اعتراضات فرهنگیان به رتبهبندی بررسی میشود؟
گروه اجتماعی| پرونده ادامهدار رتبهبندی معلمان اگرچه از پیچی تاریخی عبور کرده، اما همچنان به سرانجام نرسیده است؛ با وجود شروع رسمی رتبهبندی و تعیین شرایط چند دههزار معلم اما تعداد افراد ناراضی یا با پرونده به سرانجام نرسیده آنقدر زیاد است که عملا میتوان گفت بخش وسیعی از این پروژه همچنان اجرایی نشده است. خلاصه ماجرا به اعتراض معلمان به شیوه و نوع رتبهبندی برمیگردد که در این بین برای بعضی از معلمان فعال صنفی حتی رتبهبندی هم انجام نشده است. در تازهترین خبر همین دیروز سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دیدار فرهنگیان با رهبر انقلاب به مناسبت روز معلم اظهار کرد: منویات مقام معظم رهبری سرلوحه برنامههای آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت. رضا مراد صحرایی در نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس که در محل باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه دستگاه آموزش و پرورش، پیچیدگی، دشواری و گستردگی زیادی دارد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیداری که به مناسبت دوازدهم اردیبهشت، روز معلم برگزار شد، سخنان و نکات مهمی را درباره نظام تعلیم و تربیت فرمودند که این نکات سرلوحه کار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت. سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این نشست درباره پرونده خبرساز این روزهای آموزش و پرورش گفت: رتبهبندی معلمان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تمام خواهد شد و از خرداد ماه نیز به اعتراضات رسیدگی خواهد شد که این اعتراضات دو حسن برای دستگاه تعلیم و تربیت دارد اول؛ احقاق حق معلم است و دوم فهمیدن اشکالات عمده آییننامه و حل کردن آنهاست. سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هفتم بسیار مهم است و باید این برنامه برای نظام تعلیم و تربیت بسیار قوی برنامهریزی شود تا در اجرای آن نیز به مشکل نخوریم. روح برنامه هفتم براساس نظم و انضباط است؛ لذا در نظام تعلیم و تربیت همه خدمتگزاران باید به وظایف خود به درستی عمل کنند. او در ادامه با اشاره به معیشت، منزلت و مرجعیت معلم گفت: مرجعیت معلم به رفتار خود معلم وابسته است و مشکل معیشت معلم باید توسط مجلس و دولت حل شود، اما در این میان نباید از منزلت و مرجعیت معلم غفلت کنیم. صحرایی در مورد برنامه درسی خاطرنشان کرد: برنامه درسی باید کمحجم و نافع باشد تا به تعبیر مقام معظم رهبری دانشآموزان از خواندن آن لذت ببرند، لذا باید به برنامه درسی نگاه ملی باشد. درباره این پرونده همین دیروز هم وزارت آموزش و پرورش از آغاز رسیدگی به شکایات مرتبط با رتبهبندی معلمان خبر داد. وزارت آموزش و پرورش طی انتشار بخشنامهای در روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت ماه از تشکیل «کارگروه رسیدگی به اعتراضات موارد خاص اجرای طرح رتبهبندی معلمان» خبر داده بود که حالا و پایان این مهلت، زمان رسیدگی به اعتراضات رسیده است. ماجرای رتبهبندی معلمان اما به همین توضیحات رسمی خلاصه نمیشود و در سالها و به خصوص ماههای گذشته همواره شاهد واکنش و نقد معلمان به شیوه اجرایی این قانون هم بودهایم. در تازهترین اعتراضات چندین کارزار از سوی معلمان شکل گرفته که با چندین هزار امضا خواستار اصلاح این روند هستند. به عنوان مثال در کارزاری با بیش از ۱۶ هزار امضا، معلمان از وزارت آموزش و پرورش خواستهاند آییننامه اجرایی قانون رتبهبندی معلمان ابطال و با آییننامهای بهتر جایگزین شود. در بخشی از متن این کارزار آمده است: «احتراما به استحضار میرساند، با استناد به «قاعده لاضرر» مبنی بر نقایص فاحش آییننامه اجرایی قانون رتبهبندی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ در حال اجراست و موجبات تضییع حقوق مادی و معنوی اکثریت قریب به اتفاق همکاران فرهنگی را موجب شده و باعث متضرر شدنشان گردیده و همچنین با استناد به «قاعده استیفای ناروا» که برخورداری غیرقانونی و بلاجهت کادر اداری و وزارتی آموزش و پرورش از مزایای قانون رتبهبندی معلمان را فراهم آورده و همچنین با استناد به «قاعده عدل و انصاف» که موجبات خدشهدار شدن جایگاه و موقعیت شغلی و حرفهای معلمان، از حیث مادی و معنوی را فراهم کرده است؛ لذا بنا بر ادله اظهاری در زیر و با توجه به اشکالات اساسی که در متن قانون نظام رتبهبندی و همچنین آییننامه اجرایی مذکور که در حق همکاران اجحاف روا داشته، خواهشمندیم نسبت به ابطال آییننامه مذکور اقدامات لازم را مبذول فرمایید.» حالا باید منتظر ماند و دید که آیا تغییرات ایجاد شده و شیوه رسیدگی به اعتراضات و شکایات معلمان، میتواند رضایت جامعه معترض معلمان را برآورده کند؟
منبع: روزنامه اعتماد 30 اردیبهشت 1402 خورشیدی