مطالب

Znakomita obsługa klienta w Betonred – sprawdź nas!

Zakłady wzajemne: kluczowe zasady i strategie dla nowicjuszy

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Everything You Should Know About Daily Jackpots at Puntit Casino

A Step-by-Step Guide to Register and Play at Nine Win

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه آذر ۲۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 زنان معلم و نقش‌های چندگانه
یادداشت

زنان معلم و نقش‌های چندگانه

دی ۱۴, ۱۳۹۴ 1014 0نظر
image_pdfimage_print

در یک نگاه تردیدی باقی نمی‌ماند که تناسب زیادی میان زن بودن و مادر و معلم بودن وجود دارد، این سه نقش آن قدر نزدیک و مکمل یکدیگرند که حتی اگر زنی معلم نباشد به صفت مادری و وظیفه تربیت فرزندان می‌شود او را معلم دانست. زنان معلم نقش‌های چندگانه‌ای دارند که این نقش‌ها آنها را نه‌تنها در میان زنان بلکه در میان کل افراد جامعه ویژه ساخته است.

یک معلم ناگزیر است علاوه بر نقش معلمی که حرفه اوست نقش مادری و همسری را هم که وظیفه اوست برعهده داشته باشد حال این معلم زن در یک فرهنگ مردسالار در مظلومیت مضاعف، بار سنگینی را بر دوش خواهد داشت. حال اگر زن معلم بخواهد در عرصه‌های عمومی نیز فعال شود و به کنشگری مدنی بپردازد نقش‌های دیگری نیز برعهده او خواهد بود که چندگانه متعددی را شکل خواهد داد در این نوشتار کمی به نقش‌های چندگانه یک معلم زن بیشتر می‌پردازیم.

٭نقش معلمی

بی‌تردید معلم کلاس اول بیشتر ما یک زن بوده است ، الان هم تمام مدارس ابتدایی دخترانه و بیشتر ابتدایی‌های پسرانه توسط معلمان زن اداره می‌شود ، این غلبه جنسیتی زنان معلم ریشه در چند عامل دارد؛ نخست اینکه شرایط فرهنگی جامعه ما به‌گونه‌ای است که شغل معلمی متناسب‌ترین شغل برای یک زن است و نکته دیگر شرایط شغل معلمی اجازه می‌دهد تا یک معلم زن به وظیفه مادری و همسری خود نیز برسد و از طرفی روحیات زنان با شغل معلمی تناسب بیشتری دارد ، بنابراین تمایل زنان به انتخاب شغل معلمی بیشتر است. تجربه هم نشان داده است زنان معلم برای ایفای نقش معلمی انگیزه بیشتری دارند و موفقیت‌های آنها نیز به نسبت مردان بیشتر است.

٭نقش مادری

زنان معلم به نسبت سایر زنان، مادران موفق‌تری هستند آمارها تایید خواهند کرد که فرزندان زنان معلم از نظر تحصیلی موفق و از لحاظ اخلاقی سالم‌تر و از نظر اجتماعی دارای توانمندی‌های بالاتری هستند ، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت دانش و مهارت معلمی و تجربه ارتباط با کودکان و نوجوانان متعدد در مدارس به زنان معلم کمک می‌کند تا در تربیت فرزندان خود موفق‌تر باشند. همان‌گونه که حس مادری موجب می‌شود زنان معلم با مهربانی و دلسوزی بیشتر نسبت به مردان با دانش‌آموزان مواجه شوند.

٭نقش همسری

فضای حرفه معلمی متناسب با رویکرد صبورانه و نگرش منعطفانه است چرا که بدون صبوری و انعطاف یک فرد نمی‌تواند معلم موفقی باشد ؛ تقویت این دو ویژگی در معلمان زن به اقتضای حرفه معلمی موجب می‌شود در ایفای نقش همسری خود نیز موفق باشند حتی در مواردی که اختلاف خانوادگی وجود دارد می‌بینیم بیشتر از جانب همسران غیرمعلم است. پایین بودن آمار طلاق و اختلافات خانوادگی گواه این مطلب است که زنان معلم در ایفای نقش معلمی نیز موفق هستند.

٭نقش صنفی و مدنی

هرچند بستر امن و با‌انگیزه‌ای برای ایفای نقش صنفی و مدنی زنان معلم وجود ندارد و هزینه‌های ناشی از حضور در این بستر انگیزه ورود را از معلمان گرفته است اما تعدادی از معلمان که در قالب تشکل‌های معلمی، احزاب و گروه‌ها و سایر نهادهای مدنی فعال هستند، نشان داده‌اند زنان معلم وقتی به عرصه عمومی هم وارد می‌شوند موفق ظاهر خواهند شد. بسیاری از معلمان که با ورود به عرصه سیاسی توانستند بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زنند یا زنان معلمی که موسس یا اداره‌کننده تعداد زیادی از نهادهای مدنی هستند نمونه‌های این نوع ایفای نقش هستند. آنچه بیش از همه ایفاکنندگان این نقش را متمایز می‌کند نشاط و پویایی آنهاست زنان معلمی که نقش‌های خود را به نقش معلمی، مادری و همسری محدود کرده‌اند پس از مدتی افسرده و فرسوده می‌شوند و پس از بازنشستگی نیز به حاشیه رانده خواهند شد اما معلمان زن فعال در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، صنفی و مدنی و حتی اقتصادی تا سال‌ها فعالیت مفید و موثری خواهند داشت.

معلمان زن با نقش‌هایی چندگانه خود سرمایه بزرگی برای جامعه هستند که در صورت اتخاذ رویکردها و سیاست‌های مشوقانه این سرمایه به کار گرفته خواهد شد و رشد و توسعه را با سرعت و اطمینان بیشتری تضمین خواهد کرد درغیر این صورت محرومیت از این سرمایه بزرگ به جامعه آسیب وارد می‌کند که جبران آن سخت و زیانبار است.

شهیندخت میان دشتی / مسوول گروه صفحه مدرسه اعتماد

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 639
  • اخبار استانها 22
  • اساسنامه - مرامنامه 5
  • اطلاعیه‌های سازمان 5
  • انتخاب سردبیر 430
  • اندیشه 157
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 5
  • تجربه معلمی 27
  • تشکل ها 11
  • تعلیم و تربیت 13
  • جلسات شورای مرکزی 6
  • دسته‌بندی نشده 140241
  • دیدگاه 1004
  • سازمان 3
  • سازمان 24
  • کتاب 10
  • گزارش 328
  • گفتگو 320
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 2
  • واحد اجتماعی 2
  • واحد پژوهش ونوآوری 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 3
  • واحد جوانان و دانشجویی 1
  • واحد حقوقی 1
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 3
  • واحد طرح وبرنامه 4
  • واحد مالی پشتیبانی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 238

آخرین مطالب

Eye vulkan vegas App herunterladen 2025 Of Horus

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Neue Angeschlossen Casinos 2025 beste neue Slot viking age Casinos

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Auf diese weise besitzen novoline Casino -Spiele Eltern Die PC-Spezifikationen

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Eye Of Horus Cutesy Pie Online -Slot Freispiele Bloß Einzahlung

آذر ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.