ضرورتی به نام هوشمندسازی جامع مدارس
نخستین اولویت نظام تعلیم و تربیت پساکرونا پرداختن به هوشمندسازی مدارس است
سید جواد حسینی
نظام آموزشی با کیفیت بر اساس اسناد تحولی جهانی و نیز سند تحول بنیادین نیازمند استفاده هرچه بیشتر از فناوریهای نوین و فرآیند هوشمندسازی جریان یاددهی یادگیری در عرصه اصلی تعلیم و تربیت یعنی مدارس است. نتایج تحقیقی که توسط نگارنده در سال ۱۴۰۱ به انجام رسید نشان داد اولین اولویت نظام تعلیم و تربیت پسا کرونا پرداختن به این موضوع مهم و اساسی است. هوشمندسازی ابعاد گوناگونی دارد فقط به استقرار سختافزارها محدود نمیشو.د مدرسه هوشمند محدود به ابعاد سختافزاری، معلمین هوشمند، محتواهای هوشمند، دانشآموز هوشمند و اولیای هوشمند نیز نیازمند است. در دوران زیست بوم کرونا ما چندین گام در این ابعاد به جلو رفتیم و البته گرچه در حوزه هوشمندسازی مدارس قبل از زیست بوم کرونا نیز اقد امات قابل توجهی انجام شده است از جمله برنامه جامع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تدوین و اجرا شد. راهاندازی شبکه رشد به عنوان اولین شبکه ملی آموزشی، تدوین برنامه هوشمندسازی مدارس و اجرای آن در مدارس کشور، تهیه مستر پلن توسعه فناوری وزارت آموزش و پرورش، اجباری کردن گواهینامه ICDL برای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش، دریافت نمایندگی ICDL برای آموزش و پرورش ایران، برنامهریزی و اجرای تولید محتوای الکترونیک برای فعال کردن معلمان، برنامهریزی و اجرای مسابقات روباتیک دانشآموزان برای درگیر کردن دانشآموزان که این اقدامات به همراه راهاندازی شبکه شاد در شرایط کرونا به مدد نظام تعلیم و تربیت آمد درعین حال شرایط به وجود آمده در دوران کرونا ضرورت پرداختن به هوشمندسازی و فناورانه کردن مدارس را دو چندان ساخته. اکنون و در تعلیم و تربیت پسا کرونا بهترین فرصت به وجود آمده است که با طراحی و تصویب و اجرای هوشمندسازی جامع مدارس به تکمیل حلقههای فناوری و هوشمندسازی شامل تجهیز فناوریهای نوین، آموزش و توانمندسازی مدیران، معلمان و دانشآموزان گام مهمی در جهت کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت کیفی نوین برداریم.
برای انجام این مهم پیشنهاد میشود وزارت آموزش و پرورش کارگروه کارشناسی با مسوولیت مرکز فناوری و اطلاعات و عضویت نمایندگان و کارشناسان سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، معاونین آموزشی ابتدایی و متوسطه، معاونین پرورشی و تربیتبدنی، سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی، سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و استعدادهای درخشان، معاونت حقوقی و امور محصلین تشکیل و مدارس جامع هوشمند و فناوری و مولفهها و ابعاد آن را طراحی و در قالب یک طرح به دولت جهت تهیه لایحه و تصویب آن در دولت و مجلس به انجام رسانند تا اعتبارات و مجوزهای لازم برای انجام این مهم فراهم آید. باتوجه به اهمیت موضوع پیشنهاد میشود ابتدا ۱۰درصد مدارس در کل استانها و طی برنامه هفتم توسعه به تدریج و به شکل پلکانی تمامی مدارس بر اساس این طرح هوشمند شوند.
توضیح «اعتماد»: عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی مفصل هشت پیشنهاد را خطاب به سرپرست و وزیر آینده وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده و این یادداشت را در اختیار «اعتماد» قرار داده که با توجه به اهمیت مطالب مطرحشده و همچنین شرایط خاص این وزارتخانه، این پیشنهادها در قالب چندین یادداشت منتشر میشود. بخش نخست این یادداشت که به لزوم اجتماعیشدن تعلیم و تربیت میپرداخت، در شماره یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ روزنامه اعتماد منتشر شد. بخش دوم این یادداشت هم در بالا آورده شده است.
منبع: روزنامه اعتماد 22 فروردین 1402 خورشیدی