کند آیا ارزش ندارد؟آیا حق اعتراض ندارد؟ و نکته دیگر که خواستم بدانم نظر شما در مورد تشکلها و فعالان معلمی و معلمان بازداشتی و زندانی و برخوردهای امنیتی و قضایی با معلمان چیست؟
خبرنگار «اعتماد» در بخش دیگری با اشاره به مسائل مربوط به صندوق ذخیره هم گفت: اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان خواستار خصوصی ماندن، محاسبه ارزش مالکانه، بورسی شدن و اجرای اساسنامه جدید و برگزاری انتخابات برای انتخاب 6 نفر عضو هیات امنا از میان معلمان هستند. پرسش من این است که آیا شما برای تدوین آییننامه و برگزاری انتخابات چارهای اندیشیدهاید یا نه؟ و نظر شما پیرامون مطالبات اعضای صندوق چیست؟ بهطور کلی میخواهیم بدانیم نظر شما در مورد چهار مطالبه اصلی تشکلهای معلمی یعنی اجرای کامل رتبهبندی و همسانسازی و تشکیل سازمان نظام معلمی و تحقق مطالبات اعضای صندوق ذخیره چیست؟
منبع:روزنامه اعتماد 5 دی 1400 خورشیدی